Здравейте,
Моля, за обратна връзка на следния въпрос:
Каква такса трябва да се събере при подаване на жалба относно изпълнителни действия на съдия изпълнителя, съответно жалбата е подаден чрез съдия изпълнител до окръжен съд. Следва ли след като тподавам и получавам съобщения чрез електронна поща таксата, която касае мен да е на основание т. 5 или е редно да бъде на основание т. 4 от ТЗЧСИ,
Предварително Ви Благодаря за отговора
- Дата и час: 24 Ное 2024, 02:38 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
питане за такса
|
|
2 мнения
• Страница 1 от 1
Re: питане за такса
Такса по т. 4 ТТРЗЧСИ се начислява при изпращане на призовка и препис от жалбата по пощата и е в размер на 10 лв. без ДДС.
Такса по т. 5 се начислява във всички останали случаи на връчване и е в размер на 20 лв. без ДДС.
Съгласно чл. 42 и 44 ГПК връчването става по един от следните начини:
От служител на съдебния изпълнител (т.нар. "призовкар"), по пощата или чрез куриерска служба с препоръчана пратка с обратна разписка; чрез общината или кметството; по телефона, телекса, факса или с телеграма; на посочен от страната електронен адрес.
съгласно чл. 44, ал. 3 ГПК връчването на електронен адрес се удостоверява с копие от електронния запис за това, а съгласно чл. 44, ал. 2 ГПК връчването по пощата се удостоверява с обратната разписка.
Според мен т. 4 е частен случай (lex specialis), а т. 5 е общият (lex generalis). Идеята е, че при връчване чрез призовкар се заплаща на този призовкар възнаграждение, което се калкулира в таксата, а когато връчването става чрез пощата, такова възнаграждение за призовкар няма, а има само възнаграждение за "Български пощи" ЕАД - около 2 лв. за връчване с обратна разписка.
Обикновено ЧСИ начисляват допълнителни разноски по т. 31 ТТРЗЧСИ за пощенските разходи, което според мен не е правилно, защото те не са сред изчерпателно посочените в т. 31 случаи, а освен това те се калкулират в таксата по т. 4.
Що се отнася до начисляването на такси за връчване на електронна поща, може да се спори, защото, от една страна, електронната поща не е "поща" в класическия смисъл на думата, но от друга страна все пак е "поща". Според мен т. 4 визира случаите на връчване на съобщение чрез универсална пощенска услуга по смисъла на Закона за пощенските услуги, а не на електронна поща. Връчването чрез куриер например е неуниверсална пощенска услуга.
По аргумент на противното излиза, че връчването чрез електронна поща би следвало да попада в обхвата на т. 5, но в това няма икономическа логика, тъй като електронната поща е безплатна и за ЧСИ няма никакви разноски /освен изготвянето на самото съобщение и сканирането му/. Логиката е, че по т. 5 е връчването чрез призовкар, а не чрез електронна поща /чл. 42 и 44 изрично разграничават двата начина на връчване/.
Според мен се касае за празнота в закона, който следва да се тълкува според правилата на чл. 46, ал. 2 ЗНА - по аналогия или съобразно основните начала на правото. Ако се тълкува по аналогия, би следвало да се начисли най-много такса 10 лв., колкото е за пощенска услуга. Ако се тълкува съобразно основните начала на правото, може дори да се възприеме възгледът, че такса за връчване чрез имейл не се дължи на ЧСИ, тъй като това връчване е безплатно.
Такса по т. 5 се начислява във всички останали случаи на връчване и е в размер на 20 лв. без ДДС.
Съгласно чл. 42 и 44 ГПК връчването става по един от следните начини:
От служител на съдебния изпълнител (т.нар. "призовкар"), по пощата или чрез куриерска служба с препоръчана пратка с обратна разписка; чрез общината или кметството; по телефона, телекса, факса или с телеграма; на посочен от страната електронен адрес.
съгласно чл. 44, ал. 3 ГПК връчването на електронен адрес се удостоверява с копие от електронния запис за това, а съгласно чл. 44, ал. 2 ГПК връчването по пощата се удостоверява с обратната разписка.
Според мен т. 4 е частен случай (lex specialis), а т. 5 е общият (lex generalis). Идеята е, че при връчване чрез призовкар се заплаща на този призовкар възнаграждение, което се калкулира в таксата, а когато връчването става чрез пощата, такова възнаграждение за призовкар няма, а има само възнаграждение за "Български пощи" ЕАД - около 2 лв. за връчване с обратна разписка.
Обикновено ЧСИ начисляват допълнителни разноски по т. 31 ТТРЗЧСИ за пощенските разходи, което според мен не е правилно, защото те не са сред изчерпателно посочените в т. 31 случаи, а освен това те се калкулират в таксата по т. 4.
Що се отнася до начисляването на такси за връчване на електронна поща, може да се спори, защото, от една страна, електронната поща не е "поща" в класическия смисъл на думата, но от друга страна все пак е "поща". Според мен т. 4 визира случаите на връчване на съобщение чрез универсална пощенска услуга по смисъла на Закона за пощенските услуги, а не на електронна поща. Връчването чрез куриер например е неуниверсална пощенска услуга.
По аргумент на противното излиза, че връчването чрез електронна поща би следвало да попада в обхвата на т. 5, но в това няма икономическа логика, тъй като електронната поща е безплатна и за ЧСИ няма никакви разноски /освен изготвянето на самото съобщение и сканирането му/. Логиката е, че по т. 5 е връчването чрез призовкар, а не чрез електронна поща /чл. 42 и 44 изрично разграничават двата начина на връчване/.
Според мен се касае за празнота в закона, който следва да се тълкува според правилата на чл. 46, ал. 2 ЗНА - по аналогия или съобразно основните начала на правото. Ако се тълкува по аналогия, би следвало да се начисли най-много такса 10 лв., колкото е за пощенска услуга. Ако се тълкува съобразно основните начала на правото, може дори да се възприеме възгледът, че такса за връчване чрез имейл не се дължи на ЧСИ, тъй като това връчване е безплатно.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
https://www.16personalities.com/infj-personality
- kalahan2008
- Активен потребител
- Мнения: 4239
- Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53
2 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Изпълнително и обезпечително производство
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта