"Спаси Окръжна болница - Пловдив"
Публикувано на: 18 Юни 2010, 11:31
Уважаеми колеги юристи, обръщам се към Вас по повод една актуална и наболяла тема за гр. Пловдив, коята е изключително дискутирана в медийното пространство. Моля да споделите Вашето мнение за следния казус:
През 2000 г. с приемането на Закона за лечебните заведения, болниците се преобразуват, като с чл.102 ал.5, се определя собствеността в търговските дружества – лечебни заведения – 51 % за държавата и 49 % за общините. Разпоредбата на чл.102 ал.5 е оспорена пред Конституционния съд на Република България, който с Решение № 11 от 21.05.2001 г. я обявява за противоконституционна, с мотиви, че „разпоредбите противоречат на чл. 17, ал. 5 от Конституцията и по съществото си представляват принудително отчуждаване на собственост, без да са налице държавни нужди”, „....Тези заведения са общинска собственост съгласно чл. 2, ал. 1, т. 6 и 9 ЗОС и § 7, т. 6 ЗМСМА” (чл.2 ал.1 т.6 и 9 от ЗОС към действащата към 21.05.2001 г. редакция).
През 2007 г. за първи път се приема текст в Закона за държавния бюджет за 2007 г., с който в § 62 се приема, че: Предоставяните от бюджета средства за погасяване на задължения на здравни и лечебни заведения със смесено участие се отразяват като увеличение на капитала им. Капиталът на здравното или лечебното заведение се увеличава със стойността на предоставените от бюджета средства за погасяване на задължения на съответното здравно или лечебно заведение с държавно или общинско участие в капитала, като държавата записва нови акции. Текстът изключва и приложението на Търговския закон в тези случаи. Подобни текстове има и в Закона за държавния бюджет за 2008, 2009 и 2010 година.
През 2008 г., Държавата за първи път се опитва да увеличи капитала на „Многопрофилна болница за активно лечение Пловдив” АД (бившата Окръжна болница), по този ред, като едновременно предлага публично-частно партньорство, при което болницата да апортира апетитни имоти на новото дружество. Общините – акционери гласуват против. По същият начин Държавата предлага увеличение на капитала през 2009 и 2010 година. На 28.06.2010 г. е свикано редовно годишно общо събрание, по искане на Държавата, представлявана от Министъра на здравеопазването, като е включена точка: Промяна в капитала на дружеството с проект на решение: Общото събрание на акционерите приема предложената промяна в капитала на дружеството – няма приложени писмени материали по тази точка от дневния ред. В искането на Министъра на здравеопазването се предлага да се увеличи капитала на дружеството от 4 161 000 лева /416 100 броя поименни акции/, на 8 901 000 лева /890 100 броя поименни акции/, с размера на получените през 2007 г. и 2008 г. от Държавата средства за погасяване на задължения в размер на 3 540 000 лева и с размера на получените през 2009 г. от Държавата средства за капиталови разходи в размер на 1 200 000 лева, чрез записване на нови 474 000 броя акции на Държавата с номинална стойност 10 лева. Предложението е мотивирано с § 66 от Закона за държавния бюджет за 2009 г. , § 62 ал.4 и 5 от закона за държавния бюджет на Република България за 2007 г., § 67 ал.5 и 6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2008 г.
Към искането няма приложени писмени материали и доказателства от къде произтичат задълженията на болницата и правата на Държавата – акционер. С предлаганото увеличение, процентното участие на общините в капитала се намалява наполовина, а Държавата ще може еднолично да взема всички решения от компетентността на Общото събрание.
Адвокат Дани Каназирева – общински съветник и представител на Община Пловдив в Общото събрание на акционерите в болницата, възрази, че предложението е незаконосъобразно, тъй като едновременно се прилагат и Търговския закон и цитираните разпоредби, касаещи държавния бюджет, липсват писмени материали, от които да се видят правата на Държавата и предложението не е съобразено с постановеното от Конституционния съд решение.
