Бойнин здравейте,
По повод разяснението, което сте дали на Александър, бихте ли ме консутлирали какви са "козовете" на служителя и "пробойните" на работодателя при следните условия
1. Според договора има установено 8-часово работно време от 8 до 17ч, като в Правилника за вътрешния ред е уточнена и 60 мин задължителна почивка за храна.
2. На интервюто преди назначването те информират, че практиката е да се идва по-късно и да се работи извънредно. Като се случва служителите нерядко да остават до 19ч, 20ч, 22ч.., както и понякога до малките часове.
Оставането извън работно време се налага поради сроковете, които са поети като ангажимент пред клиентите на фирмата.
3. При рецепционистката има тетрадка, я която всеки служител се записва в колко часа е дошъл на работа и в колко си е тръгнал за съответния ден. Секретарката има задължение да я оформи в табличен вид и май я изпраща до счетоводство и изпълнителен директор.
4. Заради оставанията извън работно време, служителите понякога искат разрешение от шефа за компенсация ( примерно половин работен ден ако ти се налага да отидеш на лекар или подобно)
Въпросите ми в тази ситуация са:
1. Може ли тази "тетрадка" да послужи като законов документ, с който служителя да търси отговорност на работодателя или да се защити при евентуални нападки и предупреждение от негова страна?
2. Как по друг начин може служителят да се защити, ако работодателят му отправи предупреждение поради закъснение, въпреки че тази негласна система, фуцнионираща по отношение на работното време е въведена от него. Но никъде не е писмено регламентирана, освен че се контролира с тази "тетрадката"?
3. Ако служителят е работил 1/2 работен ден, а през втората половина се е разболял и е информирал работодателя по телефона, че поради болест ще използва 1/2 ден компенсация, за да не взима болничен.
Какви подводни камъни има в тази ситуация, от които да се пази? И как?
Благодаря ви и хубав уикенд.
boynin написа:Вие трябваше да разясните, че вие поискано обяснение. Аз няма как да го знам това нещо щом не сте го написали, нали?
Въпреки това: 1 ден ТС се признава времето, през което Р/С е работил най-малко половината от законоустановеното за него работно време за деня по едно или няколко ТПО. Така, че щом сте работили половината от времето се зачита за работен цял ден следователно това е закъснение, а не неявяване.
Можете да оспорите дисциплинарното наказание по два начина:
1. По административен път пред по-горестоящия орган.
2. По съдебен ред.
Но решите ли да предприемете тази крачка трябва да сте наясно, че пребиваването ви на работа оттук нататък ще е под въпрос.
Все пак ако искате да се възползвате от правата си: Пишете едно възражение, което ви се завежда задължително с изходящ номер. След това ако не останете доволни от отговора, което е почти сигурно можете да оспорите дисциплинарното наказание, както ви казах по-рано пред съда. С искова молба и.т.н. Трябва да знаете, че пред съда за този род наказания, както и за основанието за прекратяването трудовите правоотношения от работодател, тежестта на доказване пред съда пада на вашия работодател. Това е важно да го знаете!