Съжалявам че отварям такава тема, но доста се подразних.
Казус има, но мен не ме вълнува отговора толкова, колкото да намеря някакво стабилно мнение което изяснява нещата веднъж завинаги.
Колегата твърди, че може да си вземе автономен автомобил и да го пусне по Европейските пътища без значение къде, без да има водач в него.
Аз твърдя че такова нещо не може да се случи, поради неуредените закони които още не са достигнали такова развитие у нас.
Той ми твърди, че ако едно нещо не е забранено, значи то е разрешено и нищо не може да го спре.
Извадих му законовите промени в Щатите (които са различни за всеки щат) - той веднага ме контрира, че Щатите и разни трети страни не го интересуват, а само Европа. Намерих му и разни държави в Европа които са упоменали разрешение за тестове на автономни автомобили, което означава че те без разрешение не могат да се движат. Той ми казва България! Нашият закон е еднакъв с Европейският! Показах му някаква Виенската конвенция за движение по пътищата от 1968г в която е упоменато, че не може превозно средство да се движи по пътищата без човешки оператор в превозното средство. Той не, та не! В закона за движението по пътищата няма такова нещо и ако ще те съдят за нещо - то ще е по закона, а но по някаква конвенция. Аз му отвърнах, че той до пътя и до проишествие няма да стигне, защото няма да получи всички нужни документи и разрешителни за да пусне автономен автомобил - просто няма създадени уредби за това. Той НЕ! Щом ги няма, не могат да го спрат! Да му намеря къде пише в закона, че той трябва да е зад волана? Нямат право да го спрат ако не е извършил нарушение, а по закон не е извършил никакво.
Ами сега? Кой е прав и кой е крив?
Аз не мисля, че едно нещо трябва да е изрично забранено за да те спрат по други странични съпътстващи закони, спънки и проблеми. Той смята че е имунизиран напълно щом в закона не е изрично забранено автономното пътуване на превозно средство.
- Дата и час: 28 Ное 2024, 00:12 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Европейски закон движение по пътищата автономни автомобили
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
8 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Здравейте,
Ми не, няма как да стане...
ЗДвП въвежда две обстоятелства, които изключват възможността за движение на „автономни автомобили”:
Водач!
Регистрация на МПС!
Регистрацията на МПС е съпътствана с редица изисквания (наредби, одобрения от типа..., и други, и други)
Значи, ако все пак такова техническо творение по някакъв начин се регистрира у нас, то остава пречката – водач. Да, ако тези автомобили се управляваха под някаква дистанционна форма (компютър, или друга система) от човек - водач, може би щеше да има „вратичка” в това отношение, като тук веднага опираме до правоспособността на този водач... Предходното изречение е хипотеза, защото технологично автономните автомобили се управляват самостоятелно (няма да удължавам поста с това, как става управлението), но за това „интелигентно управление” се изисква и „интелигентна инфраструктура” (Ама ние в България как само сме подготвени за това...?!? )
Аха, и кой е европейският закон за движени по пътищата, на който се позовава приятелят Ви?
Ми не, няма как да стане...
ЗДвП въвежда две обстоятелства, които изключват възможността за движение на „автономни автомобили”:
Водач!
Регистрация на МПС!
Регистрацията на МПС е съпътствана с редица изисквания (наредби, одобрения от типа..., и други, и други)
Значи, ако все пак такова техническо творение по някакъв начин се регистрира у нас, то остава пречката – водач. Да, ако тези автомобили се управляваха под някаква дистанционна форма (компютър, или друга система) от човек - водач, може би щеше да има „вратичка” в това отношение, като тук веднага опираме до правоспособността на този водач... Предходното изречение е хипотеза, защото технологично автономните автомобили се управляват самостоятелно (няма да удължавам поста с това, как става управлението), но за това „интелигентно управление” се изисква и „интелигентна инфраструктура” (Ама ние в България как само сме подготвени за това...?!? )
Аха, и кой е европейският закон за движени по пътищата, на който се позовава приятелят Ви?
- nikodim77
- Активен потребител
- Мнения: 1289
- Регистриран на: 23 Апр 2009, 14:29
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Здравейте!
Мненията Ви са логични, но непълни!
Не е „някаква“ - Закона за движението по пътищата е създаден на базата на Женевска конвенция за движение по пътищата от 1949 г. и Виенска конвенция за движение по пътищата от 1968 г. Същите, като международни договори, са над националното законодателство!
Естествено, че когато е писана въпросната конвенция - казуса не е бил възможен (освен, ако МПС-то не се движи „по инерция“).
Сега обаче - нещата да по-различни. Изкуствения интелект е алтернативна форма!
Регистрацията е еднократно действие - може в дадения момент да е „така“, а после - „другояче“! Пример - полуавтономните МПС-та - може с, а може и без човек-водач!
Второ - нещо да кажеш, за самолетите - когато са на „автопилот“? Или за системите за „круиз контрол/темпомат“?
Мненията Ви са логични, но непълни!
id104335409 написа:Показах му някаква Виенската конвенция за движение по пътищата от 1968 г в която е упоменато, че не може превозно средство да се движи по пътищата без човешки оператор в превозното средство.
Не е „някаква“ - Закона за движението по пътищата е създаден на базата на Женевска конвенция за движение по пътищата от 1949 г. и Виенска конвенция за движение по пътищата от 1968 г. Същите, като международни договори, са над националното законодателство!
Естествено, че когато е писана въпросната конвенция - казуса не е бил възможен (освен, ако МПС-то не се движи „по инерция“).
Сега обаче - нещата да по-различни. Изкуствения интелект е алтернативна форма!
nikodim77 написа:ЗДвП въвежда две обстоятелства, които изключват възможността за движение на „автономни автомобили”:
- Водач!
- Регистрация на МПС!
Регистрацията е еднократно действие - може в дадения момент да е „така“, а после - „другояче“! Пример - полуавтономните МПС-та - може с, а може и без човек-водач!
Второ - нещо да кажеш, за самолетите - когато са на „автопилот“? Или за системите за „круиз контрол/темпомат“?
- jhoro
- Активен потребител
- Мнения: 2230
- Регистриран на: 05 Окт 2006, 11:58
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Привет отново,
Не мога да се съглася с направената аналогия на jhoro между самолетите и автономните автомобили. С думите:
Различията са им в космични растояния: Самолетният автопилот е система за управление, която следи дестки потоци – информация; На първо мяасто това са навигационни системи (наземни и спътникови) с външен източник на данни, след това са собствените навигационни системи (висотомери, скоростомери, жироскопични: авиохоризонт, управление на пространственото положение, индикатор за посоката, индикатор на хоризонталната обстановка, завои и плъзгане, координатор на завоя и множество други), които освен прибори за информация на пилотите са свързани и към автопилотната система. Не на последно място, автопилотът се изключва във всеки един момент на докосване (побутване) на щурвала или на някой от другите прибори за управление. Докато при автономните автомобили става дума за т.нар. „интелигентно управление”, което се осъществява самостоятелно (автономно) от процесор, който получава и обработва информция от редица сензори, камери и т.н. като систематизира обработената информация в краен „продукт” сигнал към задвижващите и спирачни механизми. Дори и при тези автомобили е оставено място („вратичка”) за външна намеса, навигационни системи подобни на самолетните, но тук пак опираме до това, което написах в преходният си пост - „инфраструктура”
Несъпоставима е „темпомата” Това е система за регулиране на скоростта при зададена предварително такава максимална. Тази система не е автономна!Може да се говори за автономност само при следене на наклона на пътя и нищо повече. Там водещ е човешкият фактор. При темпомата се следи и въртене на волан.
Накратко: Автономният автомобил е с презумпция за напълно автономно движение „вземане на решения” от компютър, аналогични на тези, които би взел водач.
На този етап и при сега действащата норм. уредба такъв автомобил няма да бъде допуснат за движение по „чудесните” ни пътища.
Не мога да се съглася с направената аналогия на jhoro между самолетите и автономните автомобили. С думите:
„Второ - нещо да кажеш, за самолетите - когато са на „автопилот“? Или за системите за „круиз контрол/темпомат“?”
Различията са им в космични растояния: Самолетният автопилот е система за управление, която следи дестки потоци – информация; На първо мяасто това са навигационни системи (наземни и спътникови) с външен източник на данни, след това са собствените навигационни системи (висотомери, скоростомери, жироскопични: авиохоризонт, управление на пространственото положение, индикатор за посоката, индикатор на хоризонталната обстановка, завои и плъзгане, координатор на завоя и множество други), които освен прибори за информация на пилотите са свързани и към автопилотната система. Не на последно място, автопилотът се изключва във всеки един момент на докосване (побутване) на щурвала или на някой от другите прибори за управление. Докато при автономните автомобили става дума за т.нар. „интелигентно управление”, което се осъществява самостоятелно (автономно) от процесор, който получава и обработва информция от редица сензори, камери и т.н. като систематизира обработената информация в краен „продукт” сигнал към задвижващите и спирачни механизми. Дори и при тези автомобили е оставено място („вратичка”) за външна намеса, навигационни системи подобни на самолетните, но тук пак опираме до това, което написах в преходният си пост - „инфраструктура”
Несъпоставима е „темпомата” Това е система за регулиране на скоростта при зададена предварително такава максимална. Тази система не е автономна!Може да се говори за автономност само при следене на наклона на пътя и нищо повече. Там водещ е човешкият фактор. При темпомата се следи и въртене на волан.
Накратко: Автономният автомобил е с презумпция за напълно автономно движение „вземане на решения” от компютър, аналогични на тези, които би взел водач.
На този етап и при сега действащата норм. уредба такъв автомобил няма да бъде допуснат за движение по „чудесните” ни пътища.
- nikodim77
- Активен потребител
- Мнения: 1289
- Регистриран на: 23 Апр 2009, 14:29
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Да, моята мисъл е че такъв автомобил няма да бъде допуснат до пътищата. Ако бъде допуснат, понеже все пак се регистрира от човек и няма нищо нередно в документацията му - то той ще бъде спрян от първият полицай! И понеже няма как да процедира - возилото ще бъде задържано. Ако собственика иска да съди, според мен автомобилът ще бъде задържан до изадаването на закон който да отреди какъв му е статута. А това може да отнеме години.
Нешо нередно ли е извършил собственика? Колегата твърди. че не могат да го пипнат спръст, понеже по Закон нищо не е извършил.
Според мен той се нуждае от РАЗРЕШЕНИЕ за движение по пътищата. Такива има издадени в другите страни. Както и всяка страна сама взима мерки и решения за това какво е правилно и каво не е.
Според колегата никой не се нуждае от каквото и да е било разрешение извън наложеното от Закона.
Щом Закона не е готов - то той не е пречка за движението на такъв автомобил. И че може да се движи навсякъде.
Според мен в зависимост в коя държава е спрян - какво ще се случи по нататък е различно - но при всички положения няма да е в негова полза. Той ме нагруби и каза да науча Закона.
Нямам намерение да изчитам всеки главозамайващ текст от корица до корица всеки път когато някой ми каже че не съм прав и АЗ да взема да прочета!
И така: Ако едно нещо не е забранено - то означава ли че е позволено?
А единственият начин да му запуша устата е някой който е компетентен по темата да каже директно защо не можа да кара автономен автомобил без да е зад волана.
Нешо нередно ли е извършил собственика? Колегата твърди. че не могат да го пипнат спръст, понеже по Закон нищо не е извършил.
Според мен той се нуждае от РАЗРЕШЕНИЕ за движение по пътищата. Такива има издадени в другите страни. Както и всяка страна сама взима мерки и решения за това какво е правилно и каво не е.
Според колегата никой не се нуждае от каквото и да е било разрешение извън наложеното от Закона.
Щом Закона не е готов - то той не е пречка за движението на такъв автомобил. И че може да се движи навсякъде.
Според мен в зависимост в коя държава е спрян - какво ще се случи по нататък е различно - но при всички положения няма да е в негова полза. Той ме нагруби и каза да науча Закона.
Нямам намерение да изчитам всеки главозамайващ текст от корица до корица всеки път когато някой ми каже че не съм прав и АЗ да взема да прочета!
И така: Ако едно нещо не е забранено - то означава ли че е позволено?
А единственият начин да му запуша устата е някой който е компетентен по темата да каже директно защо не можа да кара автономен автомобил без да е зад волана.
- id104335409
- Нов потребител
- Мнения: 2
- Регистриран на: 09 Май 2020, 21:19
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Вижте Г-н id104335409, ако мен някой ме нагруби и каже, че не познавам това или онова ще приложа всички средства за да се защитя, включително и да прочета съответстващи текстове от значение за решаване на спора. Ами кажете му той да чете! А в случай, че сте правоспособен водач е редно и Вие да попрочетете..., както и да сте го чел – закона.
Вашият познат да се спре на чл 138 и сл. от ЗДвП и най-вече чл.140, ал. 2 от същия закон, респективно НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,... (глава втора, радел 1-ви от същата наредба)
Вашият познат да се спре на чл 138 и сл. от ЗДвП и най-вече чл.140, ал. 2 от същия закон, респективно НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,... (глава втора, радел 1-ви от същата наредба)
- nikodim77
- Активен потребител
- Мнения: 1289
- Регистриран на: 23 Апр 2009, 14:29
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Такъв автомобил не може да мине сертификация и да получи разрешение да се продава и ползва. А без него не може да се регистрира.
Аз не съм юрист. Ползвайте съветите ми на своя отговорност!
- TheOldMan
- Активен потребител
- Мнения: 1647
- Регистриран на: 08 Май 2008, 15:19
Re: Европейски закон движение по пътищата автономни автомоби
Хубаво си говорим, разсъждаваме и пр., но нчне забравяйте - в над 90% от случаите законите следват нестествения ход на нещата. Не ги предхождат.
Все едно да кажете, че Едисон е имал сертификат за лампата, когато я е изобретил!
Или - понеже темата е за автомобили - да напомня, че в началото, пред всяко авто е вървял човек и викал „Варда”!
Все едно да кажете, че Едисон е имал сертификат за лампата, когато я е изобретил!
Или - понеже темата е за автомобили - да напомня, че в началото, пред всяко авто е вървял човек и викал „Варда”!
Всички публикации, свързани с този профил, са плод на вашата фантазия!
Интернет не съществува!
Интернет не съществува!
- jhoro
- Активен потребител
- Мнения: 2230
- Регистриран на: 05 Окт 2006, 11:58
8 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта