- Дата и час: 24 Ное 2024, 11:17 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Как да се промени съдебната система - 2
|
|
Във връзка с дискусията дали съдът е "държавоохраняващ" орган цитирам Ханс Келзен : "Държавата - това е правов ред" Интересува ме дали трябва според вас съдът да "охранява" нещо и ако да какво е , а ако не какво трябва да прави съда? Много ми харесва тая дискусия Съдът, ако раздава право, в случаите на законови празноти какво раздава? Нищо ли не раздава? или е длъжен да раздаде нещо, което да създаде и поддържа правов ред? Или само гледа сеир?
- aequietboni999
- Младши потребител
- Мнения: 90
- Регистриран на: 21 Май 2006, 19:24
Какво "твори" или "охранява" съдът само не ми стана ясно.Не е ли съдът арбитър в цял свят, или по мнението на някои в България, най-вече на МВР, той има и други функции????За сведение, не съм съдия, ако някой реши да спори с мен.
- 1968
- Потребител
- Мнения: 571
- Регистриран на: 21 Окт 2005, 15:02
gudio написа: Моите уважения към mi_lena, но твърденията й са признак на капсуловането на съдийското съсловие: "ние сме арбитри, ние сме над нещата..., нищо не охраняваме и нищо не създаваме, не ни замесвайте в някакви "държавнотворни" глупости"
С още по-голямо уважение, Gudio, но защо ми се струва, че такива твърдения не съм правила. Защо не ги пейстнеш, ако си ги прочел някъде? А по отношение на обобщенията и квалификациите по "съсловия" толкова пъти съм писала в този форум, че просто ......
Аз съм граждански съдия, Гъдьо, и много често държавата е страна по делото, което съм натоварена да разглеждам. "Държавноохранителната" функция на съда се състои в това, да прилага закона според буквата и разума му - чл.4 ал.1 ГПК и да не забравя за равнопоставеността на страните по делото, дори едната от тях да е държавата.
-
mi_lena - Потребител
- Мнения: 621
- Регистриран на: 02 Сеп 2005, 16:53
- Местоположение: София
mi_lena написа: "Държавноохранителната" функция на съда се състои в това, да прилага закона според буквата и разума му - чл.4 ал.1 ГПК и да не забравя за равнопоставеността на страните по делото, дори едната от тях да е държавата.
Точно това имах предвид и благодаря, че този път не скочи като лъвица да ме разкъсаш, както обикновено правиш, щом някой някъде спомене Съсловието... и признавам, че нарочно го споменах, за да видя какво ще последва...
Иначе имах предвид това:
mi_lena написа:От това следва, че въобще няма да ме обидите, ако ми ги разясните тези две съдебни функции (държавнотворна и държавноохранителна) от които зависи реформата
Както и това:
mi_lena написа:Обяснявам: Когато аз бях студентка (преди доста време беше), "темелните понятия" включваха разграничението: Правораздавателни органи, правоохранителни органи и правозащитни органи. И тъй като съдът се считаше за единствения правораздавателен орган, правозащитните и правоохранителните функции се осъществяваха от други органи (прокуратура, следствие, МВР), като имаше период в който следствието беше към прокуратурата и друг - в който беше към МВР.
И затова, ако с новите теоретични разработки за държавата и правото на съда са придадени и други фунции освен правораздавателни, бих искала да разбера това
Мисля, че това "раздавателни", "защитни" и "охранителни" беше някакво съветско делене, май... Правото ти и твоите колеги не само ни го "раздавате", но наивно си мисля, че го прилагате, дори коригирате някои тъпизми в закона с практика и с тълкуване, че и го изменяте и отменяте в някои части (пр. ВАС относно подзаконовите н. актове и др. съдилища с "косвения контрол"), също така следите никой да не го нарушава, нали ?
Приятен уикенд !
Χαῖρε, Ανδρέςκω, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ !
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
-
gudio - Активен потребител
- Мнения: 3128
- Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39
Мисля, че идеята на yugoslav излезе наяве! Съдът като една от трите власти е длъжен да охранява и налага правовоия ред, като правораздава. И това означава отговорност и вникване в конкретните проблеми на обществото, за да се отговори на неговите нужди с адекватно тълкуване на закона. Често пъти законът позволява поне няколко тълкувания. Измежду тях правилното е това, което максимално съхранява обществения мир и енергията на бизнеса. Това означава да не обявяваш длъжниците на банките в несъстоятелност без да питаш кредиторите, защото в един момент това ще доведе до по-високи лихви, примерно и по-скъп хляб в магазина. Истината не е толкова абстрактно понятие май.
- aequietboni999
- Младши потребител
- Мнения: 90
- Регистриран на: 21 Май 2006, 19:24
aequietboni999 написа:Мисля, че идеята на yugoslav излезе наяве!
Значи, yugoslav трябва да почерпи по един "Лесковачки крушевац"
Χαῖρε, Ανδρέςκω, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ !
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
-
gudio - Активен потребител
- Мнения: 3128
- Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39
Как хубаво се изменя темата, нали? Дълбаем, дълбаем, уж променяме "системата" всеки ден, но наяве нищо не се вижда.
Аз ви казвам - Григоров и ВСС да напускат! И ще стане! Днес Св. Михайлов дава просторно интервю пред "Стандарт". Хубавец!!! И той искал да си прочете досието! 88 върховни съдии от ВКС и те поискали да им се отворят досиетата! Дори и Ми-Лена:)))), навярно! И при това, знаейки, че в момента няма такъв нормативен механизъм. Нели Куцкова рече днес по БНР, че трябва морално прочистване - чрез отваряне на досиета.
Аз пък казвам - трябва радикална промяна на системата. Защото:
1. Много неграмотни юристи бяха назначени в районните и окръжните съдилища и прокуратури
Защото:
2. Безхаберни следователи - прекрасни картоиграчи на белот, впрочем, се назначиха в съдилища и прокуратури
Защото:
3. Много от магистратите са деморализирани или корумпирани - вижте Силистра, който е една проекция на малкия провинциален градец. Това е повсеместно. Навсякъде
Защото
4. След приемането на нов НПК феодализмът ще се завърне с нова сила в провинцията - не подлежат въззивни решения по наказателни дела на касационно обжалване. Добре че остана възобновяването на наказателното производство. По този начин чрез извънредните средства за отмяна на БЕЗУМНИ ВЪЗЗИВНИ "решения" ще се осъществява "институционен" контрол.
Защото
5. Малко хора слушат Пинк Флойд, както аз го правя в момента:)))))))))
Защото
6. Гудьо, Ми-Лена, Иван, Лунатик, Шведа, Енигма спорим по форуми, а не излезем открито лице в лице със своите професионални качества и не изискваме! А и много други правници, които всекидневно се борят за правдата и ТЕ НЕ СА МАЛКО!!!!!!!!
Защото
7. Комплекси РАЗДИРАТ съдебната власт! Доморасли юристчета "правораздават". А и тук е момента да направя една вметка - трябва да се разграничава правоСЪДИЕТО от правоРАЗДАВАНЕТО. Но нейсе - на кого му пука!
Защото
8. Проблемът на Григоров бил дали съдиите са ченгета - навярно някои са! Е, и? Големият проблем е, че ТОЙ, който не е ченге, охули един ГЛАВЕН ПРОКУРОР, и все още е ПРЕДСЕДАТЕЛ на ВКС. СМЯХ и покруса!
Защото
9. Св. Михайлов (това "Св." в никакъв случай да не се възприема като светия:))))) се "изцепва" в "Стандарт", че тези съдии от СРС, които са обжалвали безумното, според него "законно", решение на ВСС за назначаване на 80-тина магистрати на това злополучно заседяние на ВСС, били страдали от синдрома "да уредим нашите деца".
Защото
10. Само си говорим, а цялата система е скапана и всеки ден, когато се сблъскваме с нея, усещаме зловонния й мирис. И това е истината, жалката, грубата истина и докато не погледнем проблемите дириктно и не застанем твърдо срещу тях, с риск да загубим своя мним уют, все ще се възпроизвеждаме едни и същи "Светлиньовци" и "Ванковци", "Григоровци", "Филчевци" и т. н.
Поради тази причина, ако има смели, хора нека да застанат открито и да се обединим, като направим харта на юриста, без значение адвокат, съдия, прокурор, дознател или следовател и след очертаване на основните приоритети, да излезем наяве - с истинските си имена и ИСТИНСКИТЕ си лица и ИСТИНСКИ намерения. Днес се решава в какъв свят искаме да живеем. И за да не звучи всичко това патетично, ще ви кажа, че обединени, имаме шанс:)))))). Сега е моментът! Открито да излезем, единни! Надявам се, че първият, който ще ме подкрепи, това ще бъде Иван - от съпротивата, както той ни нарече:)))))))))) Аз съм готов за битка, кой е следващият?:))))) Ми-Лена???? Круела??? Сега е моментът да покажете, че не е достатъчно един магистрат да не е бил ченге:))))))))))
Аз ви казвам - Григоров и ВСС да напускат! И ще стане! Днес Св. Михайлов дава просторно интервю пред "Стандарт". Хубавец!!! И той искал да си прочете досието! 88 върховни съдии от ВКС и те поискали да им се отворят досиетата! Дори и Ми-Лена:)))), навярно! И при това, знаейки, че в момента няма такъв нормативен механизъм. Нели Куцкова рече днес по БНР, че трябва морално прочистване - чрез отваряне на досиета.
Аз пък казвам - трябва радикална промяна на системата. Защото:
1. Много неграмотни юристи бяха назначени в районните и окръжните съдилища и прокуратури
Защото:
2. Безхаберни следователи - прекрасни картоиграчи на белот, впрочем, се назначиха в съдилища и прокуратури
Защото:
3. Много от магистратите са деморализирани или корумпирани - вижте Силистра, който е една проекция на малкия провинциален градец. Това е повсеместно. Навсякъде
Защото
4. След приемането на нов НПК феодализмът ще се завърне с нова сила в провинцията - не подлежат въззивни решения по наказателни дела на касационно обжалване. Добре че остана възобновяването на наказателното производство. По този начин чрез извънредните средства за отмяна на БЕЗУМНИ ВЪЗЗИВНИ "решения" ще се осъществява "институционен" контрол.
Защото
5. Малко хора слушат Пинк Флойд, както аз го правя в момента:)))))))))
Защото
6. Гудьо, Ми-Лена, Иван, Лунатик, Шведа, Енигма спорим по форуми, а не излезем открито лице в лице със своите професионални качества и не изискваме! А и много други правници, които всекидневно се борят за правдата и ТЕ НЕ СА МАЛКО!!!!!!!!
Защото
7. Комплекси РАЗДИРАТ съдебната власт! Доморасли юристчета "правораздават". А и тук е момента да направя една вметка - трябва да се разграничава правоСЪДИЕТО от правоРАЗДАВАНЕТО. Но нейсе - на кого му пука!
Защото
8. Проблемът на Григоров бил дали съдиите са ченгета - навярно някои са! Е, и? Големият проблем е, че ТОЙ, който не е ченге, охули един ГЛАВЕН ПРОКУРОР, и все още е ПРЕДСЕДАТЕЛ на ВКС. СМЯХ и покруса!
Защото
9. Св. Михайлов (това "Св." в никакъв случай да не се възприема като светия:))))) се "изцепва" в "Стандарт", че тези съдии от СРС, които са обжалвали безумното, според него "законно", решение на ВСС за назначаване на 80-тина магистрати на това злополучно заседяние на ВСС, били страдали от синдрома "да уредим нашите деца".
Защото
10. Само си говорим, а цялата система е скапана и всеки ден, когато се сблъскваме с нея, усещаме зловонния й мирис. И това е истината, жалката, грубата истина и докато не погледнем проблемите дириктно и не застанем твърдо срещу тях, с риск да загубим своя мним уют, все ще се възпроизвеждаме едни и същи "Светлиньовци" и "Ванковци", "Григоровци", "Филчевци" и т. н.
Поради тази причина, ако има смели, хора нека да застанат открито и да се обединим, като направим харта на юриста, без значение адвокат, съдия, прокурор, дознател или следовател и след очертаване на основните приоритети, да излезем наяве - с истинските си имена и ИСТИНСКИТЕ си лица и ИСТИНСКИ намерения. Днес се решава в какъв свят искаме да живеем. И за да не звучи всичко това патетично, ще ви кажа, че обединени, имаме шанс:)))))). Сега е моментът! Открито да излезем, единни! Надявам се, че първият, който ще ме подкрепи, това ще бъде Иван - от съпротивата, както той ни нарече:)))))))))) Аз съм готов за битка, кой е следващият?:))))) Ми-Лена???? Круела??? Сега е моментът да покажете, че не е достатъчно един магистрат да не е бил ченге:))))))))))
- gega
- Потребител
- Мнения: 585
- Регистриран на: 20 Юни 2005, 12:18
А как точно ще проведем битката? С какви оръжия предлагаш колега? Не казвам, че няма такива, но питам кави точно. Хартата дали ще трогне някого? Ако да, аз съм "за", ама и малко съм скептичен. И срещу кого да насочим "оръжията". Дай ясна цел, па ще видим топчето дали може да хвърли до там
- aequietboni999
- Младши потребител
- Мнения: 90
- Регистриран на: 21 Май 2006, 19:24
Неколкократгно съм предлагал идеи
1. Институционални промени в държавното управление на РБългария - свикване на ВНС - наред с прекратяването на следствието е необходимо ВСС да се редуцира до 15 члена - трима по право, знаете кои, петима съдии и четирима прокурори, които да се избират не от делегатски събрания, а от всеобщи събрания на съдиите и прокурорите и трима, които да се избират от конституционният съд на Р България, а не от НС.
2. Провеждане на текущ контрол на магистартите относно техните професионални качества - чрез тестове
3. Последното изискване е свързано с изработване на методология, която трябва да се изработи от ВСС и най-важното да съблюдава да се провежда без "наши" и "ваши". това ще е по-трудният етап, защото все още не сме дорасли да имаме вътрешна отговорност, нали:))))))))
4. Общи събрания на съответните прокуратури и съдилища (районни, окръжни и пр.) да притежават компетентост да сезират ВКС за задължително тълкуване на закони, като ВКС да не може да отклонява въпросите, предмет на тълкуване с изключение на изрично предвидени в КОНСТИТУЦИЯТА основания.
5. Изработване на ясни критерии за професионално израстване на магистрати
6. Провеждане на конкурси за административни ръководители, които да се извършват от постоянно действаща комисия при ВСС, а не ад хок
7. Увеличаване на щатовете за магистрати и провеждане на предварително и текущо обучение. При постъпване в системата следва всички кандидати да преминават през задължително обучение и след полагане на изпити, като общата оценка, която да бъде границата, да бъде мн. добър 5.
8. Увеличаване на възнаграждението на магистратите, като то се обуславя от оценките при проведения текущ контрол
9. Проверка на професионалните знания и умения на магистратите чрез тестове на всеки две години.
10. Оставка на всички изборни членове на ВСС и на председателя Григоров
11. Всички действащи магистрати да бъдат проверени чрез тестове и казуси и който не "издържи", трябва да напусне!!!!
и т. н.
Механизми за постигане на тези цели
1. Активна гражданска позиция на представители от магистратурата
2. Спокойно обсъждане на ИСТИНСКИТЕ проблеми на магастратурата, но поддържайки неотклонно поставените цели
3. Обединяване на юристи от различни съсловия и поддържане на активен диалог с парламента и представителите на масмедиите
4. Ясно и ПРИНЦИПНО обсъждане на повдигнатите въпроси
5. Обединяване на магистратурата за подменя на ВСС и за иницииране на законодателни промени
и КОНКРЕТНО
1. ИЗРАБОТВАНЕ на ПРОГРАМА за ПРОМЯНА на действащата система
2. ОБЕДИНЯВАНЕ на юристи от всички професионални съсловия
3. Иницииране на законодателни изменения
4. Участие на университетски преподаватели и действащи магистрати при изработване на методиката по изготвяне на изпитни тестове
5. ВЯРА в собстевните професионални сили и окуражаване на достойните хора в тази нелека и ПРОДЪЛЖИТЕЛНА битка
Това е само началото
Вие сте тези, които трябва да допълват и изменят...
1. Институционални промени в държавното управление на РБългария - свикване на ВНС - наред с прекратяването на следствието е необходимо ВСС да се редуцира до 15 члена - трима по право, знаете кои, петима съдии и четирима прокурори, които да се избират не от делегатски събрания, а от всеобщи събрания на съдиите и прокурорите и трима, които да се избират от конституционният съд на Р България, а не от НС.
2. Провеждане на текущ контрол на магистартите относно техните професионални качества - чрез тестове
3. Последното изискване е свързано с изработване на методология, която трябва да се изработи от ВСС и най-важното да съблюдава да се провежда без "наши" и "ваши". това ще е по-трудният етап, защото все още не сме дорасли да имаме вътрешна отговорност, нали:))))))))
4. Общи събрания на съответните прокуратури и съдилища (районни, окръжни и пр.) да притежават компетентост да сезират ВКС за задължително тълкуване на закони, като ВКС да не може да отклонява въпросите, предмет на тълкуване с изключение на изрично предвидени в КОНСТИТУЦИЯТА основания.
5. Изработване на ясни критерии за професионално израстване на магистрати
6. Провеждане на конкурси за административни ръководители, които да се извършват от постоянно действаща комисия при ВСС, а не ад хок
7. Увеличаване на щатовете за магистрати и провеждане на предварително и текущо обучение. При постъпване в системата следва всички кандидати да преминават през задължително обучение и след полагане на изпити, като общата оценка, която да бъде границата, да бъде мн. добър 5.
8. Увеличаване на възнаграждението на магистратите, като то се обуславя от оценките при проведения текущ контрол
9. Проверка на професионалните знания и умения на магистратите чрез тестове на всеки две години.
10. Оставка на всички изборни членове на ВСС и на председателя Григоров
11. Всички действащи магистрати да бъдат проверени чрез тестове и казуси и който не "издържи", трябва да напусне!!!!
и т. н.
Механизми за постигане на тези цели
1. Активна гражданска позиция на представители от магистратурата
2. Спокойно обсъждане на ИСТИНСКИТЕ проблеми на магастратурата, но поддържайки неотклонно поставените цели
3. Обединяване на юристи от различни съсловия и поддържане на активен диалог с парламента и представителите на масмедиите
4. Ясно и ПРИНЦИПНО обсъждане на повдигнатите въпроси
5. Обединяване на магистратурата за подменя на ВСС и за иницииране на законодателни промени
и КОНКРЕТНО
1. ИЗРАБОТВАНЕ на ПРОГРАМА за ПРОМЯНА на действащата система
2. ОБЕДИНЯВАНЕ на юристи от всички професионални съсловия
3. Иницииране на законодателни изменения
4. Участие на университетски преподаватели и действащи магистрати при изработване на методиката по изготвяне на изпитни тестове
5. ВЯРА в собстевните професионални сили и окуражаване на достойните хора в тази нелека и ПРОДЪЛЖИТЕЛНА битка
Това е само началото
Вие сте тези, които трябва да допълват и изменят...
- gega
- Потребител
- Мнения: 585
- Регистриран на: 20 Юни 2005, 12:18
gudio написа:Дискусията заби в някакви философски дебри - "какво твори", "какво охранява" съдът. Ако погледнем "по-опростенчески" на нещата - възможна ли е държавата без съдебна власт ? [..............] подвеждането на принудата под някакъв (макар и елементарен) ред за упражняване - това е моментът на възникване на държавата. В този смисъл правораздаването е и "държавнотворна" и "държавноохранителна" дейност.
Ами точно при такова опростенческо разглеждане разместваме местата на нещата. Несъмнено правораздаването е функция на държавата, несъмнено е важна и от гледна точка на справедливостта, и от гледна точка на стабилитета и пълноценността, но определено държавата не е функция на правораздаването. Държавата не се самосъздава, нито нейните органи трябва да я пазят. Идеално държавата не е самоцел и спре ли да служи на обществото, не трябва да я има. Да, арбитри са и трябва да са съдилищата и това е тяхната задача и колкото повече получават качеството държава (каквото залагате под него), толкова по-калпава става държавата.
Да охраняват държавата съдилищата могат само като я запазват от корупция (широк смисъл) и разкапване.
Някой спомена Келзен безкритично. Е трябва ли да потъваме в неговите догми? Неговата държава не е нашата държава.
Тези теоретически въпроси обаче трудно се разглеждат в една прогнила държава. Тя е прогнила, защото обществото и хората са прогнили - и то, последните 600-700 години.
Прав е Гегата, че този състав на ВСС-то трябва да си ходи, но те като че ли и понятие си нямат от общественото недоволство. Те сами няма да си отидат, а при сегашната конструкция на системата на персоналния състав, не е ясно дали ще е ползотворна. Вероятно трябва в максимална степен да им се ограничи вземането на решения по целесъобразност.
- kontrol
- Активен потребител
- Мнения: 1109
- Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49
Браво, Круела! Браво! И твоето мнение е много по-ценно от всичко дето аз избълвах, защото ти беше конкретна!!! Но нито аз искам следствието да се закрие, нито имам властта да го "закрия" или да го "реанимирам". Наистина - това е голям социален проблем, личен и професионален за всеки следовател. Но след като държавата е поела един път, връщане назад няма. Това е истината! И нея трябва да я погледнем в очите. Наистина вие останахте извън времето, но и в следствието, трябва да признаем, малцина работеха. И аз познавам много следователи, които цакаха карти през работно време, други дето ходеха само на соларуими, разследваха по 5-6 кражбички на година и ги кичеха с награди и благодарности - и ти ги знаеш! Не това е действащата система. И истинските професионалисти се губеха сред тази аморфна маса. Това е истината!
Ликвидирането на следствието се превърна не в най-добрия механизъм, но единствения възможен да се отърве държавата от неграмотниците, които заемаха високи постове в Следствието. Това също е истина!
Не виждам какъв беше проблемът следователи да бъдат назначени за прокурори или съдии! Но не по този унизителен за обществото начин - чрез проста сделка между НС и ВСС! Отново пропуснахме шанса да бъдат отсяти добрите от лошите следователи. И тези "проблеми" ще бъдат "втъкани" в прокуратурата и съда. Е, магистратурата да не е социален дом! Не е! Тя работи за хората, които искат правоСЪДИЕ и правоРАЗДАВАНЕ, а не за този или онзи, който бил без работа. А и не виждам какъв е проблемът да работи професионалистът в дознанието. Наистина, полицаи ще му искат обяснение защо не е приключил разследването в срок. Унизително, нали, но пък това е истината! След като самото следствие не можа да се защити и да изхвмърли неграмотните, се наложи да бъде закрито! Ако питаш мен, тези недъзи ги има и в прокуратурата и съда, но не можем тях да ги закрием нали, а мъчително ще ги реформираме:))))))
Това по темата за следствието!
Навярно погрешно си ме разбрала, когато искам разпускане на ВСС! Никога не съм призовавал към анархия, напротив, смятам, че мисълта ми е била логично изложена. С намаляването на членствения състав на ВСС ще се намали драстично външното влияние и принцъпът - "сега наш", "сетне ваш"! Идеята да се ограничи политическото влияние, т. е. да не бъдат избирани членове на ВСС от НС ми се струва продуктивна, защото ще се намали политическия натиск. А НС, демек прекият изразител на "суверена", ще може опосредствено да влияя чрез друг орган, в който той има своя квота и затова предлагам това да е КС на РБ. А там 2/3 се избират или назначават от политици - НС и президентна.
Както видя - призовавам за спокойно, но твърдо обсъждане на проблемите. Все още обаче не виждаме, не проумяваме, че от 2007 г. ставаме една съставна, малка, но съставна част от един нов държавен механизъм - ЕС. И натискът ще става все по-силен! Предричах, без да съм някакъв кой знае какъв анализатор, още през 2004 г., че през 2005, 2006 г. натискът ще бъде безпощаден, защото ние се превръщаме във външна граница на ЕС и с неработищи институции, все едно престъпниците са допуснати в сърцето на Европа. Все едно тези убийства се извършват в Берлин или Стокхолм, например. Винаги сме живели в заблуди и в духовна ограниченост, да си кажем честно - провинциалисти сме - в мисленото, а още повече в действията си.
И като такива смятаме, че някой друг ще ни въведе правилата. Не! Досега тези, които управляваха съдебната система, разчитаха на тази народопсихология и си казваха самоуспокоително - "всяко чудо за три дни", "досега всичко отминаваше, защо да е по-различно и насетне"! Но е по-различно! Защото има добре образовани юристи като теб Круела, които искат да живеят и работят в България достойно, и дане ги "заплюмат"! За това е моят призив - да заставим чрез общестевн натиск и чрез натиск от системата т. нар. управляващи тази система да застанат пред всички нас и да обясняват защо взимат определено решение, защо допуснаха да ни сочат на Запад с пръст и да ни възприемат като народ неспособен да се справи сам с корупцията, откровенния бандитизъм и организираната престъпност! И аз съм за отварянето на досиетаат, но не по този солов начин, а чрез ЗАКОН. И това е разликата между Григоров и Костов и Григоров никога няма да достигне нивото на Костов, макар да са имали или имат много близки отношения. Единият знае винаги какво да каже и как да го изкаже, макар че не е вода света ненапита, а другият, когато излезе да говори - само високопарни слова и кампанийни акции. "Да отворим на всички магистрати във ВКС досиетата!" Само колко безстрашно звучи, нали. Но ние днес вече не сме балъците от вчера. Искаме разкриване изцяло на досиетата, чрез ЗАКОН и всеки да има достъп до тях, а не някои висши чиновник да ни казва на час по лъжичка, че еди кой си е бил ченге или не. И дискусията добро-лошо ченге е изкуствена, защото, за да разберем дали някои са защитавали сигурността на държавата или са били откровенни доносници, трябва да се изнесе пред обществото цялата информация. Инак отново влизаме в омагьосания кръг, някой да ни плацика с топла водичка - този е бил готино ченге - значи герой, а другите мръсници. Това не е дори не е и хуманистично отношение към "мръсниците"!:))))) Защо само те да са на топа на устата.
Трябва да отворим цялата страница, вече връщане назад няма.
И батя Бойка е поредният политически шарлатанин, но той няма да има избор в новите условия. Това е едно от достиженията на този политически съюз - ЕС. Вече ще бъдем едно и шмекирии няма да минават. Не и такива елементарни хитринки.
И сега по темата - радвам се, че си готова да се включиш към подетата инициатива. И не желая да има водачи или нещо подобно. Тук е моментът да се избистри ясна, отговорна позиция за бъдещето развитие на съдебната система. Ако искаме ние от "низините" да бъдем чути, трябва да го направим спокойно, добре аргументирано и твърдо. Поради тази причина, наред с нармалните недоволства, да бъдем и градивни, като излагаме и конкретни предложения, които да бъдат видени от всички и да бъдат обсъдени. Всеки днес е важен. Трябва да имаме самочувствието, че ние създаваме историята, а не че вървим покрай нея. Трябва да кажем "Стоп!" на малодушието, защото много от нас, в този форум, са личности, които могат да допренесат за очистването на това срамно петно, което ни лепна ВСС! И тук не говорим за отделна личност, защото и там има достойни хора, но които все още ги е страх открито да изразят своето несъгласие. Гласуването "против" на това злополучно заседание вече не е достатъчно!
Ликвидирането на следствието се превърна не в най-добрия механизъм, но единствения възможен да се отърве държавата от неграмотниците, които заемаха високи постове в Следствието. Това също е истина!
Не виждам какъв беше проблемът следователи да бъдат назначени за прокурори или съдии! Но не по този унизителен за обществото начин - чрез проста сделка между НС и ВСС! Отново пропуснахме шанса да бъдат отсяти добрите от лошите следователи. И тези "проблеми" ще бъдат "втъкани" в прокуратурата и съда. Е, магистратурата да не е социален дом! Не е! Тя работи за хората, които искат правоСЪДИЕ и правоРАЗДАВАНЕ, а не за този или онзи, който бил без работа. А и не виждам какъв е проблемът да работи професионалистът в дознанието. Наистина, полицаи ще му искат обяснение защо не е приключил разследването в срок. Унизително, нали, но пък това е истината! След като самото следствие не можа да се защити и да изхвмърли неграмотните, се наложи да бъде закрито! Ако питаш мен, тези недъзи ги има и в прокуратурата и съда, но не можем тях да ги закрием нали, а мъчително ще ги реформираме:))))))
Това по темата за следствието!
Навярно погрешно си ме разбрала, когато искам разпускане на ВСС! Никога не съм призовавал към анархия, напротив, смятам, че мисълта ми е била логично изложена. С намаляването на членствения състав на ВСС ще се намали драстично външното влияние и принцъпът - "сега наш", "сетне ваш"! Идеята да се ограничи политическото влияние, т. е. да не бъдат избирани членове на ВСС от НС ми се струва продуктивна, защото ще се намали политическия натиск. А НС, демек прекият изразител на "суверена", ще може опосредствено да влияя чрез друг орган, в който той има своя квота и затова предлагам това да е КС на РБ. А там 2/3 се избират или назначават от политици - НС и президентна.
Както видя - призовавам за спокойно, но твърдо обсъждане на проблемите. Все още обаче не виждаме, не проумяваме, че от 2007 г. ставаме една съставна, малка, но съставна част от един нов държавен механизъм - ЕС. И натискът ще става все по-силен! Предричах, без да съм някакъв кой знае какъв анализатор, още през 2004 г., че през 2005, 2006 г. натискът ще бъде безпощаден, защото ние се превръщаме във външна граница на ЕС и с неработищи институции, все едно престъпниците са допуснати в сърцето на Европа. Все едно тези убийства се извършват в Берлин или Стокхолм, например. Винаги сме живели в заблуди и в духовна ограниченост, да си кажем честно - провинциалисти сме - в мисленото, а още повече в действията си.
И като такива смятаме, че някой друг ще ни въведе правилата. Не! Досега тези, които управляваха съдебната система, разчитаха на тази народопсихология и си казваха самоуспокоително - "всяко чудо за три дни", "досега всичко отминаваше, защо да е по-различно и насетне"! Но е по-различно! Защото има добре образовани юристи като теб Круела, които искат да живеят и работят в България достойно, и дане ги "заплюмат"! За това е моят призив - да заставим чрез общестевн натиск и чрез натиск от системата т. нар. управляващи тази система да застанат пред всички нас и да обясняват защо взимат определено решение, защо допуснаха да ни сочат на Запад с пръст и да ни възприемат като народ неспособен да се справи сам с корупцията, откровенния бандитизъм и организираната престъпност! И аз съм за отварянето на досиетаат, но не по този солов начин, а чрез ЗАКОН. И това е разликата между Григоров и Костов и Григоров никога няма да достигне нивото на Костов, макар да са имали или имат много близки отношения. Единият знае винаги какво да каже и как да го изкаже, макар че не е вода света ненапита, а другият, когато излезе да говори - само високопарни слова и кампанийни акции. "Да отворим на всички магистрати във ВКС досиетата!" Само колко безстрашно звучи, нали. Но ние днес вече не сме балъците от вчера. Искаме разкриване изцяло на досиетата, чрез ЗАКОН и всеки да има достъп до тях, а не някои висши чиновник да ни казва на час по лъжичка, че еди кой си е бил ченге или не. И дискусията добро-лошо ченге е изкуствена, защото, за да разберем дали някои са защитавали сигурността на държавата или са били откровенни доносници, трябва да се изнесе пред обществото цялата информация. Инак отново влизаме в омагьосания кръг, някой да ни плацика с топла водичка - този е бил готино ченге - значи герой, а другите мръсници. Това не е дори не е и хуманистично отношение към "мръсниците"!:))))) Защо само те да са на топа на устата.
Трябва да отворим цялата страница, вече връщане назад няма.
И батя Бойка е поредният политически шарлатанин, но той няма да има избор в новите условия. Това е едно от достиженията на този политически съюз - ЕС. Вече ще бъдем едно и шмекирии няма да минават. Не и такива елементарни хитринки.
И сега по темата - радвам се, че си готова да се включиш към подетата инициатива. И не желая да има водачи или нещо подобно. Тук е моментът да се избистри ясна, отговорна позиция за бъдещето развитие на съдебната система. Ако искаме ние от "низините" да бъдем чути, трябва да го направим спокойно, добре аргументирано и твърдо. Поради тази причина, наред с нармалните недоволства, да бъдем и градивни, като излагаме и конкретни предложения, които да бъдат видени от всички и да бъдат обсъдени. Всеки днес е важен. Трябва да имаме самочувствието, че ние създаваме историята, а не че вървим покрай нея. Трябва да кажем "Стоп!" на малодушието, защото много от нас, в този форум, са личности, които могат да допренесат за очистването на това срамно петно, което ни лепна ВСС! И тук не говорим за отделна личност, защото и там има достойни хора, но които все още ги е страх открито да изразят своето несъгласие. Гласуването "против" на това злополучно заседание вече не е достатъчно!
- gega
- Потребител
- Мнения: 585
- Регистриран на: 20 Юни 2005, 12:18
kontrol написа:...определено държавата не е функция на правораздаването. Държавата не се самосъздава, нито нейните органи трябва да я пазят. Идеално държавата не е самоцел и спре ли да служи на обществото, не трябва да я има. Да, арбитри са и трябва да са съдилищата и това е тяхната задача и колкото повече получават качеството държава каквото залагате под него, толкова по-калпава става държавата.
