начало

Адвокатка е била задържана, докато защитава ЧСИ Адвокатка е била задържана, докато защитава ЧСИ

Все още задължителен ли е AKT16

Казуси за недвижими имоти


Все още задължителен ли е AKT16

Мнениеот zorieta » 12 Мар 2006, 16:28

Здравейете! Искам да помоля завашето мнение по следната ситуация. Имаме апартамент в жилищна кооперация за коята всички живустти там казват че няма направен така известният - AKT16. Все още задължителен ли е той и ако е така - каква е прицедурата и оринтировачната сума за сдобиването му ? Без него не може да се прави външна изолация и да се прекарва газ - нали? :? Предварително Ви благодаря! :D
zorieta
Нов потребител
 
Мнения: 1
Регистриран на: 12 Мар 2006, 14:53

Мнениеот alex4o » 15 Мар 2006, 15:23

Съгласно разпоредбата на чл. 137, ал. 1 от Закона за устройство на територията в зависимост от своите характеристики, значимостта, сложността и рисковете при експлоатация строежите се делят на шест категории.
Строежите от първа, втора и трета категория, изброени съответно в чл. 137, ал. 1, т. 1, 2 и 3 ЗУТ, се въвеждат в експлоатация въз основа на издадено от органите на Дирекцията за национален строителен контрол разрешение за ползване (чл. 172, ал. 2 ЗУТ).
За строежите от четвърта и пета категория се издава удостоверение за въвеждане в експлоатация от органа, издал разрешението за строеж (чл. 177, ал. 1 и 3 ЗУТ).
Строежите от шеста категория не подлежат на въвеждане в експлоатация (чл. 178, ал. 2 ЗУТ).
Целта на процедурата е да укаже реда за издаване на разрешение за ползване на строежите от първа до трета категория, чрез което се установява функционалната им пригодност за ползване съобразно издадените строителни книжа.

І. Компетентен орган
Разпоредбата на чл. 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти предвижда, че разрешение за ползване на строеж се издава от началника на ДНСК или упълномощено от него лице, като на практика това най-често е началник на регионална дирекция за национален строителен контрол (РДНСК) по местонахождението на строежа.
За специалните обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, разрешението за ползване се издава от министъра на отбраната, съответно от министъра на вътрешните работи (чл. 177, ал. 6 ЗУТ).
ІІ. Заявител
Инициативата за начало на процедурата по издаване на разрешение за ползване на строеж принадлежи на лице, което притежава качеството възложител по смисъла на чл. 161, ал. 1 ЗУТ – собственикът на имота, лицето, на което е учредено право на строеж в чужд имот или лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на специален закон.
Възложителят може да бъде представляван от упълномощени от него лица въз основа на нотариално заверено пълномощно или договор с изричен текст за упълномощаване (§ 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
ІІІ. Нормативно установени изисквания
За да бъде издаде разрешение за ползване е необходимо:
1. да е предадена екзекутивна документация, отразяваща несъществените отклонения от съгласуваните проекти, удостоверено с печат от съответната администрация, която е издала строителните книжа, а в необходимия обем и на Агенцията по кадастъра;
2. да се състави констативен акт образец 15 към чл. 7, ал. 3, т. 15 от Наредба № 3 от 31 юли 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, с който се удостоверява изпълнението на строежа в съответствие с издадените строителни книжа, заверената екзекутивна документация, изискванията за носимоспособност, устойчивост, дълготрайност, пожарна безопасност, безопасно ползване, опазване здравето и живота на хората и т. н., както и съответствие с условията на сключения договор за строителство.
ІV. Необходими документи
Възложителят или упълномощено от него лице следва да подаде до началника на ДНСК (РДНСК) искане за издаване на разрешение за ползване, с посочен адрес и телефон за връзка (чл. 3, ал. 1 и чл. 4, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Към искането за издаване на разрешение за ползване се прилагат следните документи:
1. окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор за строежи, за които е постъпило искане за съставяне на протокол за откриване на строителна площадка след 1 септември 1999 г.;
2. разрешение за строеж (акт за узаконяване);
3. протокол за определяне на строителна линия и ниво с резултатите от проверки на достигнатите контролирани нива;
4. констативен акт за установяване годността за приемане на строежа образец 15 към чл. 7, ал. 3, т. 15 от Наредба № 3 от 31 юли 2003 г.;
5. документ (удостоверение) от Агенция по кадастъра за предадена екзекутивна документация;
6. заверена заповедна книга;
7. документ за собственост, документ за учредено право на строеж в чужд имот или документ за право да се строи в чужд имот по силата на специален закон;
8. договор с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура.
Според § 3, ал. 1 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г. окончателният доклад трябва да бъде съставен, подписан и подпечатан от лицето, упражняващо строителен надзор, и подписан от технически правоспособните физически лица, определени за надзор на строежа по съответните проектни части. Докладът съдържа задължително оценка за изпълнението на следните условия:
- законосъобразно започване и изпълнение на строежа съобразно одобрените проекти и условията на издаденото разрешение за строеж, подробно описание на предвиденото с подробния устройствен план застрояване;
- пълнота и правилно съставяне на актовете и протоколите по време на строителството;
- свързване на вътрешните инсталации и уредби на строежа с мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура;
- изпълнение на строежа съобразно изискванията по чл. 169, ал. 1 и 2 ЗУТ;
- вложените строителни продукти да са оценени за съответствие със съществените изисквания към строежите;
- липса на щети, нанесени на възложителя и на другите участници в строителството, причинени от неспазване на техническите правила и нормативи и одобрените проекти;
- достъпност на строежа, включително и за лица с увреждания;
- енергийна ефективност;
- годност на строежа за въвеждане в експлоатация.
В доклада се вписват:
- основание за издаването му, дата на съставяне, договор с възложителя, номер и дата на лиценз (свидетелство за оправомощаване), квалифицираните специалисти съгласно заверения списък, актуална регистрация, седалище, адрес на управление на юридическото лице или едноличния търговец, от кого се представлява и управлява.
- всички съставени по време на строителството документи, актове, протоколи, дневници, заповедни книги и др. с посочени номера и дати на съставяне (изпълнение на съответен вид строителни и монтажни работи);
- договори с експлоатационните предприятия за присъединяване към мрежата на инженерната инфраструктура;
- издадени наказателни постановления, квитанции за платени глоби и имуществени санкции, ако има такива (§ 3, ал. 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
V. Вътрешен ход на процедурата
В срок от седем работни дни от постъпване на искането началникът на ДНСК (РДНСК) назначава или отказва да назначи Държавна приемателна комисия (ДПК) – чл. 6, ал. 1 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.
В заповедта за назначаване на ДПК се определят основанието за назначаване, председателят, поименният състав на членовете й, тяхната месторабота, длъжност, датата, часът и мястото на нейното свикване и срокът за приключването й, който не може да бъде по-дълъг от десет работни дни (чл. 6, ал. 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
По мотивиран доклад на председателя на ДПК назначаващият орган може да разреши удължаване на срока на работа на ДПК до десет календарни дни (чл. 6, ал. 3 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
В състава на ДПК се включват възложителят или упълномощено от него лице, лицето, упражнило строителен надзор, представители на ДНСК, както и на специализираните контролни органи. Съставът на комисията се определя съобразно конкретния строеж от органа, който издава заповедта за назначаването й (чл. 5 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Председателят на ДПК организира работата й, както и подписването на протокол образец 16. Той може да привлича със своя заповед като експерти и други специалисти извън състава на комисията и да изисква да се направят допълнителни измервания, анализи и вземане на проби.
Възложителят е длъжен да създаде нормални условия за работа и да поеме всички разходи, свързани с провеждането на работата на комисията (чл. 11 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Държавната приемателна комисия въз основа на огледа на строежа, представените документи, разискванията на нейните заседания и становища на членовете й съставя протокол образец 16 към чл. 7, ал. 3, т. 16 от Наредба № 3 от 31 юли 2003 г. с предложение за издаване на разрешение за ползване или с предложение за отказ за издаване на разрешение за ползване (чл. 12, ал. 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Комисията е длъжна да приключи работата си с протокол образец 16 в срока, за който е назначена (чл. 13, ал. 1 и 3 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Усложнения могат да възникнат, когато не е осигурен от възложителя достъп до строежа за извършване на проверка и оглед. В този случай съгласно правилото на чл. 13, ал. 4 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г. комисията прекъсва работата си и съставя протокол за това. След представяне на протокола назначаващият орган прекъсва работата на комисията със заповед. По искане на възложителя се назначава нова комисия по общия ред.
При извънредни обективни обстоятелства (лоши атмосферни условия, непреодолими сили и др.) комисията има право да прекъсне работата си, като съставя протокол за това. След представяне на протокола назначаващият орган прекъсва работата на комисията със заповед. След отпадане на причините, наложили прекъсването, по предложение на председателя на ДПК назначаващият орган разрешава продължаването на работата на комисията и определя срок за приключването й (чл. 13, ал. 5 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Друг вид усложнения възникват, когато член на комисията не е съгласен с констатации или решения, отразени в протокол образец 16. В този случай той изказва особеното си мнение, което се отразява в протокола и го представя на председателя в писмена форма не по-късно от три работни дни след последното заседание на комисията. При наличие на особени мнения председателят на ДПК съставя писмено мотивирано становище по тях, което заедно с особените мнения представлява неразделна част от протокол образец 16 (чл. 15 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Държавната приемателна комисия съставя протокол образец 16 с решение за отказ за приемане на строежа в случаите, посочени в чл. 14 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.:
- когато строежът или части от него са изпълнени със съществени отклонения от издадените строителни книжа и/или в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план;
- при работи, изпълнени в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи и/или неизвършени и незавършени работи;
- при неспазени изисквания за строежа, посочени в чл. 169, ал. 1 и 2 ЗУТ;
- при липса на документи, удостоверяващи съответствието на вложените строителни продукти със съществените изисквания към строежите;
- при неизвършени мероприятия, предвидени в част "Вертикална планировка" по одобрения проект;
- при непремахнати съществуващи сгради и постройки, които не са включени в режима на застрояване;
- при незавършени фасади на сградите и постройките съобразно одобрения инвестиционен проект;
- когато не е упражняван строителен надзор или е упражняван от нелицензирано за това лице.
Председателят на ДПК представя подписания протокол образец 16 на органа, издал заповедта за назначаване на комисията, в срок пет работни дни след датата на последното заседание (чл. 16, ал. 1 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Протокол образец 16 е основание за издаване на разрешение за ползване на строежа или отказ за издаване на разрешение за ползване (чл. 16, ал. 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Началникът на ДНСК (РДНСК) в срок от пет работни дни от представяне на протокол образец 16 издава разрешение за ползване или отказва издаването му (чл. 17, ал. 1 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Отказът за издаване на разрешение за ползване се прави с издаване на заповед. След отстраняване на причините, довели до отказ за издаване на разрешение за ползване, възложителят прави ново искане по общия ред до началника на ДНСК (РДНСК) – чл. 18, ал. 2 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.
В разрешението за ползване се вписват минималните гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти.
Издаденото разрешение за ползване се връчва лично на възложителя или упълномощено от него лице (чл. 17, ал. 3 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Екземпляр от разрешението за ползване се съхранява безсрочно в архива на ДНСК (РДНСК) заедно с документите по издаването му (чл. 19 от Наредба № 2 от 31 юли 2003 г.).
Разрешението за ползване и заповедта за отказ за издаване на разрешение за ползване са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 214 ЗУТ и подлежат на обжалване пред съда по местонахождение на недвижимия имот.
VІ. Такси
Съгласно § 3 ЗУТ за издаване на разрешения за ползване се заплащат такси съгласно Закона за държавните такси и Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от областните управители. Размерът на таксите е определен в чл. 31-31в от Тарифа № 14 за таксите, които се събират в системата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от областните управители.
alex4o
Потребител
 
Мнения: 109
Регистриран на: 12 Апр 2005, 19:22


Назад към Имотни казуси


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 59 госта


cron