- Дата и час: 28 Ное 2024, 22:47 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Задължително вероучение в българското училище?
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
Задължително вероучение в българското училище?
абсолютно да!...с двете ръце съм за ! ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! . Вие какво мислите?
- chokich_
- Нов потребител
- Мнения: 2
- Регистриран на: 04 Яну 2010, 19:31
Re: Задължително вероучение в българското училище?
chokich_ написа:абсолютно да!...с двете ръце съм за ! ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! . Вие какво мислите?
Има един сайт "pravoslavie.bg". Ляв мигач и завой нататък.
- system
- Активен потребител
- Мнения: 1873
- Регистриран на: 22 Ное 2007, 10:34
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Абсолютно НЕ!!!
За религията има неделни училища и домашно възпитание. В училище трябва да ги научат на математика и правопис (български първо, английски после).
Ако не те кефи православие.ком, десен завой към БГмама-та, там темата може и да е актуална.
Нийй сме хадвукати - безбожници!!!
За религията има неделни училища и домашно възпитание. В училище трябва да ги научат на математика и правопис (български първо, английски после).
Ако не те кефи православие.ком, десен завой към БГмама-та, там темата може и да е актуална.
Нийй сме хадвукати - безбожници!!!
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Крайно време е вероучението да се въведе като задължителна дисциплина в българските училища.
Последна промяна katerinakuch на 05 Яну 2010, 15:01, променена общо 1 път
- katerinakuch
- Активен потребител
- Мнения: 1162
- Регистриран на: 28 Юни 2007, 12:27
Re: Задължително вероучение в българското училище?
.
Последна промяна _goodfellas на 03 Мар 2010, 01:20, променена общо 1 път
- _goodfellas
- Младши потребител
- Мнения: 34
- Регистриран на: 05 Яну 2010, 11:12
Re: Задължително вероучение в българското училище?
"_goodfellas написа:laridii написа:Абсолютно НЕ!!!
За религията има неделни училища и домашно възпитание. В училище трябва да ги научат на математика и правопис (български първо, английски после).
Ако не те кефи православие.ком, десен завой към БГмама-та, там темата може и да е актуална.
Нийй сме хадвукати - безбожници!!!
-Така като чета разбирам,че наистина сте "идеален" за /домашно възпитание/ "Нийй сме хадвукати - безбожници!!!
Аз лично съм ходил на вероучение и мога да ви гарантирам,че то ми остави трайни и положителни качества от морална гледна точка-отношение с хората и пр.
Аз не искам в никакъв случай да ви карам да бъдете религиозен,но помислете над това-не седили в основата на съвременното право именно вярата ? [/quote]
-goodfellas, напълно се присъединявам към написаното от Вас. Вероучението би се отразило изцяло положително върху изграждането на психиката, възпитанието, морала, нравствените ценности, както и бъдещото развитие и житейска реализация на съвременните български ученици. Религията би могла да пренасочи погледа на децата към нови изцяло позитивни сфери на познание, възгледи, ценности и отношения.
- katerinakuch
- Активен потребител
- Мнения: 1162
- Регистриран на: 28 Юни 2007, 12:27
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Първо поставената тема изобщо не е за правен форум. Но понеже Вашите "благочестиви" и "добродетелни" коментари ме пораздраниха ще се аргументирам защо вероучението няма място в държавното училище. Или поне няма място като задължителен предмет, като свободноизбираем т.нар. СИП, доколкото знам и сега присъства в много училища.
1. Съществуват редица противоречия в това каква точно трябва да бъде учебната програма по вероучение. В България има хора, изповядващи различни религии, не може да задължаваме мслюманите да да изучават за християнските традиции и светци, както и християните (православни и католици) да изучават ислямските традиции и светци. Съгласете, че е абсурдно, аз да съм еврейка, а в училище госпожата да изпитва детето ми на урока за Христос и рибата. Единственото, което би могло да се направи е предметът да представлява История на религиите и просто децата да добиват предства за всички религии без никоя да има превес. Безспорно това би било много удобно за безбройните възпитници на богословските факултети, защото за тях ще има работа във всяко едно училище, но ползата за децата е спорна. Нека отчетем факта и че има доста атеисти, от къде, на къде ще натрапваме на децата им религия. Човек, ако иска намира пътя към Бога и без часове по вероучение!!!
2. Във всяка религия съществува определена догматика, да не използвам думички като изостаналост и лицемерие. За съжеление религията често се сблъсква с науката и не мисля, че е редно да искаме от децата да правят този избор още в училище.
Например: Почти всички религии отричат контрацептивите и абортите. Не може в час по вероучение да им обясняваме да се пазят целомъдрени и следващия час по здравна кулутура да им раздаваме презервативи. Реално погледнато от раздаване на презервативи би имало по-голяма полза, отколкото от молитви и това е факт признат по цял свят.
Втори пример: Според Библията човекът е направен от кал, как това ще се вмъкне в учебните програми, съдържащи теорията на Дарвин за еволюцията и редицата енциклопедии с картинки и снимани кости на неандерталци, питекантропи.
Иначе казано вероучението ще бърника в материята на важни дисциплини като биологията, химията и историята. Кому е нужно това и с цената на какво? Освен безработните богослови за други, на които е нужно не се сещам.
3. За мен религиозното възпитание е работата на семейството. Ако Вие толкова сте загрижени за религиозното обучение на младежта поработете църквата, към която принадлежите да отвори неделно училище или ако вече има такова то да има хубава база и да бъде посещавано от повече деца.
1. Съществуват редица противоречия в това каква точно трябва да бъде учебната програма по вероучение. В България има хора, изповядващи различни религии, не може да задължаваме мслюманите да да изучават за християнските традиции и светци, както и християните (православни и католици) да изучават ислямските традиции и светци. Съгласете, че е абсурдно, аз да съм еврейка, а в училище госпожата да изпитва детето ми на урока за Христос и рибата. Единственото, което би могло да се направи е предметът да представлява История на религиите и просто децата да добиват предства за всички религии без никоя да има превес. Безспорно това би било много удобно за безбройните възпитници на богословските факултети, защото за тях ще има работа във всяко едно училище, но ползата за децата е спорна. Нека отчетем факта и че има доста атеисти, от къде, на къде ще натрапваме на децата им религия. Човек, ако иска намира пътя към Бога и без часове по вероучение!!!
2. Във всяка религия съществува определена догматика, да не използвам думички като изостаналост и лицемерие. За съжеление религията често се сблъсква с науката и не мисля, че е редно да искаме от децата да правят този избор още в училище.
Например: Почти всички религии отричат контрацептивите и абортите. Не може в час по вероучение да им обясняваме да се пазят целомъдрени и следващия час по здравна кулутура да им раздаваме презервативи. Реално погледнато от раздаване на презервативи би имало по-голяма полза, отколкото от молитви и това е факт признат по цял свят.
Втори пример: Според Библията човекът е направен от кал, как това ще се вмъкне в учебните програми, съдържащи теорията на Дарвин за еволюцията и редицата енциклопедии с картинки и снимани кости на неандерталци, питекантропи.
Иначе казано вероучението ще бърника в материята на важни дисциплини като биологията, химията и историята. Кому е нужно това и с цената на какво? Освен безработните богослови за други, на които е нужно не се сещам.
3. За мен религиозното възпитание е работата на семейството. Ако Вие толкова сте загрижени за религиозното обучение на младежта поработете църквата, към която принадлежите да отвори неделно училище или ако вече има такова то да има хубава база и да бъде посещавано от повече деца.
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Категорично против . Не всички деца са християни и вероучението е още една предпоставка за религиозни конфликти. Или може би всеки да си учи вероучение по своята си вяра.
- Bai_Ganjo
- Потребител
- Мнения: 172
- Регистриран на: 21 Ное 2007, 17:43
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Че вероучение в училищата значи да се върнем поне с век назад е ясно. Но някой ще обясни ли какво прави още Богословски факултет в Софийския университет?
- kostadin_yordanov
- Потребител
- Мнения: 676
- Регистриран на: 03 Дек 2009, 10:08
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Laridii, законотворецът е заложил именно християнството в Конституцията на РБългария като традиционна религия и като такова именно то би следвало да се изучава в училищата и всички хора,живеещи и изповядващи християнски или нехристиянски религии у нас или атеисти, щом са решили да живеят тук, са длъжни да се съобразяват с всички закони на РБългария. Ако Вие решите да отидете да живеете в друга държава, също би следвало да се подчинявате на нейните закони, независимо от това дали Ви харесват тези закони или не. Ако не Ви харесват законите на една държава, едва ли някой би Ви държал насила да живеете в нея.