Да охраняват държавата съдилищата могат само като я запазват от корупция (широк смисъл) и разкапване.
Ще се радвам да ми дадеш пример (исторически) за държава без правосъдие или "правораздаване".
И не гледайте на държавата само като на "страна в процеса" или "ЮЛ", а като образувание, възникнало исторически и променяно от хората - било насила с бунтове и революции, било с теории (дори фикции, но добри фикции) като "обществения договор" и "разделението на властите", "човешките права", без което бихме живяли като талибански племена в Афганистан или като нарко-кланове в Чечения...
Χαῖρε, Ανδρέςκω, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ !
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
-
gudio - Активен потребител
- Мнения: 3128
- Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39
Sorry, Gega
Точно във форума не мога да застана с името си, защото толкова правни консултации съм дала тук в нарушение на чл.137 и чл.138 ЗСВ, че все едно съм си подала молбата за доброволно освобождаване от длъжност
Чл. 137. Съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите нямат право да изразяват предварително становище по възложените им дела, както и становище по дела, които не са им възложени.
Чл. 138. Съдиите, прокурорите и следователите нямат право да дават правни консултации.
За разлика от много от посетителите на форума, аз не считам, че всички действащи съдии (или поне тези над 40 год.) следва да бъдат уволнени/застреляни поради комунистическа обремененост, тъмно ДС-минало, настояща корумпираност и пр. Добре. Системата ще се освободи от тях. А кой ще дойде на тяхно място?
Както съм твърдяла винаги, свестен съдия (а и всякакъв професионалист) не се става за 3-4 години. Затова винаги съм се старала да защитавам младите районни съдии, към които доста често (съдейки от постингите във форума), изискванията са като към върховни съдии. И особено безпощадни са техните връстници.
Но и районните и младшите съдии трябва да бъдат възпитавани в съдийско мислене, а това не става с прочитането на няколко лекции или с тесногръдото прилагане на буквата на закона.
Преценяването на казуса и от двете му страни, не е толкова лесно и просто, както се струва на новобранците - били те съдии, адвокати, прокурори, следователи. Помня добре новобранското си минало и колко трудно ми е било да се абстрахирам от предварително изградените си нагласи относно това кой е прав и кой крив. Минават години, докато се научиш при преценката на основателността на иска да не се влияеш от: собствени пристрастия, жалост, влияния и пр. Т.е. да бъдеш обективен и по отношение на двете страни по спора, независимо, че едната е по-симпатична или социално онеправдана, а адвокатът на другата ти е скъсал нервите и пр.
Личното ми виждане е, че преустройството на системата трябва да бъде предшествано от катарзис. И не кои от нас са били ченгета или не - те ще си отидат по биологични причини, а и вероятно отдавна са в изолация. Дори не и от тези, които нямат 6.00 в диплома от СУ - следването е едно, практиката и житейската справедливост - нещо малко по-различно. А да се изчистим от корумпираните, от възползващите се от служебното си положение за лични цели, от безгръбначните и накрая от некадърните - неспособни да вземат читаво решение и да го мотивират като хората.
И да приключа - катарзисът трябва да дойде отвътре на системата. Тя трябва да се самоочисти и това би било много по-болезнено, отколкото ако бъде наложено отвън. Защото България е малка страна, в общи линии всички се познаваме и сам себе си не можеш да излъжеш.
P.S. С оглед преценката на обективността ми: 1./ Не съм била доносник (а и никой не се опитвал да ме вербува) ; 2./ Завършила съм ЮФ-СУ (то друг тогава нямаше); 3./ Гъдьо, съветско или не (просто не помня), това разделение на функциите досега не ми е пречело при преценките за структурата на съдебната система.
Точно във форума не мога да застана с името си, защото толкова правни консултации съм дала тук в нарушение на чл.137 и чл.138 ЗСВ, че все едно съм си подала молбата за доброволно освобождаване от длъжност
Чл. 137. Съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите нямат право да изразяват предварително становище по възложените им дела, както и становище по дела, които не са им възложени.
Чл. 138. Съдиите, прокурорите и следователите нямат право да дават правни консултации.
За разлика от много от посетителите на форума, аз не считам, че всички действащи съдии (или поне тези над 40 год.) следва да бъдат уволнени/застреляни поради комунистическа обремененост, тъмно ДС-минало, настояща корумпираност и пр. Добре. Системата ще се освободи от тях. А кой ще дойде на тяхно място?
Както съм твърдяла винаги, свестен съдия (а и всякакъв професионалист) не се става за 3-4 години. Затова винаги съм се старала да защитавам младите районни съдии, към които доста често (съдейки от постингите във форума), изискванията са като към върховни съдии. И особено безпощадни са техните връстници.
Но и районните и младшите съдии трябва да бъдат възпитавани в съдийско мислене, а това не става с прочитането на няколко лекции или с тесногръдото прилагане на буквата на закона.
Преценяването на казуса и от двете му страни, не е толкова лесно и просто, както се струва на новобранците - били те съдии, адвокати, прокурори, следователи. Помня добре новобранското си минало и колко трудно ми е било да се абстрахирам от предварително изградените си нагласи относно това кой е прав и кой крив. Минават години, докато се научиш при преценката на основателността на иска да не се влияеш от: собствени пристрастия, жалост, влияния и пр. Т.е. да бъдеш обективен и по отношение на двете страни по спора, независимо, че едната е по-симпатична или социално онеправдана, а адвокатът на другата ти е скъсал нервите и пр.
Личното ми виждане е, че преустройството на системата трябва да бъде предшествано от катарзис. И не кои от нас са били ченгета или не - те ще си отидат по биологични причини, а и вероятно отдавна са в изолация. Дори не и от тези, които нямат 6.00 в диплома от СУ - следването е едно, практиката и житейската справедливост - нещо малко по-различно. А да се изчистим от корумпираните, от възползващите се от служебното си положение за лични цели, от безгръбначните и накрая от некадърните - неспособни да вземат читаво решение и да го мотивират като хората.
И да приключа - катарзисът трябва да дойде отвътре на системата. Тя трябва да се самоочисти и това би било много по-болезнено, отколкото ако бъде наложено отвън. Защото България е малка страна, в общи линии всички се познаваме и сам себе си не можеш да излъжеш.
P.S. С оглед преценката на обективността ми: 1./ Не съм била доносник (а и никой не се опитвал да ме вербува) ; 2./ Завършила съм ЮФ-СУ (то друг тогава нямаше); 3./ Гъдьо, съветско или не (просто не помня), това разделение на функциите досега не ми е пречело при преценките за структурата на съдебната система.
Последна промяна mi_lena на 03 Юни 2006, 20:24, променена общо 1 път
-
mi_lena - Потребител
- Мнения: 621
- Регистриран на: 02 Сеп 2005, 16:53
- Местоположение: София
gudio написа: НИЕ НЯМА ДА ВЛЕЗНЕМ В ЕС - Да, и дайте да се хванем на бас, и това ще стане ЗАРАДИ СЪДЕБНАТА СИСТЕМА.
Няма защо да хващаме бас - така ще да е. Съдебната система ще е виновна.
Защото в земеделието, икономиката и социалната политика всичко ни е "шест". Ама нали трябва да качим някого на гилотината! Защо да не е съда, когото хем изкарваме репресиращ орган, хем му вменяваме вина, че не е достатъчно репресиращ . Та да го мразят всички - и виновните и жертвите Съдът да не е земята! Тя си ражда по природните закони. А това, което ражда съдът е по човешките (нашите) закони, ама ние - избирателите на законодателния орган винаги сме невинни
Илюстрация: Преди няколко години (вероятно си спомняте случая), пиян офицер, карайки камион на заден ход, беше сгазил спящо в палатката си войниче. На въпрос на журналисти за причините за този инцидент в армията, ген.Никола Колев - новоизпечен шеф на Генщаба, каза пред телевизионните камери, че виновна за това е съдебната система. Защо - не обясни, а и вероятно не би могъл. Но така или иначе - за всяко чудовищно събитие в държавата - виновна е съдебната система и по-конкретно - съдът. Което не би било толкова абсурдно, ако твърденията не произтичаха от средностатистическия български гражданин, за когото нарушаването на по-голямата част от законите (данъчни, за плащането на издръжка, за движение по пътищата и пр.) никога не е било нещо нередно .
-
mi_lena - Потребител
- Мнения: 621
- Регистриран на: 02 Сеп 2005, 16:53
- Местоположение: София
Тамън се чудех къде съм казал таквози нещо. То може някои неща да са били по-харни за обикновените хора при комунизъма (псевдокомунизъма), отколкото при сегашното полудемократично управление, но социалистическата демокрация ФАЛИРА и остави в завещание дълг. EС ще ни приемат, може да ни поотложат или поналожат, но мисля, че натиск и отвътре и отвън е добре дошъл; трябва да е достатъчно силен срещу безочливите...
Балуев, пример няма да Ви дам:
1. не си падам по историята; 2. не твърдя такова нещо - погледнете изречението, от което ме цитирате и по-точно онази първа част, която не цитирате.
Правосъдието е същностно важно, аз не знам някой да спори по въпроса.
А исторически, та чак до Монтескьо (не и при него) тази функция е била съчетана с изпълнителната. Първият "власторазделител" казва, че трябва да има 2 власти (представително и изпълнително тяло), а не 3. Тъкмо там е разковничето: по-независима и по-трета да е третата власт. Независима от кого? Не от суверена, разбира се.
(Четох днес една статия, според която, ако на народа се гледа като електорат, то не става дума за парламентарна демокрация, а за парламентарна лобикрация... управление на елита.)
Балуев, пример няма да Ви дам:
1. не си падам по историята; 2. не твърдя такова нещо - погледнете изречението, от което ме цитирате и по-точно онази първа част, която не цитирате.
Правосъдието е същностно важно, аз не знам някой да спори по въпроса.
А исторически, та чак до Монтескьо (не и при него) тази функция е била съчетана с изпълнителната. Първият "власторазделител" казва, че трябва да има 2 власти (представително и изпълнително тяло), а не 3. Тъкмо там е разковничето: по-независима и по-трета да е третата власт. Независима от кого? Не от суверена, разбира се.
(Четох днес една статия, според която, ако на народа се гледа като електорат, то не става дума за парламентарна демокрация, а за парламентарна лобикрация... управление на елита.)
- kontrol
- Активен потребител
- Мнения: 1109
- Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49
gudio написа: Отново "отправям предизвикателството" - СМЕЕ ЛИ НЯКОЙ ДА СЕ ХВАНЕ НА БАС, ЧЕ НЯМА ДА ВЛЕЗЕМ, И ТО НИКОГА (ще станем прецедент) В ЕС. Аз казвам "ДА - НЯМА, НИКОГА НЯМА".
Приемам баса!
Ще влезем. Може би не на 01.01.2007 год., но ще влезем. Поради незнайни причини и непостижима европейска логика. Е, възможно е, след влизането ни ЕС да се разпадне, но аз нали ще съм спечелила вече баса
-
mi_lena - Потребител
- Мнения: 621
- Регистриран на: 02 Сеп 2005, 16:53
- Местоположение: София
Eх, как ми се иска да загубя този бас, но досега в мрачните си прогнози винаги съм бил прав
Χαῖρε, Ανδρέςκω, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ !
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
-
gudio - Активен потребител
- Мнения: 3128
- Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта