Страница 1 от 1

Конституция

МнениеПубликувано на: 03 Юни 2006, 19:33
от marria
Докато четях Конституцията забелязах, че е написано "Официалният език в републиката е българският", както и "Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание". Смутиха ме двете думи - официален и традиционен. Според мен религия и език трябва да бъдат равнопоставени. Конституцията не задължава никой да изповядва дадена религия, просто уточнява, коя е общоприетата. Направих справка с Търновската Конституция, там е отбелязано, че "Гocпoдcтвующa въ Бългapcкoтo Княжecтвo вepa e пpaвocлaвнo-xpиcтиянcкaтa oтъ иcтoчнo иcпoвeдaниe.", като не се споменава нищо за езика, а в следващите две Конституции изобщо не се споменават език и религия.
Интересно ми е да прочета повече компетектни мнения по въпроса - трябва ли да бъдат равноспоставени език и религия в Конституцията на страната ни.

МнениеПубликувано на: 03 Юни 2006, 19:37
от kontrol
Еми едното е констатация, другото е правило. Никой не бива да те задължи да вярваш в нещо - има свобода на мнението и убеждението, но държавните институции са длъжни да използват българския. Ти нещо нередно ли виждаш или само ...?

МнениеПубликувано на: 03 Юни 2006, 19:45
от marria
Не знам дали е нередно, по-скоро ми стана интересно. Съгласна съм, че никой не може да бъде задължен в какво да вярва, но смятам, че Конституцията трябва да уточнява официалната религия, без да задължава гражданите да я изповядват.

МнениеПубликувано на: 04 Юни 2006, 08:27
от gudio
marria написа:Не знам дали е нередно, по-скоро ми стана интересно. Съгласна съм, че никой не може да бъде задължен в какво да вярва, но смятам, че Конституцията трябва да уточнява официалната религия, без да задължава гражданите да я изповядват.

Не може да има официална религия. За едно от големите постижения на демокрацията, политическите и правни теории, се счита отделянето на църквата от държавата. Нас в BG, понеже винаги сме си били "малко езичници" и "малко безбожници", този въпрос практически не ни е засягал, а и исторически нашата православна църква е играла само положителна роля, не е имала възможност бъде "зловредна", както католическата през средновековието или напр. исляма (наистина "бащицата" Ататюрк има невероятна заслуга в това отношеиние при "комшиите"). В страни като Франция и Турция обаче "светският характер" на държавата се опазва със жестоки административни и дори наказателни санкции. Във Фр. напр. има забрана в наименованието на политическа партия да има религиозен момент (напр."християн-демократи"), в училищата са забранени всякакви фереджета, кръстове, давидови звезди и др. символи, носени "на показ" на врата и т.н. В Турция също забраняват фереджетата ("чадорите") да се носят в държавни институции.