Последна промяна katerinakuch на 05 Яну 2010, 17:31, променена общо 4 пъти
- katerinakuch
- Активен потребител
- Мнения: 1162
- Регистриран на: 28 Юни 2007, 12:27
Re: Задължително вероучение в българското училище?
chokich_ написа:абсолютно да!...с двете ръце съм за ! ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! . Вие какво мислите?
Мисля, че е повече от наложително. Нещо повече - задължително е. Само че не формулирано като вероучение, тази дума, която толкова избожда очите. Нека бъде история на религиите и без това човек не се учи да вярва, той избира това, както и дали изобщо. Но може да научи, как в чисто исторически план е възникнала религията Да разбере и научи в какво вярват различните етноси, народи. Какво е съществувало преди Библията /Новия завет, кой е Буда, кои са Аллах и Мохамед - неговия пророк, в какво вярвали славяните и прабългарите, в какво индусите, кое отличава и обединява вярванията ни? Какво пише в Стария завет? Коя е Лилит? Все неща, които дори само като история са интересни, да не говорим като символика /все дисциплини, които се преподават в такива върнали се един век назад университети като тези в Кеймбридж и Оксфорд например, но пък е всеизвестно каква духовна нищета точно там цари и какви безработни богослови/теолози се пръкват точно от там/. Може би тогава, когато притежават познанието, някои от децата ни, а и самите ние, ще разберем защо религията никога не бива да се сблъсква и противопоставя на науката, а взаимно се допълват и обясняват. Как беше: "Науката без религия е куца, религията без наука е сляпа" ... За по - непредубеденото младо поколение - автор на тази мисъл е небеизвестният Алберт Айнщайн, онова гениално човече, професор по математика и физика, на което дължим теорията на относителността и формулката, с която се сблъскваме ежедневно: E = m. c^2 /второто да се чете на квадрат/. Но е много вероятно и той да е бил "добродетелен", "благочестив" и предубеден. Дали?
От чалга до чалга разликата е огромна и, Слава Богу, аз нямам идея каква е
-
ianeva - Потребител
- Мнения: 660
- Регистриран на: 27 Май 2007, 17:36
- Местоположение: Бургас
Re: Задължително вероучение в българското училище?
.
Последна промяна _goodfellas на 03 Мар 2010, 18:40, променена общо 1 път
- _goodfellas
- Младши потребител
- Мнения: 34
- Регистриран на: 05 Яну 2010, 11:12
Re: Задължително вероучение в българското училище?
katerinakuch написа:Laridii, законотворецът е заложил именно християнството в Конституцията на РБългария като традиционна религия и като такова именно то би следвало да се изучава в училищата и всички хора,живеещи и изповядващи християнски или нехристиянски религии у нас или атеисти, щом са решили да живеят тук, са длъжни да се съобразяват с всички закони на РБългария. Ако Вие решите да отидете да живеете в друга държава, също би следвало да се подчинявате на нейните закони, независимо от това дали Ви харесват тези закони или не. Ако не Ви харесват законите на една държава, едва ли някой би Ви държал насила да живеете в нея.
Постът Ви граничи с абсурда, ако сте колега, не е за смях, а за плач. От това, че християнството е споменато в Конституцията като традиционна религия не следва, че то трябва да се изучава в училищата и че е задължителна официална религия за всички и навсякъде. Не приписвайте на законодателя собствените си погрешни виждания, той много умело е записал думичката традиционна и повярвайте ми не е очаквал разни хорица да я тълкуват като задължителна. Ненапразно има религиозна свобода - в законодателството на нашата страна се разрешава на всеки да вярва и практикува, каквато религия си поиска. Да натрапваш на някого своите религизони възгледи било то и в училище нарушава тази свобода.
Колкото до другото държавата и законите ми харесват, поне в по-голямата част от деня и нямам никакво намерение да ходя в чужбина, освен по екскурзии. Не ми харесват обаче хора, които разсъждават като Вас. Ако сте толкова религиозна казах Ви и в предишния пост - работете за Вашата църква, правете добровалчески програми, привличайте деца да посещават неделно училище, водете ги по екскурзии из манастирите, толкова е просто. Бог няма нужда от задължителните часове в училище, за да влезе в сърцата на хората, той е в сърцата им и те сами решават дали и как да намерят пътя към него.
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
kostadin_yordanov написа:Че вероучение в училищата значи да се върнем поне с век назад е ясно. Но някой ще обясни ли какво прави още Богословски факултет в Софийския университет?
Оставете го Богословския факултет, нека си учат хората, нищо лошо няма, на обществото трябват и духовници все пак. Неприятното е само, че много са възпитаниците му и няма какво да работят, та затова мине не мине спрягат темата за въвеждане на вероучение по училищата с надеждата да имат сигурни места като преподаватели във всяко квартално училище, а не защото са водени от високи нравствени подбуди. Цялата работа е тъжна по-скоро!!!
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
laridii написа:katerinakuch написа:Laridii, законотворецът е заложил именно християнството в Конституцията на РБългария като традиционна религия и като такова именно то би следвало да се изучава в училищата и всички хора,живеещи и изповядващи християнски или нехристиянски религии у нас или атеисти, щом са решили да живеят тук, са длъжни да се съобразяват с всички закони на РБългария. Ако Вие решите да отидете да живеете в друга държава, също би следвало да се подчинявате на нейните закони, независимо от това дали Ви харесват тези закони или не. Ако не Ви харесват законите на една държава, едва ли някой би Ви държал насила да живеете в нея.
Постът Ви граничи с абсурда, ако сте колега, не е за смях, а за плач. От това, че християнството е споменато в Конституцията като традиционна религия не следва, че то трябва да се изучава в училищата и че е задължителна официална религия за всички и навсякъде. Не приписвайте на законодателя собствените си погрешни виждания, той много умело е записал думичката традиционна и повярвайте ми не е очаквал разни хорица да я тълкуват като задължителна. Ненапразно има религиозна свобода - в законодателството на нашата страна се разрешава на всеки да вярва и практикува, каквато религия си поиска. Да натрапваш на някого своите религизони възгледи било то и в училище нарушава тази свобода.
Колкото до другото държавата и законите ми харесват, поне в по-голямата част от деня и нямам никакво намерение да ходя в чужбина, освен по екскурзии. Не ми харесват обаче хора, които разсъждават като Вас. Ако сте толкова религиозна казах Ви и в предишния пост - работете за Вашата църква, правете добровалчески програми, привличайте деца да посещават неделно училище, водете ги по екскурзии из манастирите, толкова е просто. Бог няма нужда от задължителните часове в училище, за да влезе в сърцата на хората, той е в сърцата им и те сами решават дали и как да намерят пътя към него.
Разбира се, че у нас има религиозна свобода. Никой не го отрича и това е хубаво. Никой на никого не натрапва своите религиозни възгледи. Всички знаем, че вярата е нещо много субективно, лично и интимно. Но и няма нищо лошо в това, обаче, че християнството е залегнало като традиционна религия в законодателството ни. Нормално е във всяка една държава да си има традиционна религия. В Полша, например традиционна религия е католицизмът, а в училищата си имат задължително вероучение.Това не пречи, обаче на представителите на други религии да си ги изповядват и да си ходят в техните църкви.
<
- katerinakuch
- Активен потребител
- Мнения: 1162
- Регистриран на: 28 Юни 2007, 12:27
Re: Задължително вероучение в българското училище?
.
Последна промяна _goodfellas на 03 Мар 2010, 18:42, променена общо 1 път
- _goodfellas
- Младши потребител
- Мнения: 34
- Регистриран на: 05 Яну 2010, 11:12
Re: Задължително вероучение в българското училище?
В тая връзка Соломон допуснал ли е съществено процесуално нарушение.
1. Позовал се е на мъдроста и опита си, но не на писаното право и семейния кодекс.
2. Всъщност не се доказва по безспорен начин кой е биологичния родител на детето. В библията го пише.
3. Не е действал в интерес на детето. Ако и другата жена беше казала режи .
1. Позовал се е на мъдроста и опита си, но не на писаното право и семейния кодекс.
2. Всъщност не се доказва по безспорен начин кой е биологичния родител на детето. В библията го пише.
3. Не е действал в интерес на детето. Ако и другата жена беше казала режи .
If you are good at something, never do it for free.
- voltron
- Потребител
- Мнения: 566
- Регистриран на: 20 Юни 2009, 15:47
Re: Задължително вероучение в българското училище?
laridii написа:Първо поставената тема изобщо не е за правен форум. Но понеже Вашите "благочестиви" и "добродетелни" коментари ме пораздраниха ....
Първо, да ви напомня, че това първо не е "правен форум", а форум към сайт с правна насоченост, второ темата е поставена в "общи дискусии", каквито има във всеки форум, с каквато и да била основна сфера, трето много юристи, след като свалят кой черната, кой червената тога са майки, бащи, баби и дядовци и имат деца на които предстои или са в процес на средно образование. Силно се надявам, че и вие, драги Laridii в края на работния ден, когато се приберете у дома, да събличате тогата. Толкова по въпроса за местата на темите.
Относно вярата и вероучението ще си позволя да цитирам тук един мноооого дълъг текст. На който му е интересно ще го прочете.
„Духът Божий”
Йоана 1:1-10
Знаете ли какво нещо е предметно учение? Предметно учение аз наричам изучаването на всичко, което Бог е създал. А вие сега не изучавате Божиите работи, а тези, които човек е направил – това не е предметно учение. Например черната дъска не е предметно учение. Под предмет аз разбирам живите предмети и тази дъска е предмет, доколкото на нея един разумен човек може да пише, така че тя да послужи като негово огледало.
Това, на първата рисунка, какво е? – Прозорец
Вие сте като малките деца и това е хубаво. В света стари деца няма и стари хора няма, има малки деца. Човек, докато не стане малко дете, не може да влезе в Царството Божие, т.е. не може да изучава.
Каква е целта на прозореца? Колкото прозорецът става по-голям и по-голям, толкова къщата става по-красива и светла – такава къща е напълно хигиенична и човек не боледува в нея. Ако този прозорец става все по-тесен и по тесен, той намалява светлината, предметите в стаята стават по-тъмни и по-неясни, най-сетне става тъмно и ще започвате да се блъскате. В тъмната стая може ли да учи човек?
Прозорецът само за влизане на светлината ли е? Втората му служба е да влиза през него въздух. Винаги в къща, в която има прозорец, има и врата, и в къща, в която има врата, има и прозорец. Вратата трябва да бъде всякога затворена, а пък през прозореца не само трябва да влиза светлина, но и въздух. И когато е задушно, вие отваряте прозореца, за да влезе повече въздух.
Човек е една къща – най-хубавата къща, която е съградена. По-хубава къща от човека на Земята няма. Той има два прозореца и една входна врата, има два вентилатора, има две слушалки за съобщение с външния свят, има един инспектор, който проверява нещата, и един език, който проверява дали влязлото отвън е добро, или не – когато не е добро, този инспектор не го приема. В тази къща има и двама слуги – те са ръцете. Като дойде някой, ръцете казват: „Заповядайте.” Значи у човека има пет сетива – петте сетива са живи. Трябва да знаете дали сетивата ви са нормални, дали е нормално например обонянието или зрението ви.
Има едно зрение в света, което не само отвън вижда човека. Само отвън не може да познаете човека – и вътрешно, и външно трябва да го познавате. Той може да си сложи много красива маска и на нея да са написани всичките черти на един отличен и добър човек – как ще познаете дали някой е добър или лош, как ще познаете дали някой човек има маска или няма? Ти ще кажеш на човека, който е дошъл с маска у вас: „В нашия дом правилото изисква който дойде на гости, да се окъпе!” Тази маска във водата ще се стопи, човек не може да се къпе с маска. Той ще започне да се поти, а всички хора, които се потят, все маски имат – между маската и тялото има пространство. Следователно, ако дойде някой, как ще го познаеш? Ще му кажеш, че трябва да се умие, за да си махне маската. Той ще каже: „Много съм се изпотил, много съм се стоплил отвътре, аз обичам да се потя.” Кога се поти човек? Когато е болен. Щом се изпоти, той става добре и казва: „Извинете, аз отвън си турих маска, сега ще я снема.” Той ще си снеме маската и вие ще го видите. Това е предметно учение. Вие ще попитате как може човек да е с маска? Когато вие играете роля на такава, каквато не сте, тогава какво носите? Ако вие се представяте за такива, каквито не сте, тогава не сте свободни, имате маска. Значи тази маска трябва да я снемете.
Хората, които имат маски, се отличават с две качества – те са крайно меки и добри хора или крайно груби. Онзи, който е крайно мек, носи маска. Ти не можеш да разчиташ само на него, защото той се огъва; турците казват: със седем края става барашък. Такъв човек, където влезе, всичките роли играе. Понеже маската му е голяма, като върви, той много се уморява и казва: „Нямам сили.” Маската му тежи и затова е мек, а пък на онзи, който е груб, маската му е много лека, затова е силен. Трябва да се освободите от онази мекота и от онази грубост, които произтичат от вашите маски. Аз не говоря сега за вас. Във всички хора животинското и растителното царство са представени по този начин. Това е като правило и рядко ще срещнеш някой човек, когото, като го видиш, да ти е приятно.
Това на втората рисунка какво е? – Чаша (Фиг. 2). Но толкова голяма чаша, приличаща на чиния, възможна ли е? В една къща чинийка ли трябва да бъдеш или чаша, кое е по-важно? В едно отношение човек трябва да бъде чаша, а в друго отношение трябва да бъде чиния. Това прилича още на лейка. Чашата е един символ. Не се смущавайте, аз не искам да ви объркам понятията, но искам да ви покажа, че символите могат да се превръщат. Така символът (Учителя показва Фиг. 3) може да се превърне в символа (показва Фиг. 4) – получава се буквата а. Значи, ако туриш една линийка върху корена на символа (показва Фиг. 3) или, като съединиш двете букви г и с на едно място, се образува а. Щом тези две букви се кръстосат, ти си научил първата буква. За да научиш втората буква, какво трябва да направиш? Втората буква б значи, че трябва да туриш някаква основа, темел, някъде да се хванеш. Първата буква показва, че имаш семе, а втората показва, че си посял семето и то е поникнало в земята.
Ние се отклонихме от темата за предметното учение. Значи чашата стана на чиния, стана и на лейка. Ако на чашата премахнем дръжката, тя става на гърне. Гърнето на какво може да стане? Това са длъжности, служби, които гърнето може да заеме; те са високи служби, разбира се. Каква е службата на чашата? Службата на чашата е да гребе и да взема. С нея можеш да вземеш, да напълниш чинията и да изливаш. Значи чашата може да върши няколко служби – да черпи и да държи гореща вода в себе си. При чинията вече има прогрес, тя е само за човека. А лейката има служба да раздава вода на растенията. Чашата има за първообраз цвета на растенията. Човек е направил чашата – той я взема и я пълни с вода. Човек винаги подражава на Бога. Къде са тогава чиниите в Природата?
Сега да се върнем към идеята за къщата. За да бъде една къща хигиенична, прозорците й трябва да бъдат големи, вратата й да бъде добра и да не скърца, в стаята да има достатъчно светлина, да има достатъчно количество въздух. А къде е чашата на човека? Това е неговата ръка. Господ му е дал една чаша и ако човек пие само с ръката си, той никога не би се разболял. Човек, който отива на чешмата, не трябва да подлага под крана устата, а ръката си. Ако хората не употребяват своята Божествена чаша, ако турят устата си на крана, в тях може да влезе червей или пиявица и с години да страдат от това. Ако човек употребява ръката си, той първо ще види дали в шепите му водата е чиста и тогава ще я пие. Онзи, който така прави нещата, той е майстор. Трябва да имате най-хубавите стъкла на прозорците и най-хубавите врати.
В заключение: очите на човека са неговите прозорци, чрез които той разбира нещата. Човек, който си прави къща, се учи от нея. Вие отваряте и затваряте прозорците цяла година – значи научили сте се. Прозорците са направени, за да учи човек и да му служат, а стъклата им трябва да бъдат чисти. Ако не са чисти стъклата отвън и отвътре, ще влезе много малко светлина. Светлината вие ли я викате или тя влиза без покана? Тя идва нагости без ваша покана. Въздухът, който влиза през прозореца, и той без покана влиза.
Тогава от този предмет реално какво можете да научите? Защо светлината влиза без покана вкъщи? В случай, когато хората могат да ви направят нещо лошо, вие ще затворите прозореца. Когато дойде някой добър човек, трябва да отворите всички прозорци, а когато влезе някой лош човек, трябва да затворите всички прозорци.
