- Дата и час: 29 Ное 2024, 02:09 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Задължително вероучение в българското училище?
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Уважаеми Правдолюбив,
от постовете Ви започвам да подозирам, че сте от кръга на онези лица, които имат пряк икономически интерес от въвеждането на обучението по религия в училищата. Моля, моля, не гледайте нещата си от собствената камбанария!!!
Първо предлагате задължително алтернативно обучение за децата от различин религии - не допускате ли обаче, че в България има хора, които не желаят децата им да учат, каквато и да е било религия в училище. Това не прави тези хора необразовани, а напротив прави ги хора със собствен избор. И това си е тяхно право, от къде на къде вярващи ще се натрапват на атеистите и то как - чрез децата им. Кой Ви каза, че едно общество може да бъде добро само, ако гражданите му са "праведни" християни или мсюлмани. Та у религията и нейните духовници има събрани толкова лицемерие и невежество ... За справка погледнете състоянието на българската православна църква: разпри за недвижими имоти и власт. По селата попове, които вземат баснословни суми за погребения. Нашият фолклор е доста забавен по темата за попове - та тези ли са светите хора, които ще дават пример на моето дете? Или може би католическите духовници педофили!
В тази връзка толкова ли е закъсала нашата православна църква, та не може да привлече децата по друг начин освен, че задължителен предмет в училище? Да се понапънат малко тогава начини има много.
По отношение на размишленията Ви за Дарвин - Вие просто изнасяте теорията на Креакционистите, която е толкова доказана, колкото и Дарвиновата. Ако някой го е срам, че е произлязъл от маймуна и иска да вярва в възвишен произход, моля, но все пак не можем да пренебрегнем биологията, химията и физиката, заради религията. Бибилията и всичиките свети писания все пак са само едни приказчици, повечето, от които са сглобени в днешния им вид от организираната армия от книжовници на Византийските императори и имали за цел по-скоро политически, отколкото добродетелни подбуди.
Преди да ме обявите за атеист, спокойно мога да кажа, че произхождам от такова семейство, но съм вярваща и съм първата от четири поколения насам(за другите няма информация, ама като знам техните наследници имам основание и тях да подозирам в атеизъм), която се е кръстила в църква. Точно затова считам, че пътя към Бога човек, ако иска го намира и не е работа на държавното училище да му го показва. Противното биха могли да твърдят само лица пряка заинтересовани от писането на учебници по религия и преподаването й. Да се посвие малко приема на богословските факултети в страната и такива радетели няма да има.
А примерите дадени за обучението по религия в други страни като задължително са малко неуместни. Българското общество е доста различно от тези общества, и поради тази причина е няма задължително религиозно обучение в училищата. И корените ги търсете много по-назад от комунизма.
от постовете Ви започвам да подозирам, че сте от кръга на онези лица, които имат пряк икономически интерес от въвеждането на обучението по религия в училищата. Моля, моля, не гледайте нещата си от собствената камбанария!!!
Първо предлагате задължително алтернативно обучение за децата от различин религии - не допускате ли обаче, че в България има хора, които не желаят децата им да учат, каквато и да е било религия в училище. Това не прави тези хора необразовани, а напротив прави ги хора със собствен избор. И това си е тяхно право, от къде на къде вярващи ще се натрапват на атеистите и то как - чрез децата им. Кой Ви каза, че едно общество може да бъде добро само, ако гражданите му са "праведни" християни или мсюлмани. Та у религията и нейните духовници има събрани толкова лицемерие и невежество ... За справка погледнете състоянието на българската православна църква: разпри за недвижими имоти и власт. По селата попове, които вземат баснословни суми за погребения. Нашият фолклор е доста забавен по темата за попове - та тези ли са светите хора, които ще дават пример на моето дете? Или може би католическите духовници педофили!
В тази връзка толкова ли е закъсала нашата православна църква, та не може да привлече децата по друг начин освен, че задължителен предмет в училище? Да се понапънат малко тогава начини има много.
По отношение на размишленията Ви за Дарвин - Вие просто изнасяте теорията на Креакционистите, която е толкова доказана, колкото и Дарвиновата. Ако някой го е срам, че е произлязъл от маймуна и иска да вярва в възвишен произход, моля, но все пак не можем да пренебрегнем биологията, химията и физиката, заради религията. Бибилията и всичиките свети писания все пак са само едни приказчици, повечето, от които са сглобени в днешния им вид от организираната армия от книжовници на Византийските императори и имали за цел по-скоро политически, отколкото добродетелни подбуди.
Преди да ме обявите за атеист, спокойно мога да кажа, че произхождам от такова семейство, но съм вярваща и съм първата от четири поколения насам(за другите няма информация, ама като знам техните наследници имам основание и тях да подозирам в атеизъм), която се е кръстила в църква. Точно затова считам, че пътя към Бога човек, ако иска го намира и не е работа на държавното училище да му го показва. Противното биха могли да твърдят само лица пряка заинтересовани от писането на учебници по религия и преподаването й. Да се посвие малко приема на богословските факултети в страната и такива радетели няма да има.
А примерите дадени за обучението по религия в други страни като задължително са малко неуместни. Българското общество е доста различно от тези общества, и поради тази причина е няма задължително религиозно обучение в училищата. И корените ги търсете много по-назад от комунизма.
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
dia чини ми се, много филми гледаш Я недей се филмира толкоз много, че не е полезно за менталното здраве
- bastard
- Потребител
- Мнения: 247
- Регистриран на: 04 Мар 2009, 15:18
Re: Задължително вероучение в българското училище?
_goodfellas написа:parte_lesa написа:Категорично възразявам образованието да се разводнява със спорни дисциплини, а в същото време родителите да са принудени да търсят извънучилищни способи, за да получат децата им фундаментални знания, които училището не им дава.
В българското училище цари тотална неграмотност (включително сред голяма част от учителите) и това е проблемът, който трябва да намери решение.
Що се отнася до моралния аспект, приказките на Братя Грим и Шарл Перо, както и класиците на българската и световната литература, са напълно достатъчни, но и тях няма кой да ги чете...
Никога не съм учила вероучение и нямам намерение да уча, но до момента никой не ме е упрекнал в липса на морални ценности.
/В българското училище цари тотална неграмотност (включително сред голяма част от учителите) и това е проблемът/
-да проблем е ,но не е засяга спора.Това е отделен въпрос. "Дайте да оставим религията на страна защото другото по ни куца и е по-важно"-да Вие ако не сте вярващ не е толкова важно,но има други,за които вярата е може би най-важното! И затова този спор няма да приключи никога...
Прекрасно е, че за Вас вярата е най-важното, ама държете си я за себе си и близките си, какво право имате да искате от обикновените деца по държавните училища да я споделят. Оставете тази работа на родителите им, насила хубост не става.
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
laridii написа:... Да се посвие малко приема на богословските факултети в страната и такива радетели няма да има. ...
Какво значи да се посвие -- ако става въпрос за университетски факултети, то е направо скандално, че там изобщо съществуват такива факултети. Както в ислямските държави се поддържат подобни "университетски" институции с религиозна, а не научна, ориентация, така и България по този начин просто се приравнява към този свят
Последна промяна kostadin_yordanov на 06 Яну 2010, 19:20, променена общо 1 път
- kostadin_yordanov
- Потребител
- Мнения: 676
- Регистриран на: 03 Дек 2009, 10:08
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Уважаема,
какви учебници и интереси, аз съм само един адвокат.
По отношение на останалото, моля върнете се и прочетете, че идеята е дисциплината да е задължителна алтернатино избираема, като изборът включва и Етика - така, че който не иска Религия (било православие, било друга деноминация), спокойно може да си избере Етика и толкова. Никой няма да бъде задължаван да учи Религия, само който избере. Именно защото, както правилно отбелязвате (а така ни е завещал и апостол Павел), човек сам избира дали и кога да доходи до Бога и за принуда и дума не може да става.
По отношение на науката - аз Ви цитирах именно научна творба, довечера като се върна вкъщи ще я погледна и ще Ви пиша точно кои са книгите и от кои автори (биолози генетици, а не богослови).
Сърдечни поздрави,
Александър Тодоров
какви учебници и интереси, аз съм само един адвокат.
По отношение на останалото, моля върнете се и прочетете, че идеята е дисциплината да е задължителна алтернатино избираема, като изборът включва и Етика - така, че който не иска Религия (било православие, било друга деноминация), спокойно може да си избере Етика и толкова. Никой няма да бъде задължаван да учи Религия, само който избере. Именно защото, както правилно отбелязвате (а така ни е завещал и апостол Павел), човек сам избира дали и кога да доходи до Бога и за принуда и дума не може да става.
По отношение на науката - аз Ви цитирах именно научна творба, довечера като се върна вкъщи ще я погледна и ще Ви пиша точно кои са книгите и от кои автори (биолози генетици, а не богослови).
Сърдечни поздрави,
Александър Тодоров
- pravdoliubiv
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 06 Яну 2010, 11:13
Re: Задължително вероучение в българското училище?
pravdoliubiv написа:... идеята е дисциплината да е задължителна алтернатино избираема, като изборът включва и Етика - така, че който не иска Религия (било православие, било друга деноминация), спокойно може да си избере Етика и толкова. ...
