- Дата и час: 25 Ное 2024, 02:44 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Може ли някой да ми помогне относно давността на документите
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
8 мнения
• Страница 1 от 1
Може ли някой да ми помогне относно давността на документите
Здравейте! За пръв път се обръщам за помощ (имам предвид по интернет) и се надявам някой да ме посъветва какво да правя. Работя като счетоводил в малка фирма (десет човека сме заедно с шефа) и съответно отговарям и за личен състав, ТРЗ и т.н. (знаете как е). В началото на месеца ни провери инспекцията по труда, откриха разни нередности и оставиха един куп предписания, две от които не мога да разбера. Казаха, че личните досиета на служителите не са водени коректно (става дума, че тук там липсва по някой и друг подпис) и препоръчаха да се оправят. Проблемът е че някои от тези досиета са на вече напуснали хора и аз не знам как да ги оправя. Тъй като не съм юрист, не знам има ли някакъв закон, в който е указано колко време трябва да се пазят тези досиета (нямам предвид ведомостите, за които знам, че срокът е 50год. Шефът каза да се консултирам с адвокат. Може ли да ме посъветвате какъв юрист да търся? Трудово право? Търговско? .... Предварително Ви благодаря
- velizara73
- Нов потребител
- Мнения: 4
- Регистриран на: 18 Яну 2008, 23:29
Re: Може ли някой да ми помогне относно давността на докумен
Не към юрист ,а към държавния архивен фонд следва да се обърнете,все пак сте ТРЗ трябвало е да го знаете това.
Ето ви нормативната база:
Закон за Държавния архивен фонд,
Чл. 9. Учрежденията и организациите не могат да унищожават документи без разрешение на органите за управление на Държавния архивен фонд.
Чл. 10. (1) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1987 г.) Ръководителите на учрежденията и организациите отговарят за цялостната дейност по организацията на работата и опазването на документите до предаването им в Държавния архивен фонд. Организирането на работата може да се възлага на заместник на ръководителя.
(2) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1987 г.) При необходимост могат да се определят длъжностни лица, които да извършват непосредствената работа с документите, подлежащи на предаване в Държавния архивен фонд или за унищожаване.
(3) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1987 г.) За текущо съхраняване на документите в учрежденията и организациите се създават учрежденски архиви.
ПРАВИЛНИК за прилагане на Закона за Държавния архивен фонд
Чл. 16. Документите, утвърдени като неценни от органите за управление на Държавния архивен фонд, подлежат на унищожаване, ако не е необходимо по-нататъшното им съхраняване по други разпоредби.
Срок за съхранение изричен има само за трудови книжки дневници и удостоверения
НАРЕДБА за трудовата книжка и трудовия стаж
Чл. 8. (1) Неполучените от работниците или служителите трудови книжки, дневниците и екземпляр от издадените удостоверения се съхраняват при работодателя в продължение на 50 години, след което се предават на държавния архив. В същия срок се съхраняват и неполучените трудови книжки, дневниците и удостоверенията в инспекциите по труда за трудови книжки, издадени от тях.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 48 от 2006 г.) При закриване на предприятието, без да е посочен правоприемник, удостоверението или заверени по установения ред преписи се издават от съответния държавен архив, в който се съхраняват. Удостоверения за трудов стаж се издават и от териториалните поделения на НОИ въз основа на съхраняваните от тях разплащателни ведомости и други документи на прекратени осигурители без правоприемник.
От сега ви казвам ,че няма да ви разрешат да ги унищожите ,а ще ги пазите ,защто хората може да дойдат да им трябва някава справка и т.н....а досиетата ще си останат във вида в който са .Не може да ги оправите ,освен ако някой ден като дойде човека разпише там ккавото трябва. Ама много сте се вързали на тая ИТ ,те винаги намират някъде нещо ...така ,че.......работете си .
Ето ви нормативната база:
Закон за Държавния архивен фонд,
Чл. 9. Учрежденията и организациите не могат да унищожават документи без разрешение на органите за управление на Държавния архивен фонд.
Чл. 10. (1) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1987 г.) Ръководителите на учрежденията и организациите отговарят за цялостната дейност по организацията на работата и опазването на документите до предаването им в Държавния архивен фонд. Организирането на работата може да се възлага на заместник на ръководителя.
