ilian_todorov написа:Въпросът ми е по време на извънредното положение запорите ще важат ли?
Защо да не важат? Все едно да освободят парите на фирмите на Васил Божков например, понеже имало извънредно положение, нищо че срещу него се води разследване включително за убийства.
ilian_todorov написа:Преди няколко години му закриха служебно без да пуска заявление сметките в ОББ и ЦКБ, тъй като в тях няма нищо и липсва движение дълго време. Въпрос на политика на банката е.
Това ми се видя доста странно и специално проверих общите условия на ОББ:
Прекратяване на Договор за сметка
11.3. В случай че в конкретния Договор за сметка не е уговорен срок или специално условие за прекратяване, Клиентът може по всяко време без предизвестие да прекрати Договора за сметка, при условие, че няма задължения към Банката или наложен по сметката запор. За целта Клиентът подава искане за закриване на сметка по образец на Банката в удобен за него клон.
Евентуалното закриване поради липса на движение може да е било на basic account, за която важи следното:
Прекратяване на Договор за платежна сметка за основни операции
11.7.1. Банката може да прекрати едностранно Договора за ПСОО в следните случаи:
[...]
2.в продължение на 24 последователни месеца по платежната сметка не е осъществена платежна операция;
След като общите условия, с които потребителят се е съгласил, казват, че сметка със запор не може да се закрие, тогава няма място за оплакване. Единствено чрез атакуване на една такава клауза в съда би могло да се принуди банката да я закрие. Не знам обаче дали тази клауза не е вменена на банките със закон или по силата на разпореждане от БНБ. Ако това е действително "политика на банката", тогава подобна клауза теоретично би могло да бъде атакувана като незаконосъобразна, съответно премахната от конкретния потребителски договор, в резултат от което потребителят би имал право да закрие сметката. По този начин например всеки индивидуално можеше да оспорва налагането на неустойка за предварително прекратен договор за мобилни услуги в размер на оставащите такси по договора. В един момент най-накрая и КЗП се задейства и заведе групови искове срещу мобилните оператори, които се принудиха да се съгласят на обезщетение от 3 месечни такси (+ част от ползваните отстъпки). За неустойките основният довод беше прекомерност. За закриването на сметка със запор би могло да се използва фактът, че банките начисляват такси най-малкото за поддръжка на сметка, без да предоставят никаква услуга за това предвид невъзможността за използване на сметката.