Депутати искат да отпадне забраната за свързаност при поръчките
от Панайот АНГАРЕВ
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=339729
Девет месеца след като влезе в сила забраната в обществени поръчки да участват свързани с възложителя лица, депутати от трите управляващи партии поискаха тя да отпадне. Това е една от предложените от Петър Кънев (БСП), Йордан Цонев (ДПС) и Йордан Мирчев (НДСВ) промени в Закона за обществените поръчки.
Забраната беше приета през юли 2006 г. с мотива да се намалят конфликтите на интереси при процедурите, като до тях не се допускат фирми на роднини и съпрузи на възложителите. Мотивът, с който депутатите искат тя да отпадне, е, че неоснователно спира от участие голям брой стопански субекти, както и подизпълнители. Вносителите на проекта посочват, че в директивите на Европейския съюз няма такова ограничение, каквото е заложено в българския закон. Проверка на "Дневник" показа, че изискванията за избягване на конфликт на интереси в страни от ЕС са насочени не към компаниите, а към държавните служители. Чиновниците трябва да декларират, че има такъв конфликт, когато свързани с тях лица участват в дадена процедура, а не се ограничава участието на фирмата в нея. Подобно е законодателството в Малта, Италия и Ирландия.
Помолен да аргументира проекта, Йордан Цонев каза, че той и двамата му колеги са само вносители,а текстовете са били подготвени в Министерския съвет. По думите му било им обяснено, че в законодателството на ЕС нямало подобни спирачки и че те затруднявали поръчките. Цонев изрази готовност да оттегли промените, ако законопроектът създава проблеми. "За всички ли ще отпадне изискването на свързаност, или тримата ще дадат списък с фирми, за които не бива да има ограничения", коментира законопроекта Димитър Йорданов от ОДС, който е против промяната.
Със законопроекта се предлага още крайният срок за подаване на оферти по обществени поръчки да не съвпада с крайната дата за купуване на документация. От години бизнесът и неправителствените организации, които следят корупционните процеси, алармират за този пропуск в закона, който стеснява кръга на участниците в обществените поръчки до тези, които са били предварително добре запознати с тях. С промените се предлага да бъде въведен такъв срок за купуване на документацията, който да е съобразен със сроковете за провеждане на поръчката, но да не съвпада с крайната дата за получаване на оферти или заявления. Други текстове от предлаганите промени предвиждат да бъде обявяван за нищожен договор, който е бил сключен, преди да е приключило обжалването на процедурата по избор на изпълнител. Предлага се и административно наказание на възложителите.
Лявата ръка на мрака
Промените в ЗОП
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=339744
Миналата седмица подчинената на финансовото министерство Агенция по държавна финансова инспекция обяви, че нарушенията на Закона за обществените поръчки (ЗОП) са скочили през последната година. Преди това те бяха обявени за хит и в доклада на Центъра за изследване на демокрацията за равнището на корупцията. В понеделник в Бургас и премиерът Станишев изрази тревога: "Ако се погледне реално, особено в средни и малки общини, много лесно е чрез хвърляне на финансов ресурс в кампания да се вкарат общински съветници, които да отстояват тесни корпоративни интереси на общинско ниво.
И затова има много примери." Според Станишев си заслужавало решения на тези въпроси да се намерят в закона (виж стр. 4). Ако приемем, че тези десни по същество послания за значението на правилата са искрени, как да си обясним, че в същото време в парламента беше внесена предлагана именно от Министерския съвет промяна в ЗОП - да отпадне целият текст, забраняващ в процедурите да участват кандидати, при които член на управителен или контролен орган, както и временно изпълняващ такава длъжност е свързано лице с възложителя или със служители на ръководна длъжност в неговата организация.
Възложители на обществени поръчки са всички институции на централната и местната власт. Ограничителният текст, приет от същото мнозинство, влезе в сила от юли 2006 г. като знак за изискваната от ЕС борба с корупцията. Изглежда, е изригнало голямо пищене, за да се стигне до отмяната му след няма и половин година членство. И понеже пак ще чуем мантрата за ЕС, този случай добре илюстрира заключението в анализа на ИПИ (вдясно долу), че хармонизацията служи за параван в прокарването на частни интереси.