Когато справедливост и правосъдие са различни думи
Публикувано на: 05 Авг 2012, 09:32
След близо 7 години начело на обвинението главният прокурор Борис Велчев прави анализ на наказателната политика на държавата в новата си книга. Тя е озаглавена "Проблеми на наказателната политика в Република България" и е издадена от "Сиела". В книгата Борис Велчев дава своите отговори на въпроси като: Възможна ли е превенция в общество без правна култура? Докъде може да стигнем в обявяването на всичко за престъпление?
Част от книгата е посветена на националната сигурност, а заглавието на главата "Тероризмът и екстремизмът - подценената опасност" звучи пророчески след атентата в Сарафово (книгата излезе от печат седмица преди терористичния акт).
"Труд" ви представя разсъжденията на главния прокурор за справедливостта, за омразата и за ефективността на институциите, както ги е изложил в предговора към нея. В него той прави следната уговорка: "Каквито и препоръки да съм си позволил да предложа към законодателството, те преследват само тази цел - да направят правото по-добро за обществото и по-справедливо към отделния човек".
А финалът на книгата е класически: "Надявам се написаното тук да е провокирало размисъл".
Възпитанието, което дават юридическите факултети, понякога ни играе лоша шега. Ние сме били учени навремето, а и сега учим студентите, че законът е критерий за справедливост и морал, че което е законно, то е и нравствено. Удобно е да вярваме на твърдението, че ако стриктно спазваме законите, в страната ще има ред и справедливост. Разчитаме, че ако всеки си гледа задълженията, то и системата като цяло ще работи добре.
Заместихме старите идеологически постулати с новата идеогема за правовата държава. Кой знае защо решихме, че ако държавата се управлява стриктно според законите и в нея няма произвол, това е гаранция за справедливост. Пропуснахме да си зададем въпроса какво е качеството на прилаганите закони и дали понякога в законите не е заложен рафиниран произвол. Решихме, че правова държава и държава на справедливостта са идентични понятия.
Всъщност няма нищо такова.
Законите могат да бъдат точно толкова опасни за обществото, колкото и беззаконието и произволът. Занемареното законодателство, в което отдавна се е изгубила онази посока, която да го направи инструмент за подобряване на обществото, не е по-малко опасно от законодателството, което обслужва поръчкови интереси. Примиряването, че правото е консервативна система и в него не трябва да се правят сериозни промени, всъщност обслужва само онези кръгове, които имат интерес от слабо и неефективно правосъдие.
На английски език думата за правосъдие и за справедливост е една и съща - justice. На български има две отделни думи. Дали понякога законът не препятства справедливостта?
Могат ли правосъдие и справедливост да не съвпадат? Струва ми се, че при формалността на наказателния процес това понякога е неизбежно, но въпреки това, законът е единствената гаранция срещу истински голямата несправедливост.
...Давам си сметка, че понятието за справедливост не може да бъде еднакво в едно все още разделено и силно политизирано общество. В отсъствието на дълголетна демократична традиция, обществените понятия за добро и зло продължават да не бъдат избистрени. Наистина, осезаем е дефицитът на справедливост, но той често пъти се бърка с излишък на омраза към държавата и институциите.
В допълнение на традиционните политически противопоставяния, постепенно се изгражда и прослойка от "хейтъри", обединени единствено от омразата си към всичко. Тяхната позиция става все по-модерна и води до необясним за мен парадокс - пълното недоверие и постоянните подозрения към държавните органи са съчетани с нови и все по-високи претенции към тях. За хейтъра никога няма справедливост. Докато няма дела срещу знакови фигури на организираната престъпност, той е оправдано недоволен. Когато се образуват такива дела, той е сигурен, че те са образувани поради корупционни мотиви - съответните лица са престанали да си плащат "на когото трябва". Когато и това му се струва недостатъчно, той обявява, че всъщност властите преразпределят престъпния пазар в полза на лоялни към тях групировки.
Хейтърът е предварително убеден, че самото образуване на делото вече е форма на "изпиране" на съответната престъпна група и че делото непременно ще завърши с оправдателна присъда.
Увлечени в самоцелното търсене на скандали, с което компенсират смислената журналистика, медиите насърчават това необяснимо отношение към държавата. Ако няма скандал, той трябва да бъде измислен. Живеем в общество, в което на почит продължава да бъде компроматът.
Изкуството на компромата не изисква особена интелигентност. Още по-малко интелигентност е необходима за възторжената публика на компроматите. Няма никакво значение, дали нещо е вярно, важното е, че е унизително за някого и това вече е достатъчно да бъде посрещнато с наслаждение. Нека допуснем, че на сто души един е склонен да интригантства, да разпространява клевети и слухове... Вероятно на практика няма да е само един, но за целите на примера да приемем, че е само един. Един процент от нас са интриганти и клеветници. Един процент от седем милиона са 70 000. Нека сега си представим каква продукция от клюки, слухове и клевети могат да произведат те за една година. Когато всичко това е постоянно тиражирано и насърчавано от медиите, то оформя определена обществена среда в която няма добро - всичко е само и единствено зло.
Националният политически елит също съществено допринася с практиките си за това състояние на обществото. Криминализирането на опонента на моменти замества политиката. Борбата на идеи се превърна в надпревара, как да използваш институциите против хората с други политически убеждения.
Обвиненията към политическия противник се правят с удивителна лекота. Същевременно, не е практика да се внасят сигнали срещу собствените симпатизанти. Изключително редки са случаите някоя политическа сила да е поискала прокуратурата да провери неин министър, депутат, кмет или просто активист, за да изчисти обществените подозрения към него. Фокусът е преди всичко към политическия опонент. При това не просто се внасят неоправдани сигнали - те се внасят с огромна публичност и с претенцията за незабавно образуване на дела, арести, снемане на имунитети...
Разбира се, никой политик не би искал полицията или прокуратурата да подходи по такъв лековат начин към самия него, но това няма никакво значение - важното е да се покаже, че опонентът е виновен, а властите бездействат, като не го арестуват незабавно. Така хейтърските настроения биват наново и наново подклаждани. Нещо повече, създава се обществената представа, че животът се управлява основно с обвинения и арести.
У нас политиката често пъти се свежда до дребно заяждане, процедурни хватки, слухове, компромати и много злоба. Опозицията, която и да е тя, мрази институциите, защото се чувства длъжна. Тя прекрасно знае, че именно тези институции понякога са единствената гаранция срещу политическия произвол на управляващите, но това няма значение. Стремежът е институциите да бъдат използвани, употребявани, въвличани в политически скандали, обвинявани във всички грехове. Това е лесно, защото те са практически беззащитни - ясно е, че вече нещата са се променили и няма да се започне наказателно или административно преследване срещу някой политически лидер или срещу негови близки, за да си отмъсти съответната институция.
Постепенното, но постоянно ерозиране на институциите, подклаждането на постоянни подозрения към дейността им, липсата на политическа култура, която да отрази уважение към държавността, е важен елемент от средата, в която гражданите трябва да си изградят понятие за справедливост.
Накрая, с риск да прозвучи еретично, бих искал да посоча и още един фактор, който също има определящо значение при формирането на обществените представи за справедливост. Когато от ЕС непрекъснато ни внушават вина, защото имало оправдателни присъди, това не е израз на европейска цивилизованост. Именно европейските ценности трябва да ни внушат, че оправдателната присъда също е тържество на правосъдието. Нима трябва да има осъдени на всяка цена, само защото са министри? Имало оправдателни присъди, защото не сме събирали качествени доказателства. Подсъдимите са обявени предварително за виновни и ако няма осъдителна присъда, вината е в полицията и прокуратурата. Това е тъжен европейски прочит на презумпцията за невиновност. Когато обаче и Европейската комисия всяка година внушава разбирането, че у нас има огромна корупция по високите етажи на властта и нищо не се прави за противодействието , когато за критерий на равностойна принадлежност към европейското правно пространство се въведе броят на осъдените министри, това никак не помага за изграждането на националната представа за справедливост.
Не бих искал да кажа, че дефицитът на справедливост няма и своите обективни основания. Познавам част от огромните усилия, които полагат институциите в страната, за да покажат на хората, че законът се спазва и виновните ще бъдат справедливо наказани. Искам обаче със сигурност да разсея едно внушение - че въпросният дефицит се дължи на неспособността на полицията и прокуратурата да събират годни доказателства и от това следват оправдателни присъди. Оправдателните присъди у нас са не само малко на брой изобщо, но и малко на брой дори по т. нар. знакови дела. Дефицитът на справедливост според мен не идва от това, че през годината е имало 1-2 оправдателни присъди по шумни дела. Истинският дефицит идва от неразкритата флагрантна престъпност, от това, че хора без никакви легални доходи продължават да натрапват на обществото и на властите луксозния си начин на живот, да дразнят с кортежите от бронирани джипове, с многобройните охрани и скъпите къщи, в които живеят. Справедливо е да се каже, че броят на тези лица намаля в последните години, но това е недостатъчно. Докато не се разкрие истината за престъпния бизнес на тези хора и незаконната им дейност не бъде разследвана, хората у нас оправдано ще се отнасят със скептицизъм към възможностите на институциите и ще се съмняват във волята им да посегнат на "недосегаемите".
...Искам да подчертая - не толкова разкритата, но ненаказана престъпност поражда дефицита на справедливост, а неразкритата флагрантна престъпност. Или както преди време много сполучливо посочи един млад колега - ако държавата иска да вярваме, трябва да започне с очевидното, със знаковите личности на прехода или поне с онези от тях, за които сме убедени, че продължават да развиват необезпокоявани престъпната си дейност.
Да се бориш с въпросния дефицит на справедливост в общество, преизпълнено с омраза, е трудна и неблагодарна задача. Там, където няма вътрешни механизми за противопоставяне на омразата, не може да се създаде трайно и устойчиво понятие за справедливост, основано на уважение към закона и към институциите.
Текстът е със съкращения.
Източник: http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1474123
Какъв,е вашия размисъл?
Част от книгата е посветена на националната сигурност, а заглавието на главата "Тероризмът и екстремизмът - подценената опасност" звучи пророчески след атентата в Сарафово (книгата излезе от печат седмица преди терористичния акт).
"Труд" ви представя разсъжденията на главния прокурор за справедливостта, за омразата и за ефективността на институциите, както ги е изложил в предговора към нея. В него той прави следната уговорка: "Каквито и препоръки да съм си позволил да предложа към законодателството, те преследват само тази цел - да направят правото по-добро за обществото и по-справедливо към отделния човек".
А финалът на книгата е класически: "Надявам се написаното тук да е провокирало размисъл".
Възпитанието, което дават юридическите факултети, понякога ни играе лоша шега. Ние сме били учени навремето, а и сега учим студентите, че законът е критерий за справедливост и морал, че което е законно, то е и нравствено. Удобно е да вярваме на твърдението, че ако стриктно спазваме законите, в страната ще има ред и справедливост. Разчитаме, че ако всеки си гледа задълженията, то и системата като цяло ще работи добре.
Заместихме старите идеологически постулати с новата идеогема за правовата държава. Кой знае защо решихме, че ако държавата се управлява стриктно според законите и в нея няма произвол, това е гаранция за справедливост. Пропуснахме да си зададем въпроса какво е качеството на прилаганите закони и дали понякога в законите не е заложен рафиниран произвол. Решихме, че правова държава и държава на справедливостта са идентични понятия.
Всъщност няма нищо такова.
