право на подбор
Публикувано на:
09 Яну 2007, 17:14
от fester1
Директорът на училище на основание заповед на Министерство на земеделието и горите (гимназията е ветеринарна) е принуден да извърши съкращения на четири щатни бройки. Две от тях - библиотекар и домакин, са синдикални членове. Синдикатът предлага да бъдат освободени 2 бр. чистачки, като на тяхно място бъдат пренасочени домакина и библиотекаря. В такъв случай на какво основание ще бъдат освободени чистачките, след като техните длъжности не се съкращават, а ще се закриват длъжностите на посочените 2 бройки? Дали като основание за освобождаване може да се изпише чл. 329, ал. 1 КТ, където се казва, че могат да бъдат освобождавани и работници, чиито длъжности не се съкращават, за да останат на работа тези, които имат по-висока квалификация и работят по-добре?
Публикувано на:
09 Яну 2007, 19:25
от fetisov
При така изложения казус може да се даде категоричен отговор на въпроса относно основанието за прекратяване на ТПО, а именно: в заповедта(ите) за уволнение не може да се впише като основание за "освобождаване" чл.329, ал.1 КТ, защото тази разпоредба не регламентира такова самостоятелно основание за прекратяване на трудовия договор. В нея е уредено само правото на подбор на работодателя, който той може, а в някои случаи - и е задължен да извърши при прекратяване на ТПО на ДРУГО основание (а това ДРУГО основание е сред изброените в текста и е налице при хипотезите на чл.328, ал.1, т.2 и 3 КТ - точно някое от тях може да бъде основание за уволнението на даден работник, при което разпоредбата на чл.329 "влиза в действие"). При Вас явно става дума за прекратяване на правоотношенията поради съкращаване на щата и затова основанието за прекратяване в такъв случай е чл.328, ал.1, т.2 КТ.
Що се отнася до подбора, той е уреден в закона като "право" на работодателя, но съдебната практика е изяснила, че в определени случаи той е длъжен да го извърши: ако в предприятието има щатни бройки, които не се съкращават, но техните длъжности са идентични или сходни с тези, които са предвидени за съкращаване. В конкретния случай обаче смятам, че е много трудно да се прави аналогия между длъжностите (респ. длъжн. характаристики) на библиотекар или домакин от една страна и чистач - от друга. Така че, според мен, не сте длъжни да извършвате подбор. А иначе мнението на синдикатите не може да повлияе на законосъобразността на уволненията, освен ако въпросните лица не са в синдикалното ръководство на дадена СО в училището по смисъла на §1, т.6 от ДР на КТ или поне не са били такива до 6 месеца преди уволнението - в тези случаи те се ползват от закрила при уволнение по смисъла на чл.333, ал.3 КТ и тогава се изисква предварително съгласие (дори не мнение!) на орган от съответния синдикат. Изискване за вземане на предварително съгласие или мнение (разликата в двете понятия е важна!) от синдикален орган при прекратяване на ТПО с даден редови синдикален член в закона няма, но може да е предвидено в някоя от клаузите в КТД (ако има подписан и действащ такъв), но това вече Вие най-добре знаете.
Публикувано на:
10 Яну 2007, 09:55
от nena66
Ако се съкращава една единствена щатна бройка за длъжност, която няма сходни трудови функции с други длъжности по същия щат не се извършва подбор. Но ако се съкращава повече от 1 - две или три и повече длъжности със сходни трудови функции, задължително се прилага чл. 329 от КТ, като и при неговото прилагане си има критерии, чието спазване е много важно. При подбора се сравняват проф. квалификация и нивото на работа на всеки от съкращаваните работници или служители. Важното е при този критерии много точно да се опише в протокола за извършен подбор по какви показатели е направено сравнението, за да не се окаже уволнението незаконно.