Бихте ли уточнил ако обичате наименованието на задължителната дисциплина, която визирате? От кога етиката стана вероучение
Защото по Вашата логика и Богословския факултет спокойно може вече да го наричаме Философски, нали
- kostadin_yordanov
- Потребител
- Мнения: 676
- Регистриран на: 03 Дек 2009, 10:08
Re: Задължително вероучение в българското училище?
pravdoliubiv написа:Уважаема,
какви учебници и интереси, аз съм само един адвокат.
По отношение на останалото, моля върнете се и прочетете, че идеята е дисциплината да е задължителна алтернатино избираема, като изборът включва и Етика - така, че който не иска Религия (било православие, било друга деноминация), спокойно може да си избере Етика и толкова. Никой няма да бъде задължаван да учи Религия, само който избере. Именно защото, както правилно отбелязвате (а така ни е завещал и апостол Павел), човек сам избира дали и кога да доходи до Бога и за принуда и дума не може да става.
По отношение на науката - аз Ви цитирах именно научна творба, довечера като се върна вкъщи ще я погледна и ще Ви пиша точно кои са книгите и от кои автори (биолози генетици, а не богослови).
Сърдечни поздрави,
Александър Тодоров
Етиката се изучава като дял от философията в гимназията, уважаеми колега и е задължителна за всички ученици. Не мисля, че религята може да я замени и не е редно. Колкото и да го сучете мястото на религията в училище е единствено като свободноизбираем предмет и разни кръжочета. Макар, аз да предпочитам парите за заплата на учителя по религия да отидат за заплата на математика и литератора. Така ще кажат и други и къде се връщаме - до неделните училища, които са си доста занемарени в последно време!!! Защото вероятно Българска православна църква е заета с други богоугодни дела ...
Колкото до авторите на Креационизма - да те са биолози и генетици, точно както и дарвинистите - какво обаче доказва това? Да сте били на футболен мач на скоро или да сте гледали парламентарен контрол - на мен при такива гледки ми е трудно да повярвам, че човек не произлиза от маймуната.
Последна промяна laridii на 06 Яну 2010, 19:43, променена общо 2 пъти
- laridii
- Потребител
- Мнения: 353
- Регистриран на: 06 Окт 2008, 09:57
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Diaida, поздравявам те за беседата. Прочетох я цялата и много ми хареса.
- katerinakuch
- Активен потребител
- Мнения: 1162
- Регистриран на: 28 Юни 2007, 12:27
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Уважаема,
прощавайте, ако е останало неясно. Концепцията е: да се изучава задължително един от следните предмети по избор на ученика - или Етика или Религия-православие или Религия-католицизъм или Религия-православие или Религия-ислям.
Поздрави,
Александър Тодоров
прощавайте, ако е останало неясно. Концепцията е: да се изучава задължително един от следните предмети по избор на ученика - или Етика или Религия-православие или Религия-католицизъм или Религия-православие или Религия-ислям.
Поздрави,
Александър Тодоров
- pravdoliubiv
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 06 Яну 2010, 11:13
Re: Задължително вероучение в българското училище?
laridii написа: Да сте били на футболен мач на скоро или да сте гледали парламентарен контрол - на мен при такива гледки ми е трудно да повярвам, че човек не произлиза от маймуната.
E, не сте права - оттам се вижда, че по-скоро маймуната проилиза от човека
Но една мисъл много ми хареса от поста на laridi:
laridii написа: ... считам, че пътя към Бога човек, ако иска го намира и не е работа на държавното училище да му го показва.
Точно ! Бих добавил, че вярата в Бога е нещо много лично. Не би ми харесало да я натрапват на детето ми в училище, като дотътрят там някой учил - преучил богослов, който на всеки неудобен въпрос да отговаря с Анатема.
Без да отричам необходимостта от обединителна институция като Църквата (макар че я отричам в този й вид, в който тя съществува) съм против институционализирането на религията чрез нейното превръщане й в част от държавната образователна и културна политика и превръщането на църквата като фактор в този процес. Защото въвеждането на задължително вероучение ще бде точно с такава цел и ще доведе точно до този резултат.
прощавайте, ако е останало неясно. Концепцията е: да се изучава задължително един от следните предмети по избор на ученика - или Етика или Религия-православие или Религия-католицизъм или Религия-православие или Религия-ислям.
Поздрави,
Александър Тодоров
Това не е вероучение.
- system
- Активен потребител
- Мнения: 1873
- Регистриран на: 22 Ное 2007, 10:34
Re: Задължително вероучение в българското училище?
А по-въпроса за интелектуалните проблеми и лошотията на хората (било футболисти, било депутати, било други) - има такива, но защо все към тях насочваме поглед. И защо от тях да вадим общи генерални извди за всички хора? Има и възвишени люде, нека тях да търсим. Но не по медиите, там рядко ще ги видим...
И аз като Вас смятах до неотдавна за хората (в това число и за свещениците), даже веднъж се оплаках на игумена на Кокалянския манастир дадо Назарий "Няма дядо, няма с кой да се беседва по духовните теми, хората ги интересува само светското, само плътското, а най-много от всичко - скандалите". А той ми рече "А, не бери кахър синко, ще търсиши ще намериш, ще търсиш и ще намериш. Който търси намира". Е от как ми го каза срещнах поне 12 души, одухотворени личности (от тях 4 божи служители), за които мога само да благодаря на Провидението, че кръстоса пътя ми с тях. Но вярно, че трябвало да се търси.
А да стоим и да критикуваме е най-лесно. И нищо не ни струва. Аз нали затова казах - да, именно защото има нечисти хора в църквата ни, именно затова тя се нуждае от нашата подкрепа. Иначе каква полза, че сме християни? И за това написах - който няма сили да подкрепя, поне да не хули.
Поздрави,
Алекснадър Тодоров
П.П. Ако искате да ви запозная с истински и възвишени свещеници, само кажете. А че имало и други, ясно е че има - нали на дявола това му е работата. Но защо и ние да ставаме него слуги?
И аз като Вас смятах до неотдавна за хората (в това число и за свещениците), даже веднъж се оплаках на игумена на Кокалянския манастир дадо Назарий "Няма дядо, няма с кой да се беседва по духовните теми, хората ги интересува само светското, само плътското, а най-много от всичко - скандалите". А той ми рече "А, не бери кахър синко, ще търсиши ще намериш, ще търсиш и ще намериш. Който търси намира". Е от как ми го каза срещнах поне 12 души, одухотворени личности (от тях 4 божи служители), за които мога само да благодаря на Провидението, че кръстоса пътя ми с тях. Но вярно, че трябвало да се търси.
А да стоим и да критикуваме е най-лесно. И нищо не ни струва. Аз нали затова казах - да, именно защото има нечисти хора в църквата ни, именно затова тя се нуждае от нашата подкрепа. Иначе каква полза, че сме християни? И за това написах - който няма сили да подкрепя, поне да не хули.
Поздрави,
Алекснадър Тодоров
П.П. Ако искате да ви запозная с истински и възвишени свещеници, само кажете. А че имало и други, ясно е че има - нали на дявола това му е работата. Но защо и ние да ставаме него слуги?
- pravdoliubiv
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 06 Яну 2010, 11:13
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Олеле, аз се махам от темата. Щом и дявола намесихме, тя работата съвсем се размириса
- system
- Активен потребител
- Мнения: 1873
- Регистриран на: 22 Ное 2007, 10:34
Re: Задължително вероучение в българското училище?
pravdoliubiv написа:... Концепцията е: да се изучава задължително един от следните предмети по избор на ученика - или Етика или Религия-православие или Религия-католицизъм или Религия-православие или Религия-ислям. ...
Както беше уточнено Етика се изучава и в момента, така че целта очевидно е да се въведе задължително обучение по християнство и ислям в училищата, нали? Може ли да посочите в кои държави има подобна практика, що се касае до държавните или общински училища
- kostadin_yordanov
- Потребител
- Мнения: 676
- Регистриран на: 03 Дек 2009, 10:08
Re: Задължително вероучение в българското училище?
kostadin_yordanov написа:Може ли да посочите в кои държави има подобна практика, що се касае до държавните или общински училища
Разбира се, господин Тома Неверни
http://www.bghelsinki.org/index.php?mod ... ektiv15314
Подходът към религиите трябва да бъде академичен
Емил КОЕН
Имат ли място правата на човека в спора за религията в училищата? Има ли универсални норми, които да предписват на всички страни един и същ подход към този въпрос, т.е. да казват каква религия следва да се изучава в училище, как да става това и до каква степен държавата има право да застави децата да учат религия ? Или обратно, в тази област цари пълна анархия и на държавите им е разрешено да правят каквото пожелаят?
Всъщност какво толкова конфликтно има в обучението по религия? Отговорът не е много труден, но следва да бъде даден. Чрез религията учим децата (дали успешно, или не, е друг въпрос) на ценности, на правила на поведение, на този комплекс от вярвания и нагласи, който ни служи като “житейска философия”. А училищната математика, химия и т.н. в съвременната култура се разглеждат като инструменти: хубаво е да получиш обща представа за тях, за да прецениш, когато трябва, кои от тях ще станат твоята професия. За необходимостта от познание за инструментите никой не спори, те са неутрални - математиката се ползва по един и същи начин и от католика, и от будиста и дори от амишите, които по религиозни съображения отказват да ползват електричество, автомобили и пр. А за религиите спорят - защото мирогледът за човека е неизмеримо по-важен от боравенето с инструменти. Но религиите са различни. А освен всичко, има и нерелигиозни хора.
За съжаление, в областта на религиозното обучение няма универсален стандарт, който просто да приложим. Но Парламентарната асамблея на Съвета на Европа през 1999 г. изготви препоръка, озаглавена “Религията и демокрацията”. По отношение на религиозното образование там се казва следното: “Образованието е главното средство за преодоляване на невежеството и стереотипите. Следва колкото се може по-скоро да се преработят учебните програми в средните и във висшите училища, така че те да способстват за по-дълбокото разбиране на различните религии, а религиозното възпитание да се провежда така, че да не бъде в ущърб на изучаването на религиите, които са една от най-важните части от изучаването на световната култура, история и философия” [1] . По-нататък ПАСЕ препоръчва да се развие в училищата сравнително изучаване на различните религии, то да бъде пропито от основополагащи етични ценности, да не допуска конфликт между ученето на религия в училище и религиозните ценности на семейството на детето, да се зачитат волята и предпочитанията на родителите. С други думи, Съветът на Европа настоява, че обучението по религия следва да не е конфесионално ориентирано, т.е. децата да не се индоктринират в обществените училища в една религия. Те могат, ако те и техните родители искат, да задълбочат знанията си в основните религиозни догмати на избрана от тях религиозна система в извънучилищни форми, при това напълно свободно. Това е, в скоби казано, което трябва да прави нашата Православна църква - да развие мрежа от извънучилищни форми - неделни училища или нещо подобно, където да приобщава децата към вярата на православното християнство. Но тя не иска да стори това сама. Иска държавата да го направи вместо нея.
Накратко казано, това, което предлага екипът на проф. Бакалов, е най-близо до това, което препоръчва ПАСЕ.
Но препоръките на ПАСЕ сочат един по-скоро идеален модел, отколкото просто отражение на реалността. Най-общо се различават два начина на внедряване на религията в училището - конфесионално и неконфесионално религиозно образование. Първото означава в училище да се формират привърженици на определена религия, младежи, които не само знаят догмите, но и вярват в тях. Вторият подход предполага широка информираност за ценностите на различни религии, в какво да вярват младежите се оставя на грижите на тях самите, на църквата им и на семейството. Впрочем религиозното образование е широко разпространено - по данни на ЮНЕСКО от 2003 г., обхващащи 142 държави, най-малко в 73 от тях под една или друга форма се учи религия в обществените училища. Средно 8,1% от съвкупното учебно време в средните училища на тези 73 държави е отделено на религията, а в някои страни, като Саудитска Арабия например - делът на религиозните предмети в обикновените училища достига до 31%.
В Европа има страни, където изобщо няма религиозно образование в училищата. През 2004 г. те са били само 4 - Франция, Черна Гора, Македония и Албания. Много са държавите, в които религиозното образование е в конфесионална форма. Като задължителен предмет религия (в същност това е вероучение) се преподава в Австрия, Кипър, Финландия, и в повечето провинции на Германия, Гърция и Ирландия; като факултативен предмет някаква форма на вероучение се преподава в Хърватия, Чехия, Унгария, Естония, Италия, Латвия, Малта, Полша, Румъния, Словакия, Испания и Сърбия. И накрая - като задължително избираем предмет религия се преподава в Белгия, Литва, Люксембург и Португалия. В Босна и Херцеговина има две от трите форми на конфесионалното религиозно обучение, а в Швейцария съжителстват и трите.
Но никак не са малко и страните, където има неконфесионално обучение по религия, където децата учат “за религиите”, а не се индоктринират в ценностите само на една. Това са: Швеция, Норвегия, Англия, Уелс (да не забравяме, че Шотландия и Уелс са автономни области на Обединеното кралство), Нидерландия, Шотландия, Словения. Тук трябва да се причислят и Македония, Албания, Черна гора и Франция, в които няма отделен предмет “знания за религиите”, но има обилни сведения за тях в програмите по история и социални науки. При това в Англия и в Уелс на децата и родителите им, като знак на уважение към правото на свободен избор, е дадена възможността изобщо да се откажат от обучение по - незадължителните - религиозни предмети. В страните, където обучението е задължително конфесионално, в общия случай младият човек и родителите му могат да изберат обучение в съгласие със семейната си традиция, а там, където не е конфесионално, то е задължително на общи основания - като физиката и математиката [2] . Разбира се, когато се замисляме за европейските примери, не бива да забравяме, че става дума за много различни страни - в някои като Полша и Португалия малцинствата са незначителен дял от населението, в други като Дания и Англия има държавна религия, в трети - като Италия, Испания, Хърватия католицизмът се ползва със специална закрила, намерила израз в т.нар. “конкордати”, сключени между Светия престол и правителствата и т.н.
И накрая, но не на последно място, каква правозащитна регулация е приложима в тази област? Това очевидно е много важно, като имаме пред вид основополагащата важност на свободата на мисълта, съвестта и религията. В пар. 4 от чл. 18 на МПГПП се казва: “Държавите - страни по този пакт, се задължават да зачитат свободата на родителите или на законните настойници да осигуряват религиозното и моралното възпитание на своите деца съобразно собствените си убеждения”. Нещо подобно се твърди и в ал. 2 на чл. 14 от Конвенцията за правата на детето: “Държавите - страни по Конвенцията, зачитат правата и задълженията на родителите, или в зависимост от случая на законните настойници, да осигурят ръководството на детето при упражняването на това негово право по начин, съответстващ на развитието на способностите на детето”. Чл. 2 от Първия допълнителен протокол на Европейската конвенция за правата на човека гласи: “Никой не може да бъде лишен от правото на образование. При изпълнението на функциите, поети от нея в областта на образованието и преподаването, държавата зачита правото на родителите да осигуряват на своите деца образование и преподаване в съответствие със своите религиозни и философски убеждения”. Европейският съд по правата на човека през 1998 г. се е произнесъл по следния начин относно тълкуването на чл. 2 от Допълнителния протокол: държавата е длъжна да “защитава децата на някои родители от принудително религиозно или философско обучение, което няма за цел да предостави информация, но, обратно, цели да внуши на децата неприемливи вярвания” [3] .
Това е просто форум. Приемете горенаписаното като лично мнение, което не обвързва никого.
-
hidden - Активен потребител
- Мнения: 1238
- Регистриран на: 02 Юли 2009, 23:08
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Нямам нищо против дискусията, ама не мога да си обясня защо заглавия на религиозна тематика се "радват" на небивал интерес в този форум.
Последна промяна mirolubabenatova на 07 Яну 2010, 11:37, променена общо 1 път
- Гост
Re: Задължително вероучение в българското училище?
.
Последна промяна _goodfellas на 08 Мар 2010, 01:16, променена общо 1 път
- _goodfellas
- Младши потребител
- Мнения: 34
- Регистриран на: 05 Яну 2010, 11:12
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Във връзка с въпроса и публикацията, която сте цитирал, сега чета, че взаимоотношението между училище и религия, така както това между държава и църква, е въпрос на национален суверенитет във всяка европейска държава (Jackson, R. et al., 2007, Religion and education in Europe:.., стр. 57). Та в този смисъл, интересно, каква полза имаме ние да въвеждаме задължително алтернативно вероучение по християнство и ислям в училищата
И за Богословския факултет в СУ питам от вчера -- viewtopic.php?p=384726#p384726
И за Богословския факултет в СУ питам от вчера -- viewtopic.php?p=384726#p384726
- kostadin_yordanov
- Потребител
- Мнения: 676
- Регистриран на: 03 Дек 2009, 10:08
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Добро утро, уважами колеги,
бях обещал да пиша в кои научни съчинения подробно е обяснено защо няма еволюция (1. защото генетичният код е такъв, че не позволява преобразуване на един вид в друг и 2. заради липсата на каквито и да било междинни видове). Ето:
- "Упадъкът на Дарвин" от Джо Уайт и Никълъс Кмнинелис
- "Еволюция или сътворение - какво казва науката" от проф. Др. на биологическите науки Д. Свиленов, инж. П. Щудер, В. Граф.
По отношение на Синайския кодекс - пак прегледах в интернет и всичко за възкресението си е написано (вижте и тук - http://www.biblekeeper.com/Greek-Nestle-Aland/index.php). Някак не разбрах защо го намесихме този въпрос - някой иска да каже, че не е имало възкресение ли? Ако не е имало възкресение, значи Христос е лъжец, а Бог няма, това ли беше идеята, която трябваше да се долови?
