Страница 1 от 1

Няколко въпроса, свързани с разрешително за строеж и АПК

МнениеПубликувано на: 01 Юни 2007, 11:28
от ljackov
Казусът е следният:
В имот с доста малка площ (260 кв.м) започва да се строи 4-етажна сграда, залепена на уличната регулационна линия. Срещу нея има 3-етажна сграда, също залепена на уличната регулационна линия. За строежа има издадено и влязло в сила разрешително. Собственик на съседен имот (по долу само "съсед") предполага, че разрешението е издадено в разрез с ЗУТ, по специално чл. 32 от ЗУТ, и чл. 19 от Наредба 7 (от 22 декември 2003 г. за ПРАВИЛА И НОРМАТИВИ....)

Съседът вече е подал жалба в ДНСК.

1. Може ли съседът по някакъв друг начин да отмени разрешението за строеж?

2. Кой е горестоящия административен орган на общината (Слатина)?
3. Кой закон е приоритетен, АПК или ЗУТ? По конкретно, кое е с по-голяма сила, чл. 156 от ЗУТ или чл. 99 от АПК?
4. Може ли съсед да изиска отмяна на разрешително за строеж, на база на АПК чл.15 (съседът е страна по този акт, заради чл. 109 + ТР 31/85 г.), АПК чл.99 т.1 - съществено е нарушено някое от изискванията за законосъобразността му.
5. Важи ли и до каква степен АПК чл. 22 ограничава обхвата на АПК спрямо разрешително за строеж?
6. Може ли да се твърди, че е изпълнен съставът на чл. 99 т.6 от АПК спрямо съсед (страна, вж. въпр.4) при издаване на разрешително за строеж?

Съжалявам, ако някои от горните въпроси са "лаишки", и моля за отговор, тъй като нямам правно образование.

Предварително Ви благодаря.

МнениеПубликувано на: 01 Юни 2007, 12:05
от gega
1. Чл. 149, ал. 2 ЗУТ определя лицата, на които законът е признал правен интерес да обжалват разрешението за строеж, съседът през улица от 26.07.2003 г. вече не е измежду "заинтересованите лица" по чл. 149, ал. 2 ЗУТ.
2. По-горестоящият орган на гл. архитект, компетентен да издаде РС, е Началникът на съответното РДНСК, в случай Столичното - чл. 216 ЗУТ.
3. ЗУТ
4. Цитираното от Вас ТР е много важно, както казва проф. П Венедиков то връща истинския дух на правото при установената със ЗТСУ (отм.) административно-командна система при устройство на територията. ЗУТ в това отношение е по-добър от ЗТСУ. Наистина, и аз съм си поставял този въпрос и според мен е възможно чрез извършване на косвен съдебен контрол в производство по негоаторния иск да се приеме, че самото РС е нищожно и да се уважи петиторния иск. Но това ми се струва твръде революционно разбиране към днешна дата.:)))))))), при положение, че чл. 149, ал. 2 ЗУТ определя кои са заинтересованите лица, като по силата на чл. 156 ЗУТ влязло в сила Разрешение за строеж не може да се отменя. Но въпреки всичко си заслужава да се направи опит с иск по чл. 109 ЗС да се "заобиколи" безумието, уредено в чл. 149, ал. 2 ЗУТ, след изм. в ДВ бр. 64/2003 г. Но повече подробности относно мотивите за ограничаването на заинтересованите лица питайте Савин Ковачев - зам. министъра на БРР.:)))))
5. Мисля че в края на т. 4 съм дал мнението си и по този въпрос
6. Не мога да схвана смисъла му!

МнениеПубликувано на: 01 Юни 2007, 12:22
от georgi07
По точка шест отговорът е "не".Както и колегата посочи влезлите в сила РС не подлежат на отмяна.
Единствената възможност да се атакува строежа е ако не е влязъл в сила ПУП-а.Най-често ПУП-овете не се обявяват на всички засегнати. Но ако случаят не е такъв нищо не може да се направи.