Законите могат да бъдат точно толкова опасни за обществото, колкото и беззаконието и произволът. Занемареното законодателство, в което отдавна се е изгубила онази посока, която да го направи инструмент за подобряване на обществото, не е по-малко опасно от законодателството, което обслужва поръчкови интереси. Примиряването, че правото е консервативна система и в него не трябва да се правят сериозни промени, всъщност обслужва само онези кръгове, които имат интерес от слабо и неефективно правосъдие.
На английски език думата за правосъдие и за справедливост е една и съща - justice. На български има две отделни думи. Дали понякога законът не препятства справедливостта?
Могат ли правосъдие и справедливост да не съвпадат? Струва ми се, че при формалността на наказателния процес това понякога е неизбежно, но въпреки това, законът е единствената гаранция срещу истински голямата несправедливост.
...Давам си сметка, че понятието за справедливост не може да бъде еднакво в едно все още разделено и силно политизирано общество. В отсъствието на дълголетна демократична традиция, обществените понятия за добро и зло продължават да не бъдат избистрени. Наистина, осезаем е дефицитът на справедливост, но той често пъти се бърка с излишък на омраза към държавата и институциите.
В допълнение на традиционните политически противопоставяния, постепенно се изгражда и прослойка от "хейтъри", обединени единствено от омразата си към всичко. Тяхната позиция става все по-модерна и води до необясним за мен парадокс - пълното недоверие и постоянните подозрения към държавните органи са съчетани с нови и все по-високи претенции към тях. За хейтъра никога няма справедливост. Докато няма дела срещу знакови фигури на организираната престъпност, той е оправдано недоволен. Когато се образуват такива дела, той е сигурен, че те са образувани поради корупционни мотиви - съответните лица са престанали да си плащат "на когото трябва". Когато и това му се струва недостатъчно, той обявява, че всъщност властите преразпределят престъпния пазар в полза на лоялни към тях групировки.
Хейтърът е предварително убеден, че самото образуване на делото вече е форма на "изпиране" на съответната престъпна група и че делото непременно ще завърши с оправдателна присъда.
Увлечени в самоцелното търсене на скандали, с което компенсират смислената журналистика, медиите насърчават това необяснимо отношение към държавата. Ако няма скандал, той трябва да бъде измислен. Живеем в общество, в което на почит продължава да бъде компроматът.
Изкуството на компромата не изисква особена интелигентност. Още по-малко интелигентност е необходима за възторжената публика на компроматите. Няма никакво значение, дали нещо е вярно, важното е, че е унизително за някого и това вече е достатъчно да бъде посрещнато с наслаждение. Нека допуснем, че на сто души един е склонен да интригантства, да разпространява клевети и слухове... Вероятно на практика няма да е само един, но за целите на примера да приемем, че е само един. Един процент от нас са интриганти и клеветници. Един процент от седем милиона са 70 000. Нека сега си представим каква продукция от клюки, слухове и клевети могат да произведат те за една година. Когато всичко това е постоянно тиражирано и насърчавано от медиите, то оформя определена обществена среда в която няма добро - всичко е само и единствено зло.
Националният политически елит също съществено допринася с практиките си за това състояние на обществото. Криминализирането на опонента на моменти замества политиката. Борбата на идеи се превърна в надпревара, как да използваш институциите против хората с други политически убеждения.
Обвиненията към политическия противник се правят с удивителна лекота. Същевременно, не е практика да се внасят сигнали срещу собствените симпатизанти. Изключително редки са случаите някоя политическа сила да е поискала прокуратурата да провери неин министър, депутат, кмет или просто активист, за да изчисти обществените подозрения към него. Фокусът е преди всичко към политическия опонент. При това не просто се внасят неоправдани сигнали - те се внасят с огромна публичност и с претенцията за незабавно образуване на дела, арести, снемане на имунитети...
Разбира се, никой политик не би искал полицията или прокуратурата да подходи по такъв лековат начин към самия него, но това няма никакво значение - важното е да се покаже, че опонентът е виновен, а властите бездействат, като не го арестуват незабавно. Така хейтърските настроения биват наново и наново подклаждани. Нещо повече, създава се обществената представа, че животът се управлява основно с обвинения и арести.
У нас политиката често пъти се свежда до дребно заяждане, процедурни хватки, слухове, компромати и много злоба. Опозицията, която и да е тя, мрази институциите, защото се чувства длъжна. Тя прекрасно знае, че именно тези институции понякога са единствената гаранция срещу политическия произвол на управляващите, но това няма значение. Стремежът е институциите да бъдат използвани, употребявани, въвличани в политически скандали, обвинявани във всички грехове. Това е лесно, защото те са практически беззащитни - ясно е, че вече нещата са се променили и няма да се започне наказателно или административно преследване срещу някой политически лидер или срещу негови близки, за да си отмъсти съответната институция.
Постепенното, но постоянно ерозиране на институциите, подклаждането на постоянни подозрения към дейността им, липсата на политическа култура, която да отрази уважение към държавността, е важен елемент от средата, в която гражданите трябва да си изградят понятие за справедливост.
Накрая, с риск да прозвучи еретично, бих искал да посоча и още един фактор, който също има определящо значение при формирането на обществените представи за справедливост. Когато от ЕС непрекъснато ни внушават вина, защото имало оправдателни присъди, това не е израз на европейска цивилизованост. Именно европейските ценности трябва да ни внушат, че оправдателната присъда също е тържество на правосъдието. Нима трябва да има осъдени на всяка цена, само защото са министри? Имало оправдателни присъди, защото не сме събирали качествени доказателства. Подсъдимите са обявени предварително за виновни и ако няма осъдителна присъда, вината е в полицията и прокуратурата. Това е тъжен европейски прочит на презумпцията за невиновност. Когато обаче и Европейската комисия всяка година внушава разбирането, че у нас има огромна корупция по високите етажи на властта и нищо не се прави за противодействието , когато за критерий на равностойна принадлежност към европейското правно пространство се въведе броят на осъдените министри, това никак не помага за изграждането на националната представа за справедливост.
Не бих искал да кажа, че дефицитът на справедливост няма и своите обективни основания. Познавам част от огромните усилия, които полагат институциите в страната, за да покажат на хората, че законът се спазва и виновните ще бъдат справедливо наказани. Искам обаче със сигурност да разсея едно внушение - че въпросният дефицит се дължи на неспособността на полицията и прокуратурата да събират годни доказателства и от това следват оправдателни присъди. Оправдателните присъди у нас са не само малко на брой изобщо, но и малко на брой дори по т. нар. знакови дела. Дефицитът на справедливост според мен не идва от това, че през годината е имало 1-2 оправдателни присъди по шумни дела. Истинският дефицит идва от неразкритата флагрантна престъпност, от това, че хора без никакви легални доходи продължават да натрапват на обществото и на властите луксозния си начин на живот, да дразнят с кортежите от бронирани джипове, с многобройните охрани и скъпите къщи, в които живеят. Справедливо е да се каже, че броят на тези лица намаля в последните години, но това е недостатъчно. Докато не се разкрие истината за престъпния бизнес на тези хора и незаконната им дейност не бъде разследвана, хората у нас оправдано ще се отнасят със скептицизъм към възможностите на институциите и ще се съмняват във волята им да посегнат на "недосегаемите".
...Искам да подчертая - не толкова разкритата, но ненаказана престъпност поражда дефицита на справедливост, а неразкритата флагрантна престъпност. Или както преди време много сполучливо посочи един млад колега - ако държавата иска да вярваме, трябва да започне с очевидното, със знаковите личности на прехода или поне с онези от тях, за които сме убедени, че продължават да развиват необезпокоявани престъпната си дейност.
Да се бориш с въпросния дефицит на справедливост в общество, преизпълнено с омраза, е трудна и неблагодарна задача. Там, където няма вътрешни механизми за противопоставяне на омразата, не може да се създаде трайно и устойчиво понятие за справедливост, основано на уважение към закона и към институциите.
Текстът е със съкращения.
Източник: http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1474123
Какъв,е вашия размисъл?