(2) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1987 г.) При необходимост могат да се определят длъжностни лица, които да извършват непосредствената работа с документите, подлежащи на предаване в Държавния архивен фонд или за унищожаване.
(3) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1987 г.) За текущо съхраняване на документите в учрежденията и организациите се създават учрежденски архиви.
ПРАВИЛНИК за прилагане на Закона за Държавния архивен фонд
Чл. 16. Документите, утвърдени като неценни от органите за управление на Държавния архивен фонд, подлежат на унищожаване, ако не е необходимо по-нататъшното им съхраняване по други разпоредби.
Срок за съхранение изричен има само за трудови книжки дневници и удостоверения
НАРЕДБА за трудовата книжка и трудовия стаж
Чл. 8. (1) Неполучените от работниците или служителите трудови книжки, дневниците и екземпляр от издадените удостоверения се съхраняват при работодателя в продължение на 50 години, след което се предават на държавния архив. В същия срок се съхраняват и неполучените трудови книжки, дневниците и удостоверенията в инспекциите по труда за трудови книжки, издадени от тях.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 48 от 2006 г.) При закриване на предприятието, без да е посочен правоприемник, удостоверението или заверени по установения ред преписи се издават от съответния държавен архив, в който се съхраняват. Удостоверения за трудов стаж се издават и от териториалните поделения на НОИ въз основа на съхраняваните от тях разплащателни ведомости и други документи на прекратени осигурители без правоприемник.
От сега ви казвам ,че няма да ви разрешат да ги унищожите ,а ще ги пазите ,защто хората може да дойдат да им трябва някава справка и т.н....а досиетата ще си останат във вида в който са .Не може да ги оправите ,освен ако някой ден като дойде човека разпише там ккавото трябва. Ама много сте се вързали на тая ИТ ,те винаги намират някъде нещо ...така ,че.......работете си .
- donna
- Старши потребител
- Мнения: 5350
- Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
- Местоположение: Свищов
Безкрайно Ви благодаря. Аз наистина много се вързах и загубих цяла седмица да звъня на напусналите хора и да им предлагам да отида при тях и да ми разпишат разните там глупости. Много ми помогнахте. Желая Ви много късмет и здраве! Успех и още веднъж: БЛАГОДАРЯ!!!
- velizara73
- Нов потребител
- Мнения: 4
- Регистриран на: 18 Яну 2008, 23:29
velizara73 написа:Безкрайно Ви благодаря. Аз наистина много се вързах и загубих цяла седмица да звъня на напусналите хора и да им предлагам да отида при тях и да ми разпишат разните там глупости. Много ми помогнахте. Желая Ви много късмет и здраве! Успех и още веднъж: БЛАГОДАРЯ!!!
С две думи за напусналите служители си направете архив и там ИТ няма какво да търси. Те и това трябваше да ви предпишат ....само ,че работата с тоя закон е такава рядкост ...
- donna
- Старши потребител
- Мнения: 5350
- Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
- Местоположение: Свищов
Отново Ви благодаря. Междувременно и аз изчетох този Закон за държавния архивен фонд (ДВ, бр.57 от 13.07.2007) и правилника за прилагането му. Въпросът е, че ИТ се заядоха за глупости от типа: нямало подписи на молбите за отпуск (имам предвид само напусналите хора), нямало подписи на уведомленията към НОИ (става дума за подпис че копието от съответното уведомление е връчено), нямало подпис на управителя върху заповедите за прекратяване на трудовите договори (при положение, че аз имам пълномощно) и всякакви такива глупости. Някои от тези досиета са от 2000год. И по този повод попитах дали трябва да пазя всичките тези бумаги. Мога ли да отказвам да ги показвам (имам предвид само личните досиета) на основание, че са минали повече от пет години или нещо подобно. Ведомостите за заплати и дневника за трудовите книжки, заедно с УП за пенсиониране се съхраняват на друго място. При тях нямаше такива проблеми (с много малки изключения ) ). Все пак идеята Ви да си направя архив е изключително полезна.
- velizara73
- Нов потребител
- Мнения: 4
- Регистриран на: 18 Яну 2008, 23:29
velizara73 написа:Отново Ви благодаря. Междувременно и аз изчетох този Закон за държавния архивен фонд (ДВ, бр.57 от 13.07.2007) и правилника за прилагането му. Въпросът е, че ИТ се заядоха за глупости от типа: нямало подписи на молбите за отпуск (имам предвид само напусналите хора), нямало подписи на уведомленията към НОИ (става дума за подпис че копието от съответното уведомление е връчено), нямало подпис на управителя върху заповедите за прекратяване на трудовите договори (при положение, че аз имам пълномощно) и всякакви такива глупости. Някои от тези досиета са от 2000год. И по този повод попитах дали трябва да пазя всичките тези бумаги. Мога ли да отказвам да ги показвам (имам предвид само личните досиета) на основание, че са минали повече от пет години или нещо подобно. Ведомостите за заплати и дневника за трудовите книжки, заедно с УП за пенсиониране се съхраняват на друго място. При тях нямаше такива проблеми (с много малки изключения ) ). Все пак идеята Ви да си направя архив е изключително полезна.
ИТ имат право да проверяват досиетата ,но на напусналите хора за какв дявол не ги прибрахте в архив,никой нямаше да се сети за тях . То че ви трябва подпис на уведомлението трябва ви ...ама като са напуснали вече ........,ако някой се появи добре ще оправите нещата ,ама ако не се появи ...така ,че по добре приберете вс. старо в архив и да не се вижда много . За пълномощното трябва изрично да сте упълномощенена да прекратявате ТПО инък кофти ...ама станалото станало....уведомрления подадни , книжки оформени .....никой не е сторил.За вбъдеще оправете нещата като хората това мога да ви кажа .
Сега си направете един служебен архив има фирми които пазят досиетат от средата на мин. век ...нужни са ,но си стоят тия неща в архива и никой не ги безпокои за глупости . И преди 20 г. примерно има пропуски ....а кажети ми как да ги оправят.
- donna
- Старши потребител
- Мнения: 5350
- Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
- Местоположение: Свищов
Благодаря за всичко, donna. Понякога подкрепата е най-важна. Много Ви е полезен форума. Смятам да го препоръчам на познатите си. Съжалявам, че не се обърнах за помощ по-рано, но вече ще знам (разбира се няма да прекалявам с Вашата любезност)...
- velizara73
- Нов потребител
- Мнения: 4
- Регистриран на: 18 Яну 2008, 23:29
"Отново Ви благодаря. Междувременно и аз изчетох този Закон за държавния архивен фонд (ДВ, бр.57 от 13.07.2007) и правилника за прилагането му. Въпросът е, че ИТ се заядоха за глупости от типа: нямало подписи на молбите за отпуск (имам предвид само напусналите хора), нямало подписи на уведомленията към НОИ (става дума за подпис че копието от съответното уведомление е връчено),..."
ВНИМАНИЕ!
Кодекс на труда: ...
Чл. 63. (1) (Нова - ДВ, бр. 120 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Работодателят е длъжен да предостави на работника или служителя преди постъпването му на работа екземпляр от сключения трудов договор, подписан от двете страни, и копие от уведомлението по чл. 62, ал. 3, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите.
(2) (Нова - ДВ, бр. 120 от 2002 г.) Работодателят няма право да допуска до работа работника или служителя, преди да му предостави документите по ал. 1.
и още:...
Чл. 414. ....
(3) (Изм. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) Работодател, който наруши разпоредбите на чл. 62, ал. 1 или 3 и чл. 63, ал. 1 или 2, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1000 до 1500 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер 1000 лв., за всяко отделно нарушение.
ВНИМАНИЕ!
Кодекс на труда: ...
Чл. 63. (1) (Нова - ДВ, бр. 120 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Работодателят е длъжен да предостави на работника или служителя преди постъпването му на работа екземпляр от сключения трудов договор, подписан от двете страни, и копие от уведомлението по чл. 62, ал. 3, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите.
(2) (Нова - ДВ, бр. 120 от 2002 г.) Работодателят няма право да допуска до работа работника или служителя, преди да му предостави документите по ал. 1.
и още:...
Чл. 414. ....
(3) (Изм. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) Работодател, който наруши разпоредбите на чл. 62, ал. 1 или 3 и чл. 63, ал. 1 или 2, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1000 до 1500 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер 1000 лв., за всяко отделно нарушение.
-
tati_go - Потребител
- Мнения: 158
- Регистриран на: 14 Авг 2007, 09:59
8 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 47 госта