Разбира се ненужно е да започваме да се убеждаваме в това лъжец ли е бил Христос (какво би спечелил, той, който само е давал, но не е вземал), а и какво по-богохулно бихме могли да обсъждаме? Само ще попитам тогава как да си обясним: 1. нетленните и благоуханни мощи на светците (нека вземем дори само тези на Св. Йоан Рилски в Рилския манастор и на Св. Серафим Саровски в Русия. Св. Серафим и без друго се представи в Господа съвсем наскоро, преди 100-тина години и за него всичко е документирано от хиляди свидетели очевидци); 2. плачещите и някои мироточещи икони във всички православни държави; 3. Нетварният огън, който слиза от небето над и в черквата на Божи гроб в Йерусалим всяка година от почти 20 века?
И понеже въпросът беше за вероучението, може да обобщим така - във формата му от 19 век веручение не може да се въведе днес. Необходимо е законът да предостави равни възможности за преподаване и на други от по-разпространените религии в България. Преподаването да се осъществява не от практикуващи духовници, а от светки лица с педагогическо образование и по светски начин. И най-сетне, децата сами да избират дали да учат Религия-правослвие, Религия-католицизъм, Религия-протестантизъм, Религия-ислям или Етика - така се дава възможност да не се натрапва нищо. Само се дава възможност на децата да чуят. Ако искат.
И никой нищо не губи от тази концепция (освен сектантите и еретиците - християнски и ислямски, които по-трудно ще увличат децата в кръговете си).
Сърдечни поздрави,
Александър Тодоров
бях обещал да пиша в кои научни съчинения подробно е обяснено защо няма еволюция (1. защото генетичният код е такъв, че не позволява преобразуване на един вид в друг и 2. заради липсата на каквито и да било междинни видове). Ето:
- "Упадъкът на Дарвин" от Джо Уайт и Никълъс Кмнинелис
- "Еволюция или сътворение - какво казва науката" от проф. Др. на биологическите науки Д. Свиленов, инж. П. Щудер, В. Граф.
По отношение на Синайския кодекс - пак прегледах в интернет и всичко за възкресението си е написано (вижте и тук - http://www.biblekeeper.com/Greek-Nestle-Aland/index.php). Някак не разбрах защо го намесихме този въпрос - някой иска да каже, че не е имало възкресение ли? Ако не е имало възкресение, значи Христос е лъжец, а Бог няма, това ли беше идеята, която трябваше да се долови?
Разбира се ненужно е да започваме да се убеждаваме в това лъжец ли е бил Христос (какво би спечелил, той, който само е давал, но не е вземал), а и какво по-богохулно бихме могли да обсъждаме? Само ще попитам тогава как да си обясним: 1. нетленните и благоуханни мощи на светците (нека вземем дори само тези на Св. Йоан Рилски в Рилския манастор и на Св. Серафим Саровски в Русия. Св. Серафим и без друго се представи в Господа съвсем наскоро, преди 100-тина години и за него всичко е документирано от хиляди свидетели очевидци); 2. плачещите и някои мироточещи икони във всички православни държави; 3. Нетварният огън, който слиза от небето над и в черквата на Божи гроб в Йерусалим всяка година от почти 20 века?
И понеже въпросът беше за вероучението, може да обобщим така - във формата му от 19 век веручение не може да се въведе днес. Необходимо е законът да предостави равни възможности за преподаване и на други от по-разпространените религии в България. Преподаването да се осъществява не от практикуващи духовници, а от светки лица с педагогическо образование и по светски начин. И най-сетне, децата сами да избират дали да учат Религия-правослвие, Религия-католицизъм, Религия-протестантизъм, Религия-ислям или Етика - така се дава възможност да не се натрапва нищо. Само се дава възможност на децата да чуят. Ако искат.
И никой нищо не губи от тази концепция (освен сектантите и еретиците - християнски и ислямски, които по-трудно ще увличат децата в кръговете си).
Сърдечни поздрави,
Александър Тодоров
- pravdoliubiv
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 06 Яну 2010, 11:13
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Уважаеми господин Йорданов,
за малко да забравя да Ви отговоря за Богословския факултет. Още при създаването на първия университет - този в Болоня от 11 век, е стоял въпроса какви дисциплини трябва да се изучават в едно учебно заведение, за да може да се окачестви то като университет . И още тогава е даден отговорът, около който са се обединили учените: за да бъде едно учебно заведение университет, в него трябва да се преподават поне тези три дисциплини - медицина (за телесното здраве), богословие (за духовното здраве) и право (за общественото здраве).
Има ли нужда всяко поколение наново и наново да остроумничи по въпроса и от гордост да си мисли, че е по-умно от предишното и следва да непременно да намери по-истинно решение?
Добре си даваме сметка, че Вие не сте във вярата. ОК, всеки има право на избор и всички уважаваме вашето решение (та нали и аз бях дълги години отявлен атеист и си спомням как разгорещено отстоявах позицията си, която разбира се не беше базирана на никакво задълбочено познание). Но молим, уважавайте и Вие нашето, не богохулствайте публично и не наричайте Христовата вяра с непристойни думи.
В заключение нека си дадем смета и за това - няма хора, който веднъж да са вкусили от Христовата храна, а после да са се върнали към атеизма и да са казали "Леле, това беше голяма глупост, как можах да стана християнин!". Виждаме, че пътят на хората е все в обратната посока - от неверието към Спасителя. Просто за всеки човек времето идва в различен момент от живота (когато започне да търси).
С пожелания за успешен и благословен ден,
Александър Тодоров
за малко да забравя да Ви отговоря за Богословския факултет. Още при създаването на първия университет - този в Болоня от 11 век, е стоял въпроса какви дисциплини трябва да се изучават в едно учебно заведение, за да може да се окачестви то като университет . И още тогава е даден отговорът, около който са се обединили учените: за да бъде едно учебно заведение университет, в него трябва да се преподават поне тези три дисциплини - медицина (за телесното здраве), богословие (за духовното здраве) и право (за общественото здраве).
Има ли нужда всяко поколение наново и наново да остроумничи по въпроса и от гордост да си мисли, че е по-умно от предишното и следва да непременно да намери по-истинно решение?
Добре си даваме сметка, че Вие не сте във вярата. ОК, всеки има право на избор и всички уважаваме вашето решение (та нали и аз бях дълги години отявлен атеист и си спомням как разгорещено отстоявах позицията си, която разбира се не беше базирана на никакво задълбочено познание). Но молим, уважавайте и Вие нашето, не богохулствайте публично и не наричайте Христовата вяра с непристойни думи.
В заключение нека си дадем смета и за това - няма хора, който веднъж да са вкусили от Христовата храна, а после да са се върнали към атеизма и да са казали "Леле, това беше голяма глупост, как можах да стана християнин!". Виждаме, че пътят на хората е все в обратната посока - от неверието към Спасителя. Просто за всеки човек времето идва в различен момент от живота (когато започне да търси).
С пожелания за успешен и благословен ден,
Александър Тодоров
- pravdoliubiv
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 06 Яну 2010, 11:13
Re: Задължително вероучение в българското училище?
Моето мнение е че по скоро е полезно да се въведе като задължително обучение, вероизповедание, но е много важно, как ще се цензурират учебниците за да се избегне нежелани противоречия и противоборства на верска основа.
Много преди бащата на социологията Емил Дюркем, да заключи правилно че набожният човек който се страхува от бог и от божието наказание се страхува и да нарушава човешкия закон.
С други думи казано на юридически още от образуването на държавите , религиозние култове в полиически план целят , генерална и индивидуална превенция в борбата с престъпността. Донякъде са прави и марксистите че релиията обслужва управляващия елит и цели запазване на установените обществени отношения. Този юридически постулат намира най ярко отражение във фермана на Мехмед ІІ Фатих,, където шейх юл исляма(духовния глава на мюсюлманите ) е на подчинение на кадъ аскера(министъра на правосъдието).
Отделен е въпроса че това си е власт, и е имало противобортво за властта и надмощия или на светската или на духовната власт.
С други думи според мен трябва да има цензурирано обучение по вероизповедание. По две причини първо да се избезне противоречията и войствената реторика и втората да не се претоварват децата със сложни теософски доктрини.
Това никак не е лека задача.
Много преди бащата на социологията Емил Дюркем, да заключи правилно че набожният човек който се страхува от бог и от божието наказание се страхува и да нарушава човешкия закон.
С други думи казано на юридически още от образуването на държавите , религиозние култове в полиически план целят , генерална и индивидуална превенция в борбата с престъпността. Донякъде са прави и марксистите че релиията обслужва управляващия елит и цели запазване на установените обществени отношения. Този юридически постулат намира най ярко отражение във фермана на Мехмед ІІ Фатих,, където шейх юл исляма(духовния глава на мюсюлманите ) е на подчинение на кадъ аскера(министъра на правосъдието).
Отделен е въпроса че това си е власт, и е имало противобортво за властта и надмощия или на светската или на духовната власт.
С други думи според мен трябва да има цензурирано обучение по вероизповедание. По две причини първо да се избезне противоречията и войствената реторика и втората да не се претоварват децата със сложни теософски доктрини.
Това никак не е лека задача.
Най голямото достойнство на закона е че не се влияе от емоции.
http://www.vasilev-babuchev.com
http://www.vasilev-babuchev.com
- nezret
- Потребител
- Мнения: 635
- Регистриран на: 19 Фев 2003, 00:39
- Местоположение: София
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 43 госта