Страница 1 от 1

АПК и Удостоверение за търпимост

МнениеПубликувано на: 24 Юни 2008, 18:58
от nadimaa
Моля за Вашето мнение по един въпрос
Представлява ли удостоверението по пар.16, ал.1 от ПР на ЗУТ според АПК индивидуален административен акт по смисъла на чл. 23, ал.3 от АПК , поне така гласи едно указателно писмо на МРРБ.
До влизането на АПК в сила само отказът на главния архитект за издаването подлежеше на обжалване пред съда и то без да участват трети лица, въпреки че по моето скромно мнение в съсобственост се засягат и правните интереси на съсобствениците, когато става въпрос за незаконни строежи в съсобствен имот. Почти винаги се касае не до прехвърлителна сделка, както се пише в заявленията, а за да се спре изпълнението на премахването им като незаконни такива.
А сега има ли промяна в правния характер на удостоверението за търпимост?
Благодаря Ви предварително.

МнениеПубликувано на: 25 Юни 2008, 01:19
от mladjurist
Определение № 11992 от 29.11.2007 г. на ВАС по адм. д. № 11654/2007 г., II о., докладчик председателят Дима Йорданова

§ 16, ал. 1 ЗУТ,

чл. 230 АПК

-------------------------

Производството е образувано по подадена частна жалба от Тодор Игнатов Костов от гр. София срещу определението от 23.04.2007 г. постановено по адм. д. № 43/2007 г. на Софийски градски съд, административна колегия III "а" състав, с което е прекратено производството по делото.

Ответниците не изразяват становище.

Частната жалба е подадена в срока по чл. 230 от АПК, процесуално е допустима, но разгледана по същество е неоснователна. За да прекрати производството по делото съдът е приел, че жалбата е процесуално недопустима, поради липса на предмет.

Изводът е законосъобразен.

Жалбата е била процесуално недопустима, поради наличието на позитивния характер за жалбодателя на издадения административен акт - у-ние по § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ. Липсата на правен интерес, какъвто е конкретният случай е абсолютна процесуална предпоставка за обжалване на акта, поради което законосъобразно е прието, че жалбата е недопустима, а производството по делото е недопустимо и правилно е било прекратено. А доколкото жалбоподателят е загубил интерес от прилагането му, е факт, ирелевантен за делото.

Обжалваното определение е законосъобразно и обосновано и следва да бъде оставено в сила.

По изложените съображения Върховният административен съд, II отд.,

ОПРЕДЕЛИ:

Оставя в сила определението от 23.04.2007 г. постановено по ад. д. № 43 от 2007 г. на Софийски градски съд, административна колегия, III " а" състав.

Определението не подлежи на обжалване.



Определение № 12717 от 14.12.2007 г. на ВАС по адм. д. № 10169/2007 г., II о., докладчик съдията Марияна Дечева


чл. 37, ал. 2 ЗАОФЮЛ,

чл. 21,

чл. 229 АПК


Производството е по реда на чл. 229 и сл. от АПК.

Образувано е по частна жалба на Петър Кривенчев срещу определение от 15.06.2007 г., постановено по адм. дело № 1177/2006 г. по описа на Пловдивски окръжен съд в частта, с която е прекратено производството по делото по отношение на него. В частната жалба се правят оплаквания за незаконосъобразност на обжалваното определение и се иска отмяната му.

В срока по чл. 232 АПК не са постъпили възражения по частната жалба.

Върховният административен съд, второ отделение, като взе предвид, че частната жалба е подадена в преклузивния срок по чл. 230 АПК и от надлежна страна, намира същата за процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

С обжалваното определение Пловдивският окръжен съд е оставил без разглеждане като недопустима жалбата на Петър Кривенчев и Тодорка Кривенчева срещу отказ от започване на процедура по премахване на забранен за ползване строеж: "преустройство на избено помещение в гараж", обективиран в писмо на главния архитект на район "Централен" при община Пловдив. За да постанови този правен резултат окръжният съд е приел, че жалбата е недопустима, тъй като липсва годен за обжалване административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

Така постановеното определение е правилно.

С цитираното писмо изх. № 9400-11552 от 10.05.2006 г. на главния архитект на район "Централен" при община Пловдив, адресирано до община Пловдив и до Георги Кривенчев по повод негова молба вх. № 9400-11552(2) от 10.04.2006 г. се съобщава, че въпросният строеж (преустройство) попада в хипотезата на § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ и е налице търпим строеж, който не подлежи на премахване и забрана за ползване.

Процесното писмо не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, тъй като с него не се създават права или задължения и не се засягат права или законни интереси на жалбоподателя, както правилно е приел и окръжният съд.

Също така не е налице и хипотезата на чл. 37, ал. 1 от ЗАОФЮЛ (отм.), - действащ към момента на издаване на обжалваното писмо, тъй като липсва отказ за извършване на административна услуга или на решение за издаване на документ, което удостоверява факти с правно значение или в което се признава или отрича съществуването на права и задължения, като съгласно забраната на чл. 37, ал. 2 от ЗАОФЮЛ (отм.) съдържанието на документ не може да бъде обжалвано пред съд.

С оглед на изложеното като е приел, че жалбата е недопустима, поради липса на годен за обжалване административен акт, окръжният съд е постановил едно правилно определение, което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното Върховният административен съд - II отделение,

ОПРЕДЕЛИ:

Оставя в сила определение от 15.06.2007 г., постановено по адм. дело № 1177/2006 г. на Пловдивски окръжен съд.

Определението не подлежи на обжалване.
:wink:

МнениеПубликувано на: 25 Юни 2008, 14:46
от nadimaa
Благодаря за отговора.
И все пак няма ли някакъв начин да се отмени такова удостоверение?
В решението, което бяхте така любезен да ми изпратите, се твърди, че :
„Процесното писмо не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, тъй като с него не се създават права или задължения и не се засягат права или законни интереси на жалбоподателя, както правилно е приел и окръжният съд.”

Но моят въпрос беше за обжалване на самото удостоверение за търпимост, а не на писмото на гл.архитект, което наистина не е индивидуален административен акт.

Все пак удостоверението е предназначено да удостоверява факти с правно значение, но ако главният архитект си е „затворил очите” за явни нарушения на правилата, действащи и тогава и сега. Нали са необходими две кумулативни предпоставки, за да се издаде такова удостоверение – строежът да е извършен преди 7 април 1987г. и да е бил допустим по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон?!
Ами ако това не е вярно?! Кой и как ще упражни контрол върху неговите действия?!

Излиза, че това удостоверение, може да засегне все пак права на трето лице, а това лице е лишено от самите съдии от възможност да защити правата си.
Смятам, че е незаконосъобразно незаконен строеж да се узаконява само с едно удостоверение, и то да не може да бъде обжалвано от трета страна, засегната от узаконяване на строежа – например съсобственик, който не е собственик на строежа, но който не е отстъпил право на строеж на лицето, ползващо се от това удостоверение.

МнениеПубликувано на: 26 Юни 2008, 00:02
от mladjurist
Вижте първото определение - съдът приема, че жалбоподателят няма правен интерес, но не отрича, че е налице административен акт, който се оспорва.