Сега аз ви говоря за вашите състояния: всяко едно състояние, което затваря у вас способностите, чувствата и постъпките ви, с които да го проявите, не е добро. Например казваш: „Мен не ми трябват много знания, много чувствания!” Човек не страда от много знания, от много чувства, от много Добро или от много Любов. Аз не съм срещал човек да страда от много Любов – от безлюбие съм срещал да страдат, целият свят страда от безлюбие, не от много Любов. И ако понякога има страдания в името на Любовта, те са нещо фиктивно, което минава под името Любов. Какво трябва да разбирате вие под Любов? Любовта в света е най-великата Сила, която доставя на човека това, от което душата има нужда. Когато ти се достави това, от което имаш нужда в Живота, това се нарича Любов. Само животът, който се доставя чрез Любовта, се нарича Живот. Това е Живот, а външните красиви прояви и ласките не са Любов. Това са панделки, това са червени, сини и зелени накити, но това не е Любов. И когато ги няма тези панделки, Любовта не се мени. Някой може да направи нещо за вас, без да ви обича, а пък друг може да ви говори ласкави думи, без да направи нещо за вас. Във втория случай това са само етикети. Тогава какво е лъжата? Лъжата показва отсъствието на Любовта.
Човек трябва да подражава на Бога. И човек си има една печка. Тя е сърцето, в което се развива известна енергия. Само че тази печка, за да се разгори по-хубаво, се нуждае от духалка. Това са белите дробове – те постоянно работят, а печката гори, топли и кръвта се разнася по цялото тяло. Това сърце има клапи. Ако влезе някой човек у вас, внесе любовта и затвори всичките клапи, какво става? В една къща, където са запушени тръбите и печката не може да гори, има дим. Щом има дим, значи клапите на сърцето са затворени. Първо, ще отворите клапите, за да става вентилация! Когато започнете приятелство с кой и да е човек, ще гледате той да не затвори клапите на сърцето ви. Защото в света живеят само двама души – единият, наречен Мъж, другата, наречена Жена. Освен тях никой друг не съществува. Хилядите жени са отражение на Едната Жена. Понякога те си съдействат и образуват голямата Жена. От друга страна, тази голяма Жена има свойство да отлъчва подобни на себе си и така стават много жени в света. Не е ли смешно от ваша страна, когато искате да господарувате над вашата Майка? Още с раждането си дъщерята започва да заповядва на майка си и казва: „Майка ни е толкова учена, но не е модерна, тя е от старите жени.”
Ще ви обясня защо сте дошли като жени на Земята. Първоначално като поехте тази служба, каква декларация дадохте, насила ли ви направиха жени? Жената се отличава на Земята с едно качество: за нея Вярата трябва да бъде закон. Ако ние вярваме само в това, което е станало, то не е Вяра. Вяра е да вярваш във всичко това, което може да стане, защото това, което за теб не е станало, за друг е станало. Някой е богат, а друг не, но Онзи, който е направил първия богат, и теб ще направи такъв. Не си учен, но вярваш, че и ти можеш да станеш учен – всеки човек може да стане учен. И жената трябва да вярва, че всичко може да стане. Някой ще каже, че това е лековерие. Във всичко ще вярваш! Именно онзи, който не вярва във всичко, е лековерен. Той вярва в това, в което не може да се вярва.
Например вие, жените, мислите, че имате Вяра, нали така? Много от вас създават дом и вярват, че с техния другар ще живеят щастлив живот. После казвате: „Не излезе така, както вярвахме.” На Земята вие не се намирате в завършен свят, но в един свят, който е в процес, който сега се развива. Вие сте влезли с вашия другар в отношения на вземане и даване – този човек има капитал някъде, но са необходими десет-петнадесет години, за да събере той този капитал. Макар и да е много богат, той не разполага с пари, поради което ти почваш да се съмняваш и казваш: „Мислех, че е богат, но той не е.” Ако най-малките спънки могат да разклатят вашата вяра, тогава в какво ще вярваш.
Искам да ви кажа откъде произтичат страданията на жените. Началото на всички страдания на жената е сегашната й слаба вяра. Например майката и бащата казват на младата мома: „Ти с този момък не може да живееш”, но тя отговаря: „Без него не мога да живея, ако не се оженя за него, ще умра!” – така вярва тя. Като се ожени за него, след две години казва: „Умирам от него!” Защо, нали го е взела с Вяра и със Знание? Не, тя се е заблудила от неговата маска със засукани мустаци, с ръкавици, с лачени обуща, с хубавите му поклони. Той й казва: „Вие сте много жестока към мен, аз без Вас не мога!” Когато кажат на жената, че е богиня, тя се отваря като охлюв. Когато й каже: „Ти си ангел, ти си богиня”, тя се отваря, но после след брака той й казва: „Аз мислех, че си ангел, но някои неща в твоя живот показват, че ти по ангелски не постъпваш – забелязвам, че някои думи от твоя говор не са от Ангелския свят и аз почнах малко да се съмнявам, че знаеш ангелски език.”
Това е предметно учение. Аз ви показвам отноше¬нията, които се зараждат. Когато двама души се съединят в какво да е отношение, те образуват два полюса А и В (Фиг. 5). Между двама приятели се образува една права линия. Докато умовете на тези две същества функционират правилно, докато мислят правилно, тази елипса е много правилна, движи се, усъвършенства се, но щом между съществата влезе някаква дисхармония, тази елипса се обезформява (Фиг. 6), докато се образува толкова дим, че те, за да се избавят от тези нещастия, решават да си направят комин. Казвате, че къща без комин не може. Влезе ли комин в една къща, в нея ангелският живот не може да се проявява и вече имате обикновен човешки живот. Виждате, че жителите на тази къща боледуват и как няма да боледуват, като има дим? Къщата на неразбраните хора без дим не може, а пък къщата на разбраните хора от прозорци и врати се нуждае, а не от комини. Фабриките също имат комин.
........
Последна промяна diaida на 05 Яну 2010, 21:20, променена общо 3 пъти
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Сега във вас се заражда едно желание и казвате: „Какво иска да каже Учителя?” Нищо не искам да кажа, просто говоря за прозорци и врати. Искам да зная дали има дим в къщата ви, или не. Вие ще кажете: „Зачервени са очите ни от много пушек.”
Онова, което Бог е създал, трябва да го поставим на първо място. Човек не трябва да смущава своите чувства, своите мисли, своите постъпки и своето физическо тяло. Например казваш: „Аз не трябваше да имам толкова доверие в него!” От Вяра досега човек никога не е пострадвал; от доверието може да пострада, от вярването може, но от Вярата – не. Вярата може да се вложи в един човек, вярвайки в това, което Бог му е дал – вярвай, че той има душа и твоята Вяра не трябва да се разклаща! Този човек може да говори зло или добро, може да е добър или лош, но това не трябва да ръководи твоята Вяра. Защото ако вие сте меродавни, ако мислите от ваше гледище, че някой човек ви е неприятен и ако действително това беше право, то Бог щеше да го премахне от света. Но щом Бог не го премахва, значи вие не мислите право. Лошият човек за едного за друг е добър. Вие имате едно познание, с което показвате вашето невежество, и вместо да вярвате, казвате: „Този човек е лош.” Това не е Вяра, а знание. На какво основавате вашето знание, защо той е лош?
Първото условие, като жени, е да имате пълна, абсолютна Вяра. Дори когато знаете, че ви лъжат, трябва да приличате на извора – който и да дойде да пие, даже и разбойник да е, да се не смущавате; дори да дойде някой вълк, мечка, змия или паяк, вие да кажете: „Няма нищо”; дори водата ви да отиде при някой трън или при някоя нечистотия, вие да кажете: „Няма нищо.” Вие не трябва да се смущавате, че това, което излиза от вас, се е изцапало. Ако водата мислеше като вас, ако се откажеше да помага на хората, тогава какво щеше да стане с тях? Тогава всички бихте измрели.
Вие имате един стремеж – искате всички да станете щастливи. Но щастието е обосновано на един вътрешен душевен закон. Цялото общество щастливо не може да бъде, не си правете илюзии. Всеки един, когато вярва, може да бъде щастлив – това е специфичен закон, който се обуславя от Вярата на човека. Ако човек вярва абсолютно в Бога, той мисли, че всичко, каквото става в света, е за Добро – той казва: „Бог, който ме е пратил в света, ако е допуснал известни страдания, те са за Добро!” Затова човек трябва да вярва в Бога и Вярата му да не се разколебава никога. Вие искате да оправите работите си – как ще оправиш работите си? Работите на Слънцето може ли да оправиш, работите на водата може ли да оправиш, работите на цял народ може ли да оправиш? Едва можете да оправите своите работи, а пък искате да оправите работите на всички. Един човек от село Николаевка15 дори в най-горещото време носеше голям калпак и обясняваше: „Срам ме е да си снема калпака, защото дойде един да ми подстриже косата и много смешно ме направи; чакам да ми израсне малко коса и тогава ще махна калпака...” По същия начин и вие искате да оправите хората, но тогава ги накълцвате така, че после трябва да носят калпак цяла година.
Някоя сестра иска да поучи другите сестри и казва: „Да бъдеш много щедра!” Ти трябва като професор да й дадеш пример, инак как ще покажеш на един човек да бъде щедър? После, щедрият човек и друго качество трябва да има: трябва да е като онзи, който двадесет години е давал, но още никой не знае, че е давал нещо. Вие може да сте щедри, но всички знаят за това. И това е хубаво, не е грях, не е престъпление, но питам как ще предадеш урока на щедростта? Помнете всички следното: не можеш да предадеш едно учение, една добродетел комуто и да е, ако тази добродетел не е в теб – това е закон. Ти никога не можеш да запалиш огън, макар и да имаш кутия кибрит, ако последният е овлажнен.
Значи, ако имаш една добродетел, ти може да я предадеш и аз бих направил едно добро по следния начин: дойде някой просяк; няма да му давам пари, а ще го подложа на изпит, при който от десет души свои приятели ще поискам по един лев, аз също ще дам един лев и после ще купя с тези малко пари брашно и сол. Ще се върна, ще пресея брашното, ще го омеся, ще наклада огън и ще опека хляб. Същевременно ще гледам какво ще прави просякът. После ще му кажа: „Насечи малко дърва, за да стане по-бързо!” После ще купя малко боб и ще го сваря. Така ще го уча да чака и ще го видя дали е беден. Ако той се притеснява, не е беден. Ако седи и взема участие, той се учи с мен и се радва с мен, че му меся хляб и че му варя боб – и той взема участие и се радва. Той е беден, но ако се мъчи, не е беден човек и тогава аз зная защо Господ го е направил беден. Следователно, когато дойде някой беден човек, съберете десет лева, купете брашно и го замесете, накарайте го да чака. Който проси оттук-оттам, той е търговец; нека чака три часа да опечете питата, да сварите боба и ще видите дали втори път ще дойде у вас. Така вие ще имате една реклама, защото той на целия град ще разправя, че е изгубил от времето си три часа. По този начин вие ще опитате едновременно и себе си, и бедния и работата ще бъде благоприятна за Господа. Представете си, че сте в старото време, когато жените са ходили да носят храна на светиите: жената сама замесва хляба, сама взема гърнето и топлия хляб и ги носи. Светията седи, чака и казва: „Господ да те благослови!” Този просяк е светия – всички светии са просяци из горите. Някоя жена им опича хляб и им носи, понеже те са заняти с много работи, те се молят, а пък Невидимият свят внася в някоя душа мисълта да им занесе нещо. Просякът не трябва да е прост човек. Ако просякът е светия, приеми го вкъщи, а ако дойде някой дървеняк, дай му мотиката да копае лозето. Аз считам за унижение да дам на човек един лев. Че за този лев аз не съм работил и като му го давам, не правя никакво добро – никакво Добро не е това, никаква услуга не е това. Давам му един лев, а той го погледне и казва: „Колко малко се е откъснало от сърцето ти, по-добре да беше казал, че нямаш пари.” Не, аз предпочитам да му омеся хляб.
Вие искате метод, с който да работите за Господа. Вие искате да работите по стар начин – старите начини ги знаете всички. Новото Учение е несъвместимо със старите навици. Ако на един човек, който е дошъл в дома ви, вие не можете да направите такова добро, каквото правите на своя син и на своята дъщеря, които любите, това Добро не е прието от Бога. И ако майката не служи на своите деца от Любов, тя не е майка и нейното добро пред Бога не е Добро. Това, което прави майката, трябва да е приятно пред Бога – нали Бог живее във всеки човек, както твърдите вие и както се опитвате да вярвате. Ти казваш, че във всеки живее Бог и ако при мен дойде някой човек, в когото Бог живее, и ако аз искам да се отърва от него, тогава вярвам ли в този Един Господ, който живее навсякъде? Значи аз не вярвам в Господа, който живее навсякъде, а пък после Му се моля: „Господи, покажи ми коя е Твоята Воля?” Дойде при теб друг човек, който е беден, и на него даваш един лев – тогава как ще се молиш на Бога?
Ако ние коренно изменим нашите възгледи, тогава ще дадем един нов тласък на света, ново разбиране. Ако съжаляваме бедните хора, както сега, ние не можем да им помогнем. Ако ние съжаляваме нашите деца, както сега, няма да постигнем това, което желаем. Защото домът е една Божествена единица. Вашият син и след като замине за другия свят, трябва да е привързан за дома ви и да му помага – той трябва да пише писма на баща си, на майка си. И бащата, като замине, трябва да пише писма на домашните. Престанеш ли да пишеш, нямаш дом. Ако е дом, и тук, на Земята, да е, и на онзи свят да е, то е все едно – домът си е дом. Домът е основан на Любовта.
Та казвам: между вас искам да се образува едно голямо семейство. Вие всички сте сестри от един по-голям род – от един Баща и от една Майка сте всички, но още не се познавате, че сте сестри. Значи вие сте от един Баща и родът ви започва преди две хиляди поколения; ако турите на едно поколение двадесет и пет години, то най-малко преди петдесет хиляди години е започнала да се образува една връзка между вас. Вие още не се познавате, че сте от едно семейство. Вие казвате, че сте сестри, но не сте готови една за друга да жертвате нещо. Много сте добри, но до науката да се жертвате един за друг не сте дошли. Казваш: „За какво да се жертвам за тази сестра?” Ако е Божествена сестра, ти трябва да се жертваш.
Сега, ще ви направя едно тълкувание върху разликата между момък и мома. В думата мома има четири букви, а в думата момъкъ16 – шест букви. Четири плюс шест е равно на десет. На жената умът й винаги накрая дохожда, а в момъка има мисъл. Момата, след като й се свърши работата, научава, а момъкът туря още две букви. Защо той туря на работата още две букви? Момата трябва да направи само две пожертвания: най-първо трябва да напусне бащиния си дом в материалния свят и втората жертва е да умре. И момъкът трябва да напусне бащиния си дом, затова прави лодка к, с която да се преселят на Не¬бе¬то. Буквата к е лодка, а буквата ъ е кор¬ми¬лото (Фиг. 7).
Сега ще поясня: когато говоря за момъка и момата, подразбирам чо¬веш¬кия ум и човешкото сърце – това е отношението между човешката душа и човешкия дух. А пък когато говорим за мъж и жена, това е най-ниската степен на сравнение. Сърцето на човека е мома. Когато Любовта ти е правилна, сърцето работи правилно; когато Любовта не е правилна, сърцето тупти ту бързо, ту бавно.
Жената непременно трябва да има Вяра – ако нямаш Вяра, ти не си жена. Ако си жена, ти имаш най-голям чин, който Бог може да ти даде в света – това е да бъдеш жена. Ти не искаш да бъдеш жена – тогава какво искаш да бъдеш? – „Мъж.” Станеш мъж, но и мъж не искаш да бъдеш – какво трябва да станеш тогава? – „Човек.” Човек трябва да станеш – това е третото положение. Да станеш човек, значи да хармонизираш тези два полюса в едно, т.е. и двата полюса трябва да бъдат еднакви – и мъжът, и жената.
От осем хиляди години всички безобразия, които човек е видял, са сложени на гърба на жената. Всичко това трябва да се изчисти, додето открием жената като скъпоценен камък. Много лоши неща са писани за жените – всички автори са писали какво ли не за тях, но това са измислици. Според тях жената е най-лошата, а въпреки това без нея нищо не става на света, без жената светът не може да върви. Какво трябва да се прави? Някой ще каже: „По-грешен човек от жената няма.” Ако това беше вярно, жената не трябваше да съществува в света, а пък тя съществува. Господ я турил на една работа – да поправи света. Вашето противоречие седи в това, че трябва да поправите света, а пък трябва да поправите и себе си. А за да поправите себе си, трябва да имате един основен закон: не трябва да съжалявате, че сте жени. Бог, Който е мислил толкова, ви е направил жени – това е най-голямото щастие за вас. Ако човек нямаше сърце и ако нямаше душа, тогава на какво щеше да прилича? Тогава в света нямаше да има никаква проява. Един човек без сърце или един човек без душа би бил един жесток човек.
Следователно на вас Бог ви е дал служба да развивате сърцето си и да служите на душата. В този живот вие се повдигате и се приготвяте не за Земята. Вие искате да угодите на мъжа си, да отхраните и угодите на дъщеря си и сина си. Няма да може да угодите на мъжа си, на дъщеря си и на сина си. За да му угодите, този мъж ще иска от вас големи работи, а вие с милиони не разполагате. Утре мъжът ви осиромашее, пропие се, тръгне но неприличен път – какво ще направите? Ще кажете: „Да се разведа с него!” Тогава къде беше вашата Вяра, защо се оженихте, щом като сега се развеждате? Разводът нищо не разрешава. Преди години при мен дойде един българин, недоволен от жена си, който се занимаваше с окултни науки и казва: „Не се живее с моята жена, мисля да я напусна вече.” Казвам му: „Може да я напуснеш, но после мислиш ли да вземеш някоя друга?” – „Да.” Отговорих му: „Тогава по-добра от нея не можеш да намериш. Ако я напуснеш, ще се намериш в най-голямото нещастие, а ако изтърпиш, в следващото прераждане ще се повдигнеш.” Така и на жената, която изтърпи всичките неприятности на сегашния си мъж, в следващото прераждане Бог ще даде едно високо положение. Ако направиш нещо, което Бог не иска, то значи да спънеш своята еволюция.
Съществува един страх от решението за това, което трябва да направиш. Ти се плашиш от мъжа си – мъжът не е страхлив, но ти си страхлива. Ти трябва да кажеш: „Страхът е едно благословено чувство, което Бог е дал!” Върху страха е създадена човешката съвест, човешката справедливост. Ако нямаше страх, ти нямаше да бъдеш справедлив – корените на справедливостта са вложени в страха. От какво най-много се страхуваш? Оберат те и ти се страхуваш; ще кажеш: „Няма нищо, няма нищо!” – ще бъдеш щедър и като даваш, страхът ще престане. Страхът не е нещастие, но когато мислиш, че ще умреш, че могат да те убият, ти се лъжеш и тогава живееш без Вяра. Страхът ти казва: „Върши Волята Божия!” и ако не вършиш Волята Божия, има опасност, много ще ти пати главата. Този страх трябва да се слуша – ще си кажеш: „Ще изпълня Волята Божия!” Щом изпълниш Волята Божия, няма да имаш страх. Вие се изплашвате в гората от една мечка и хуквате да бягате – Бог ви опитва дали сте тренирани в бягането и казва: „Моето дете много знае да бяга.” Един човек, който бяга от мечката, никога няма да вдигне скандал, а онзи, който не бяга от мечката, скандал може да вдигне. Онзи, който не бяга, представлява друга опасност.
Определете какво нещо е старият човек. Ако една сестра я наричате стара поради това, че не може да ходи и трябва да я водят, това не е правилно – тя е инвалид или е саката. Ако не може да мисли, глупава е; ако не може да чува, глуха е; ако не може да вижда, сляпа е – защо я наричате тогава стара? Ако една сестра може да ходи, ако ушите й са на място, ако очите й са на място, защо я наричате стара сестра? Аз искам сега да ви освободя от схващането, че тя е стара.
Да бях ви намерил на млади години на хорото! Но от голямо благоприличие не дойдох, за да не ви разваля хорото. Когато играехте на хорото, нали беше хубаво – имаше тропане, скачане, хубаво бяхте облечени! Всичко това е било хубаво, отлично е било, а пък сега трябва да напуснете хорото. На хорото са ви казали така: „Ти не знаеш да играеш, не те искаме тук!” Сега сте дошли при мен, за да се научите как да играете на хорото – колелото на хорото е Животът. На хорото човек скача и вдига краката си, което значи да правиш Добро. Това не е само добрата мисъл. Тръгнеш с десния крак – правиш едно добро, после с левия крак – правиш друго добро, после си движиш ръцете. Всяко движение в теб трябва да бъде чиста мисъл. Защо трябва да ходиш? За да ти се покаже как трябва да правиш Добро. Защо Бог ти е дал краката? За да правиш Добро. Ще кажеш: „Да бъдат благословени краката ми – Бог ми ги е дал, за да правя Добро! Да бъдат благословени ръцете ми – Бог ми ги е дал, за да правя Добро!” Бог обича умните хора, толкова години ги е чакал Той. Той ви е гледал, докато сте играли и сте тропали, Той ви е гледал и чакал, докато сте казвали: „Намерих си един другар.” – „Много хубаво!” – „Роди ни се дете!” Бог пак казва: „Много хубаво!” – „Гладни сме.” Той казва: „Много добре!” – „Жадни сме.” Той казва: „Много хубаво!” Бог никога не казва, че е лошо. И гладът, и жаждата, и всичко, каквото става в света, е все хубаво – това са условията, които създават бъдещата култура, към която човек се стреми.
Онова, което Бог е създал, трябва да го поставим на първо място. Човек не трябва да смущава своите чувства, своите мисли, своите постъпки и своето физическо тяло. Например казваш: „Аз не трябваше да имам толкова доверие в него!” От Вяра досега човек никога не е пострадвал; от доверието може да пострада, от вярването може, но от Вярата – не. Вярата може да се вложи в един човек, вярвайки в това, което Бог му е дал – вярвай, че той има душа и твоята Вяра не трябва да се разклаща! Този човек може да говори зло или добро, може да е добър или лош, но това не трябва да ръководи твоята Вяра. Защото ако вие сте меродавни, ако мислите от ваше гледище, че някой човек ви е неприятен и ако действително това беше право, то Бог щеше да го премахне от света. Но щом Бог не го премахва, значи вие не мислите право. Лошият човек за едного за друг е добър. Вие имате едно познание, с което показвате вашето невежество, и вместо да вярвате, казвате: „Този човек е лош.” Това не е Вяра, а знание. На какво основавате вашето знание, защо той е лош?
Първото условие, като жени, е да имате пълна, абсолютна Вяра. Дори когато знаете, че ви лъжат, трябва да приличате на извора – който и да дойде да пие, даже и разбойник да е, да се не смущавате; дори да дойде някой вълк, мечка, змия или паяк, вие да кажете: „Няма нищо”; дори водата ви да отиде при някой трън или при някоя нечистотия, вие да кажете: „Няма нищо.” Вие не трябва да се смущавате, че това, което излиза от вас, се е изцапало. Ако водата мислеше като вас, ако се откажеше да помага на хората, тогава какво щеше да стане с тях? Тогава всички бихте измрели.
Вие имате един стремеж – искате всички да станете щастливи. Но щастието е обосновано на един вътрешен душевен закон. Цялото общество щастливо не може да бъде, не си правете илюзии. Всеки един, когато вярва, може да бъде щастлив – това е специфичен закон, който се обуславя от Вярата на човека. Ако човек вярва абсолютно в Бога, той мисли, че всичко, каквото става в света, е за Добро – той казва: „Бог, който ме е пратил в света, ако е допуснал известни страдания, те са за Добро!” Затова човек трябва да вярва в Бога и Вярата му да не се разколебава никога. Вие искате да оправите работите си – как ще оправиш работите си? Работите на Слънцето може ли да оправиш, работите на водата може ли да оправиш, работите на цял народ може ли да оправиш? Едва можете да оправите своите работи, а пък искате да оправите работите на всички. Един човек от село Николаевка15 дори в най-горещото време носеше голям калпак и обясняваше: „Срам ме е да си снема калпака, защото дойде един да ми подстриже косата и много смешно ме направи; чакам да ми израсне малко коса и тогава ще махна калпака...” По същия начин и вие искате да оправите хората, но тогава ги накълцвате така, че после трябва да носят калпак цяла година.
Някоя сестра иска да поучи другите сестри и казва: „Да бъдеш много щедра!” Ти трябва като професор да й дадеш пример, инак как ще покажеш на един човек да бъде щедър? После, щедрият човек и друго качество трябва да има: трябва да е като онзи, който двадесет години е давал, но още никой не знае, че е давал нещо. Вие може да сте щедри, но всички знаят за това. И това е хубаво, не е грях, не е престъпление, но питам как ще предадеш урока на щедростта? Помнете всички следното: не можеш да предадеш едно учение, една добродетел комуто и да е, ако тази добродетел не е в теб – това е закон. Ти никога не можеш да запалиш огън, макар и да имаш кутия кибрит, ако последният е овлажнен.
Значи, ако имаш една добродетел, ти може да я предадеш и аз бих направил едно добро по следния начин: дойде някой просяк; няма да му давам пари, а ще го подложа на изпит, при който от десет души свои приятели ще поискам по един лев, аз също ще дам един лев и после ще купя с тези малко пари брашно и сол. Ще се върна, ще пресея брашното, ще го омеся, ще наклада огън и ще опека хляб. Същевременно ще гледам какво ще прави просякът. После ще му кажа: „Насечи малко дърва, за да стане по-бързо!” После ще купя малко боб и ще го сваря. Така ще го уча да чака и ще го видя дали е беден. Ако той се притеснява, не е беден. Ако седи и взема участие, той се учи с мен и се радва с мен, че му меся хляб и че му варя боб – и той взема участие и се радва. Той е беден, но ако се мъчи, не е беден човек и тогава аз зная защо Господ го е направил беден. Следователно, когато дойде някой беден човек, съберете десет лева, купете брашно и го замесете, накарайте го да чака. Който проси оттук-оттам, той е търговец; нека чака три часа да опечете питата, да сварите боба и ще видите дали втори път ще дойде у вас. Така вие ще имате една реклама, защото той на целия град ще разправя, че е изгубил от времето си три часа. По този начин вие ще опитате едновременно и себе си, и бедния и работата ще бъде благоприятна за Господа. Представете си, че сте в старото време, когато жените са ходили да носят храна на светиите: жената сама замесва хляба, сама взема гърнето и топлия хляб и ги носи. Светията седи, чака и казва: „Господ да те благослови!” Този просяк е светия – всички светии са просяци из горите. Някоя жена им опича хляб и им носи, понеже те са заняти с много работи, те се молят, а пък Невидимият свят внася в някоя душа мисълта да им занесе нещо. Просякът не трябва да е прост човек. Ако просякът е светия, приеми го вкъщи, а ако дойде някой дървеняк, дай му мотиката да копае лозето. Аз считам за унижение да дам на човек един лев. Че за този лев аз не съм работил и като му го давам, не правя никакво добро – никакво Добро не е това, никаква услуга не е това. Давам му един лев, а той го погледне и казва: „Колко малко се е откъснало от сърцето ти, по-добре да беше казал, че нямаш пари.” Не, аз предпочитам да му омеся хляб.
Вие искате метод, с който да работите за Господа. Вие искате да работите по стар начин – старите начини ги знаете всички. Новото Учение е несъвместимо със старите навици. Ако на един човек, който е дошъл в дома ви, вие не можете да направите такова добро, каквото правите на своя син и на своята дъщеря, които любите, това Добро не е прието от Бога. И ако майката не служи на своите деца от Любов, тя не е майка и нейното добро пред Бога не е Добро. Това, което прави майката, трябва да е приятно пред Бога – нали Бог живее във всеки човек, както твърдите вие и както се опитвате да вярвате. Ти казваш, че във всеки живее Бог и ако при мен дойде някой човек, в когото Бог живее, и ако аз искам да се отърва от него, тогава вярвам ли в този Един Господ, който живее навсякъде? Значи аз не вярвам в Господа, който живее навсякъде, а пък после Му се моля: „Господи, покажи ми коя е Твоята Воля?” Дойде при теб друг човек, който е беден, и на него даваш един лев – тогава как ще се молиш на Бога?
Ако ние коренно изменим нашите възгледи, тогава ще дадем един нов тласък на света, ново разбиране. Ако съжаляваме бедните хора, както сега, ние не можем да им помогнем. Ако ние съжаляваме нашите деца, както сега, няма да постигнем това, което желаем. Защото домът е една Божествена единица. Вашият син и след като замине за другия свят, трябва да е привързан за дома ви и да му помага – той трябва да пише писма на баща си, на майка си. И бащата, като замине, трябва да пише писма на домашните. Престанеш ли да пишеш, нямаш дом. Ако е дом, и тук, на Земята, да е, и на онзи свят да е, то е все едно – домът си е дом. Домът е основан на Любовта.
Та казвам: между вас искам да се образува едно голямо семейство. Вие всички сте сестри от един по-голям род – от един Баща и от една Майка сте всички, но още не се познавате, че сте сестри. Значи вие сте от един Баща и родът ви започва преди две хиляди поколения; ако турите на едно поколение двадесет и пет години, то най-малко преди петдесет хиляди години е започнала да се образува една връзка между вас. Вие още не се познавате, че сте от едно семейство. Вие казвате, че сте сестри, но не сте готови една за друга да жертвате нещо. Много сте добри, но до науката да се жертвате един за друг не сте дошли. Казваш: „За какво да се жертвам за тази сестра?” Ако е Божествена сестра, ти трябва да се жертваш.
Сега, ще ви направя едно тълкувание върху разликата между момък и мома. В думата мома има четири букви, а в думата момъкъ16 – шест букви. Четири плюс шест е равно на десет. На жената умът й винаги накрая дохожда, а в момъка има мисъл. Момата, след като й се свърши работата, научава, а момъкът туря още две букви. Защо той туря на работата още две букви? Момата трябва да направи само две пожертвания: най-първо трябва да напусне бащиния си дом в материалния свят и втората жертва е да умре. И момъкът трябва да напусне бащиния си дом, затова прави лодка к, с която да се преселят на Не¬бе¬то. Буквата к е лодка, а буквата ъ е кор¬ми¬лото (Фиг. 7).
Сега ще поясня: когато говоря за момъка и момата, подразбирам чо¬веш¬кия ум и човешкото сърце – това е отношението между човешката душа и човешкия дух. А пък когато говорим за мъж и жена, това е най-ниската степен на сравнение. Сърцето на човека е мома. Когато Любовта ти е правилна, сърцето работи правилно; когато Любовта не е правилна, сърцето тупти ту бързо, ту бавно.
Жената непременно трябва да има Вяра – ако нямаш Вяра, ти не си жена. Ако си жена, ти имаш най-голям чин, който Бог може да ти даде в света – това е да бъдеш жена. Ти не искаш да бъдеш жена – тогава какво искаш да бъдеш? – „Мъж.” Станеш мъж, но и мъж не искаш да бъдеш – какво трябва да станеш тогава? – „Човек.” Човек трябва да станеш – това е третото положение. Да станеш човек, значи да хармонизираш тези два полюса в едно, т.е. и двата полюса трябва да бъдат еднакви – и мъжът, и жената.
От осем хиляди години всички безобразия, които човек е видял, са сложени на гърба на жената. Всичко това трябва да се изчисти, додето открием жената като скъпоценен камък. Много лоши неща са писани за жените – всички автори са писали какво ли не за тях, но това са измислици. Според тях жената е най-лошата, а въпреки това без нея нищо не става на света, без жената светът не може да върви. Какво трябва да се прави? Някой ще каже: „По-грешен човек от жената няма.” Ако това беше вярно, жената не трябваше да съществува в света, а пък тя съществува. Господ я турил на една работа – да поправи света. Вашето противоречие седи в това, че трябва да поправите света, а пък трябва да поправите и себе си. А за да поправите себе си, трябва да имате един основен закон: не трябва да съжалявате, че сте жени. Бог, Който е мислил толкова, ви е направил жени – това е най-голямото щастие за вас. Ако човек нямаше сърце и ако нямаше душа, тогава на какво щеше да прилича? Тогава в света нямаше да има никаква проява. Един човек без сърце или един човек без душа би бил един жесток човек.
Следователно на вас Бог ви е дал служба да развивате сърцето си и да служите на душата. В този живот вие се повдигате и се приготвяте не за Земята. Вие искате да угодите на мъжа си, да отхраните и угодите на дъщеря си и сина си. Няма да може да угодите на мъжа си, на дъщеря си и на сина си. За да му угодите, този мъж ще иска от вас големи работи, а вие с милиони не разполагате. Утре мъжът ви осиромашее, пропие се, тръгне но неприличен път – какво ще направите? Ще кажете: „Да се разведа с него!” Тогава къде беше вашата Вяра, защо се оженихте, щом като сега се развеждате? Разводът нищо не разрешава. Преди години при мен дойде един българин, недоволен от жена си, който се занимаваше с окултни науки и казва: „Не се живее с моята жена, мисля да я напусна вече.” Казвам му: „Може да я напуснеш, но после мислиш ли да вземеш някоя друга?” – „Да.” Отговорих му: „Тогава по-добра от нея не можеш да намериш. Ако я напуснеш, ще се намериш в най-голямото нещастие, а ако изтърпиш, в следващото прераждане ще се повдигнеш.” Така и на жената, която изтърпи всичките неприятности на сегашния си мъж, в следващото прераждане Бог ще даде едно високо положение. Ако направиш нещо, което Бог не иска, то значи да спънеш своята еволюция.
Съществува един страх от решението за това, което трябва да направиш. Ти се плашиш от мъжа си – мъжът не е страхлив, но ти си страхлива. Ти трябва да кажеш: „Страхът е едно благословено чувство, което Бог е дал!” Върху страха е създадена човешката съвест, човешката справедливост. Ако нямаше страх, ти нямаше да бъдеш справедлив – корените на справедливостта са вложени в страха. От какво най-много се страхуваш? Оберат те и ти се страхуваш; ще кажеш: „Няма нищо, няма нищо!” – ще бъдеш щедър и като даваш, страхът ще престане. Страхът не е нещастие, но когато мислиш, че ще умреш, че могат да те убият, ти се лъжеш и тогава живееш без Вяра. Страхът ти казва: „Върши Волята Божия!” и ако не вършиш Волята Божия, има опасност, много ще ти пати главата. Този страх трябва да се слуша – ще си кажеш: „Ще изпълня Волята Божия!” Щом изпълниш Волята Божия, няма да имаш страх. Вие се изплашвате в гората от една мечка и хуквате да бягате – Бог ви опитва дали сте тренирани в бягането и казва: „Моето дете много знае да бяга.” Един човек, който бяга от мечката, никога няма да вдигне скандал, а онзи, който не бяга от мечката, скандал може да вдигне. Онзи, който не бяга, представлява друга опасност.
Определете какво нещо е старият човек. Ако една сестра я наричате стара поради това, че не може да ходи и трябва да я водят, това не е правилно – тя е инвалид или е саката. Ако не може да мисли, глупава е; ако не може да чува, глуха е; ако не може да вижда, сляпа е – защо я наричате тогава стара? Ако една сестра може да ходи, ако ушите й са на място, ако очите й са на място, защо я наричате стара сестра? Аз искам сега да ви освободя от схващането, че тя е стара.
Да бях ви намерил на млади години на хорото! Но от голямо благоприличие не дойдох, за да не ви разваля хорото. Когато играехте на хорото, нали беше хубаво – имаше тропане, скачане, хубаво бяхте облечени! Всичко това е било хубаво, отлично е било, а пък сега трябва да напуснете хорото. На хорото са ви казали така: „Ти не знаеш да играеш, не те искаме тук!” Сега сте дошли при мен, за да се научите как да играете на хорото – колелото на хорото е Животът. На хорото човек скача и вдига краката си, което значи да правиш Добро. Това не е само добрата мисъл. Тръгнеш с десния крак – правиш едно добро, после с левия крак – правиш друго добро, после си движиш ръцете. Всяко движение в теб трябва да бъде чиста мисъл. Защо трябва да ходиш? За да ти се покаже как трябва да правиш Добро. Защо Бог ти е дал краката? За да правиш Добро. Ще кажеш: „Да бъдат благословени краката ми – Бог ми ги е дал, за да правя Добро! Да бъдат благословени ръцете ми – Бог ми ги е дал, за да правя Добро!” Бог обича умните хора, толкова години ги е чакал Той. Той ви е гледал, докато сте играли и сте тропали, Той ви е гледал и чакал, докато сте казвали: „Намерих си един другар.” – „Много хубаво!” – „Роди ни се дете!” Бог пак казва: „Много хубаво!” – „Гладни сме.” Той казва: „Много добре!” – „Жадни сме.” Той казва: „Много хубаво!” Бог никога не казва, че е лошо. И гладът, и жаждата, и всичко, каквото става в света, е все хубаво – това са условията, които създават бъдещата култура, към която човек се стреми.
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Сегашният живот е един етап, в който ви са дадени всички условия, само за да се повдигнете една стъпка по-високо. За всяка една от вас, при каквито условия и да е поставена, това е само един етап. Не съжалявайте, не казвайте: „Защо не съм като тази сестра?” Не, тази сестра трябва да е доволна и благодарна от това положение, в което се намира. На всеки един от вас са дадени тези условия, които са необходими за повдигането на неговата душа. И ако всеки мъж може да ви примами, вие не сте жена. Една жена само един мъж може да люби, една жена не може да люби двама мъже – в Природата не съществува такъв закон. Нито пък един мъж може да люби две жени – това са илюзии и оттам се раждат всички грешни състояния. Или с други думи казано, само един Дух съществува в света, който дава всички блага – мъжът е образ на Божествения Дух. Ако този мъж, който иде, носи Божественото начало, за да ви помогне, това е мъжът, когото трябва да обичате. Дойде ли някой мъж, който иска да ви отдалечи от целта на Живота, той е един ваш неприятел. Ако искате да имате един идеал, този е, към него трябва да се стремите! Каквито и да са погрешките на мъжа, който имате, вие ще държите този идеал, додето той изправи всичките си погрешки. Мъжът има ред погрешки, допуснати не по негова воля – отнякъде са дошли тези недъзи както у мъжа, така и у жената. Божественият Дух трябва да дойде, за да ви освободи от тези недъзи – това са навиците, привичките. И когато човек се освободи от всички тези нечистотии и когато се намери в един свят на Любовта, тогава ще каже: „Сляп бях, но сега прогледнах.”
.................
Ти казваш: „Сега не живеем по Бога” – това са празни работи. Не по Бога трябва да живеем ние, но Бог в нас трябва да живее. Ние досега все без Бога в нас живеем. Извън Бога никой не живее, но Бог трябва да живее вътре в нас, за да придобием това разбиране. Също и идеята за мъжа трябва да бъде идея не външна, но вътрешна – мъжът трябва да бъде във вас, да го носите в душата си и където и да е той, вие да се радвате. Жена, която подозира мъжа си в някое престъпление, не е жена – тя не трябва да го подозира в никакво престъпление, ако иска да бъде жена. Ако имате нещо горчиво в една чаша, която е направена от скъпоценни камъни, струващи милиони, то трябва ли тази чаша да я блъснете в земята, за да я освободите от горчивото. Излейте горчивото, измийте чашата веднъж, дваж, не е виновна чашата – в нея ще турите нещо хубаво. Считайте, че един мъж е една скъпоценна чаша; ако е сложено нещо горчиво в него, изпразнете горчивото, а не да блъскаш мъжа си. Не, мъжът не е горчивото съдържание, а скъпоценната чаша – той е душата. И тази чаша, когато оживее, ще каже: „Много ти благодаря, че ме избави от тази отрова, която щеше да ми причини смърт!”
.................
Ти казваш: „Сега не живеем по Бога” – това са празни работи. Не по Бога трябва да живеем ние, но Бог в нас трябва да живее. Ние досега все без Бога в нас живеем. Извън Бога никой не живее, но Бог трябва да живее вътре в нас, за да придобием това разбиране. Също и идеята за мъжа трябва да бъде идея не външна, но вътрешна – мъжът трябва да бъде във вас, да го носите в душата си и където и да е той, вие да се радвате. Жена, която подозира мъжа си в някое престъпление, не е жена – тя не трябва да го подозира в никакво престъпление, ако иска да бъде жена. Ако имате нещо горчиво в една чаша, която е направена от скъпоценни камъни, струващи милиони, то трябва ли тази чаша да я блъснете в земята, за да я освободите от горчивото. Излейте горчивото, измийте чашата веднъж, дваж, не е виновна чашата – в нея ще турите нещо хубаво. Считайте, че един мъж е една скъпоценна чаша; ако е сложено нещо горчиво в него, изпразнете горчивото, а не да блъскаш мъжа си. Не, мъжът не е горчивото съдържание, а скъпоценната чаша – той е душата. И тази чаша, когато оживее, ще каже: „Много ти благодаря, че ме избави от тази отрова, която щеше да ми причини смърт!”
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 22 госта