Колеги, моля да подкрепим каузата „Спаси Окръжна болница”, като подкрепим и колегата Дани Каназирева в този спорен казус, който може да стане емблематичен за лечебните заведения – търговски дружества с държавно и общинско участие, за измамна схема и икономически интереси.
През 2000 г. с приемането на Закона за лечебните заведения, болниците се преобразуват, като с чл.102 ал.5, се определя собствеността в търговските дружества – лечебни заведения – 51 % за държавата и 49 % за общините. Разпоредбата на чл.102 ал.5 е оспорена пред Конституционния съд на Република България, който с Решение № 11 от 21.05.2001 г. я обявява за противоконституционна, с мотиви, че „разпоредбите противоречат на чл. 17, ал. 5 от Конституцията и по съществото си представляват принудително отчуждаване на собственост, без да са налице държавни нужди”, „....Тези заведения са общинска собственост съгласно чл. 2, ал. 1, т. 6 и 9 ЗОС и § 7, т. 6 ЗМСМА” (чл.2 ал.1 т.6 и 9 от ЗОС към действащата към 21.05.2001 г. редакция).
През 2007 г. за първи път се приема текст в Закона за държавния бюджет за 2007 г., с който в § 62 се приема, че: Предоставяните от бюджета средства за погасяване на задължения на здравни и лечебни заведения със смесено участие се отразяват като увеличение на капитала им. Капиталът на здравното или лечебното заведение се увеличава със стойността на предоставените от бюджета средства за погасяване на задължения на съответното здравно или лечебно заведение с държавно или общинско участие в капитала, като държавата записва нови акции. Текстът изключва и приложението на Търговския закон в тези случаи. Подобни текстове има и в Закона за държавния бюджет за 2008, 2009 и 2010 година.
През 2008 г., Държавата за първи път се опитва да увеличи капитала на „Многопрофилна болница за активно лечение Пловдив” АД (бившата Окръжна болница), по този ред, като едновременно предлага публично-частно партньорство, при което болницата да апортира апетитни имоти на новото дружество. Общините – акционери гласуват против. По същият начин Държавата предлага увеличение на капитала през 2009 и 2010 година. На 28.06.2010 г. е свикано редовно годишно общо събрание, по искане на Държавата, представлявана от Министъра на здравеопазването, като е включена точка: Промяна в капитала на дружеството с проект на решение: Общото събрание на акционерите приема предложената промяна в капитала на дружеството – няма приложени писмени материали по тази точка от дневния ред. В искането на Министъра на здравеопазването се предлага да се увеличи капитала на дружеството от 4 161 000 лева /416 100 броя поименни акции/, на 8 901 000 лева /890 100 броя поименни акции/, с размера на получените през 2007 г. и 2008 г. от Държавата средства за погасяване на задължения в размер на 3 540 000 лева и с размера на получените през 2009 г. от Държавата средства за капиталови разходи в размер на 1 200 000 лева, чрез записване на нови 474 000 броя акции на Държавата с номинална стойност 10 лева. Предложението е мотивирано с § 66 от Закона за държавния бюджет за 2009 г. , § 62 ал.4 и 5 от закона за държавния бюджет на Република България за 2007 г., § 67 ал.5 и 6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2008 г.
Към искането няма приложени писмени материали и доказателства от къде произтичат задълженията на болницата и правата на Държавата – акционер. С предлаганото увеличение, процентното участие на общините в капитала се намалява наполовина, а Държавата ще може еднолично да взема всички решения от компетентността на Общото събрание.
Адвокат Дани Каназирева – общински съветник и представител на Община Пловдив в Общото събрание на акционерите в болницата, възрази, че предложението е незаконосъобразно, тъй като едновременно се прилагат и Търговския закон и цитираните разпоредби, касаещи държавния бюджет, липсват писмени материали, от които да се видят правата на Държавата и предложението не е съобразено с постановеното от Конституционния съд решение.
Колеги, моля да подкрепим каузата „Спаси Окръжна болница”, като подкрепим и колегата Дани Каназирева в този спорен казус, който може да стане емблематичен за лечебните заведения – търговски дружества с държавно и общинско участие, за измамна схема и икономически интереси.