Колега спечели конкурс и бе назначен като държавен служител. Същият настоява, че следва да ползва платен отпуск, макар досега да не е бил по служебно правоотношение, като се позовава на параграф 2, ал. 1 от ЗДСл. Аз му обяснявам, че той се отнася за случаите, в които лице е работило по трудово правоотношение на длъжност, която по силата на закона е определена за заемане по служебно правоотношение и има значение предимно за определяне на ранга, т. е. за работа в организация на бюджетна издръжка.
Той обаче настоява на своето. Вие как считате може ли такъв човек да претендира за платен отпуск на основание тая разпоредба? Не мога да измисля по - солидни аргументи от изложените, а мисля, че съм прав.
- Дата и час: 26 Ное 2024, 06:30 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
служебен стаж и трудов стаж
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
15 мнения
• Страница 1 от 1
§ 2. (1) За служебен стаж по този закон се зачита и трудовият стаж, придобит до влизането в сила на закона. (В сила от 27.08.1999 г.
Обн. ДВ. бр.67 от 27 Юли 1999г)
(2) За служебен стаж по чл. 74, ал. 1 се зачита само трудовият стаж, придобит в организация на бюджетна издръжка до влизането в сила на закона.
За мен човека е прав, това което Вие му обяснявате е относимо само за атестирането, но е и за ползването на платения годишен отпуск. Хванете дали има тр.стаж преди 27.08.1999г.
Успех!
Обн. ДВ. бр.67 от 27 Юли 1999г)
(2) За служебен стаж по чл. 74, ал. 1 се зачита само трудовият стаж, придобит в организация на бюджетна издръжка до влизането в сила на закона.
За мен човека е прав, това което Вие му обяснявате е относимо само за атестирането, но е и за ползването на платения годишен отпуск. Хванете дали има тр.стаж преди 27.08.1999г.
Успех!
- lateva
- Младши потребител
- Мнения: 64
- Регистриран на: 06 Апр 2006, 11:14
- Местоположение: софия
Може ли да поясните: какъв отпуск, защо да няма право да ползва платен отпуск за периода след назначаването си като държавен служител?
За прекратеното трудово правоотношение трябва вече да му е изплатено обезщетение за неползвания отпуск.
За прекратеното трудово правоотношение трябва вече да му е изплатено обезщетение за неползвания отпуск.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
-
portokal - Старши потребител
- Мнения: 5519
- Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36
Може би заради:
Редовен платен годишен отпуск
"Чл. 56. (1) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2003 г., в сила от 1.01.2004 г.) Държавен служител, който има най-малко 8 месеца служебен стаж, има право на редовен платен годишен отпуск в размер на 20 работни дни."
Редовен платен годишен отпуск
"Чл. 56. (1) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2003 г., в сила от 1.01.2004 г.) Държавен служител, който има най-малко 8 месеца служебен стаж, има право на редовен платен годишен отпуск в размер на 20 работни дни."
- Julyan
- Потребител
- Мнения: 556
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 09:22
Хм, да. Излиза, че няма право, ако няма стаж преди 99 г., и има право да ползва отпуск - ако има стаж преди 99 г. Щуро, но така излиза.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
-
portokal - Старши потребител
- Мнения: 5519
- Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36
Щуро- нещуро- в администрациите, към които имам пряк поглед изискват поголовно всеки назначен нов ДС-л да има минимум 8 месеца служебен стаж, без да изследват какъв въобще стаж има, освен ако вече не е бил преди това държавен срлужител в друга администрация.
- Julyan
- Потребител
- Мнения: 556
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 09:22
Добре, де, ама вижте ал. 2 от параграф 2. Нали чл. 74, ал. 1 касае именно новопостъпващи държавни служители. И в крайна сметка за тях важи това "само трудовият стаж, придобит в организация на бюджетна издръжка до влизането в сила на закона". Ако лицето няма такъв стаж преди 27.08.1999 г. няма за какво да претендира. Не е ли логично? Знам, че чл. 74, ал. 1 касае определянето на ранг на новопостъпващия, но той според мен си важи и за стажа, защото едното е свързано с другото (имам предвид стажа с ранга).
Съжалявам, обаче нещо ме обърквате
Я почнете отначало.
Съжалявам, обаче нещо ме обърквате
Я почнете отначало.
- fester1
- Потребител
- Мнения: 245
- Регистриран на: 08 Дек 2006, 15:25
Именно тази е позицията в администрациите, поради която се позволява ползване на платен годишен отпуск само на лица, които имат 8 месеца служебен стаж.
Можем да поразсъждаваме за хората, работили до влизане в сила на ЗДСл. в сила по трудови договори.
Текстът на §.2.:
"§ 2. (1) За служебен стаж по този закон се зачита и трудовият стаж, придобит до влизането в сила на закона.
(2) За служебен стаж по чл. 74, ал. 1 се зачита само трудовият стаж, придобит в организация на бюджетна издръжка до влизането в сила на закона.
До тук мисля, че само за ранговете /чл. 74 на закона/ за "служебен" се зачита стажът придобит в бюджетна организация. По ал.1 би следвало във всеки случай, когато се изисква "служебен стаж" за такъв да се зачита трудовия, придобит до влизане в сила на ЗДСл. Иначе ограничението по ал. 2 не би имало смисъл.
(3) За стаж по чл. 127, ал. 1 - 4 от Закона за съдебната власт се "
Въобще за да има ограничение, същото следва да бъде допуснато изрично със закона. За отпуските такова ограничение не е налице- т.е. да не се признава за служебен стаж положения трудов такъв до влизане на закона в сила /обща хипотеза/. Ограничението е изрично и се отнася само до чл. 74/ЗДСл.
Това не пречи на администрациите да тълкуват и прилагат закона по друг начин.
Можем да поразсъждаваме за хората, работили до влизане в сила на ЗДСл. в сила по трудови договори.
Текстът на §.2.:
"§ 2. (1) За служебен стаж по този закон се зачита и трудовият стаж, придобит до влизането в сила на закона.
(2) За служебен стаж по чл. 74, ал. 1 се зачита само трудовият стаж, придобит в организация на бюджетна издръжка до влизането в сила на закона.
До тук мисля, че само за ранговете /чл. 74 на закона/ за "служебен" се зачита стажът придобит в бюджетна организация. По ал.1 би следвало във всеки случай, когато се изисква "служебен стаж" за такъв да се зачита трудовия, придобит до влизане в сила на ЗДСл. Иначе ограничението по ал. 2 не би имало смисъл.
(3) За стаж по чл. 127, ал. 1 - 4 от Закона за съдебната власт се "
Въобще за да има ограничение, същото следва да бъде допуснато изрично със закона. За отпуските такова ограничение не е налице- т.е. да не се признава за служебен стаж положения трудов такъв до влизане на закона в сила /обща хипотеза/. Ограничението е изрично и се отнася само до чл. 74/ЗДСл.
Това не пречи на администрациите да тълкуват и прилагат закона по друг начин.
- Julyan
- Потребител
- Мнения: 556
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 09:22
Схванах идеално гледната точка.
Логиката е, че всеки трудов стаж, придобит до 27.08.1999 г. се зачита за служебен при постъпване на държавна служба, но само този, придобит в организации на бюджетна издръжка, се зачита при присъждане на ранг.
Логиката е, че всеки трудов стаж, придобит до 27.08.1999 г. се зачита за служебен при постъпване на държавна служба, но само този, придобит в организации на бюджетна издръжка, се зачита при присъждане на ранг.
- fester1
- Потребител
- Мнения: 245
- Регистриран на: 08 Дек 2006, 15:25
Каква е твоята гледна точка по въпроса?
Как действате във вашата администрация? /Мисля, че работиш в такава, поне с такова убеждение останах./
Как действате във вашата администрация? /Мисля, че работиш в такава, поне с такова убеждение останах./
- Julyan
- Потребител
- Мнения: 556
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 09:22
Да, в държавна администрация работя и съм държавен служител. По отношение гледната ми точка нека всеки, който има "Сиела" прегледа следните решения на ВАС:
5175 / 27.05.2003 г. по адм. дело 10313 / 2002
837 / 11.08.2003 г. по гр. д. 137 / 2002
Ще ми е интересно да видя коментари.
5175 / 27.05.2003 г. по адм. дело 10313 / 2002
837 / 11.08.2003 г. по гр. д. 137 / 2002
Ще ми е интересно да видя коментари.
- fester1
- Потребител
- Мнения: 245
- Регистриран на: 08 Дек 2006, 15:25
В първото решение става въпрос за приложимостта на небезизвестния чл. 12, ал.1 от ЗДСл. Съдържанието му е следното:
"Чл. 12. (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2003 г.) (1) Когато кандидатът се назначава за първи път на държавна служба, в едногодишен срок, считано от датата на встъпване в длъжност, органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение без предизвестие. В случай че правоотношението се измени преди изтичането на срока, срокът за изпитване продължава да тече при следващото служебно правоотношение.
А ето цитат от първото решение на ВАС:
"Обстоятелството, че по силата на § 2 от ПЗР на ЗДСл за служебен стаж по този закон се зачита и трудовия стаж, придобит до влизането на закона в сила, има значение единствено за определяне ранга на лицата, назначени по § 3 от ц. закон. .."
Решението на ВАС е от 2003 г. Не касае тълкуването на "служебен стаж" за ползване на платен годишен отпуск.
Значи в чл. 12 става въпрос не за зачитане на "служебен стаж", а за нещо по- различно- лицето постъпва за първи път на "държавна служба". §.2, ал.1 на закона третира въпроса за зачитане на "служебен стаж по този закон". Мисля, че постъпване за първи път на държавна служба е понятие различно от понятието "служебен стаж", който се зачита при определени обстоятелства с цел придобиване на определени субективни права.
"Държавната служба" по чл. 12/ЗДСл. е изпълнение на служебни /трудови/ задължения в държавна администрация като държавен служител, т.е. такава може да се изпълнява след влизане в сила на ЗДСл. "Назначаване на държавна служба" имаме регламентирано в самия закон именно като държавен служител. Този текст беше масово използван по отношение на лицата, които преминаха от трудово към служебно правоотношение като удобна възможност за немотивирана раздяла с тях. Но това не значи, че "държавната служба" и "служебният стаж", включително и приравнения на служебен стаж трудов такъв по §.2, ал.1 от ЗДСл. е едно и също.
Не виждам защо тогава ще имаме обща разпоредба на §.2, ал.1 и специално изключение, относимо само за ранговете в ал.2 на закона...
Второто дело не го намирам- пишеш, че решението е на ВАС, а делото е гражданско. Нямам такова в базата. За какво става въпрос?
Ето нещо друго в този смисъл: "Обстоятелството, че придобитият преди влизането на закона трудов стаж по КТ в организация на бюджетна издръжка се зачита за служебен стаж по ЗДСл не е аргумент в полза на обратното, тъй като тази законова фикция има значение за определянето на първоначалния ранг на държавния служител и неговите социални придобивки." /Отпускът е такава придобивка/- Решение № 1556 от 21.02.2003 г. на ВАС по адм. д. № 9583/2002 г., V о.
Също разлика между "постъпване на държавна служба" по спор при чл 12 и "служебен стаж": "Очевидна е разликата, която ЗДСл прави между случаите на заемане на длъжността по трудов договор и заемането й по силата на служебно правоотношение. Ползуването на привилегията по § 3 не означава, че лицето вече е било на такава длъжност, тъй като служебното правоотношение във връзка със заемането й възниква с издаването на административния акт по чл. 9, ал. 1 от ЗДСл, ... по- нататък следва същото, като цитираното по- горе, а именно, че приравняването на трудовия стаж, придобит преди влизане на ЗДСл. в сила и служебния такъв е само по отношение на ранговете и други социални придобивки /т.е. касае не само ранговете/.- Решение № 1558 от 21.02.2003 г. на ВАС по адм. д. № 9585/2002 г., V о.
Практиката на ВАС, обобщено, е в следната насока: Константна е практиката на ВАС, че не е налице правоприемство между трудовото и служебното правоотношение. Особено що се касае до уволненията по чл. 12 на закона. Обстоятелството, че придобитият преди влизането на закона трудов стаж по КТ се зачита за служебен стаж по ЗДСл, не е аргумент в полза на обратното, тъй като тази законова фикция има значение за определянето на първоначалния ранг на държавния служител и неговите социални придобивки.
Да не забравяме, че и размерът на отпуска зависи като цяло от ранга, нали? Този отпуск е социална придобивка, която зависи от този ранг и от размера на зачетения служебен стаж...
"Чл. 12. (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2003 г.) (1) Когато кандидатът се назначава за първи път на държавна служба, в едногодишен срок, считано от датата на встъпване в длъжност, органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение без предизвестие. В случай че правоотношението се измени преди изтичането на срока, срокът за изпитване продължава да тече при следващото служебно правоотношение.
А ето цитат от първото решение на ВАС:
"Обстоятелството, че по силата на § 2 от ПЗР на ЗДСл за служебен стаж по този закон се зачита и трудовия стаж, придобит до влизането на закона в сила, има значение единствено за определяне ранга на лицата, назначени по § 3 от ц. закон. .."
Решението на ВАС е от 2003 г. Не касае тълкуването на "служебен стаж" за ползване на платен годишен отпуск.
Значи в чл. 12 става въпрос не за зачитане на "служебен стаж", а за нещо по- различно- лицето постъпва за първи път на "държавна служба". §.2, ал.1 на закона третира въпроса за зачитане на "служебен стаж по този закон". Мисля, че постъпване за първи път на държавна служба е понятие различно от понятието "служебен стаж", който се зачита при определени обстоятелства с цел придобиване на определени субективни права.
"Държавната служба" по чл. 12/ЗДСл. е изпълнение на служебни /трудови/ задължения в държавна администрация като държавен служител, т.е. такава може да се изпълнява след влизане в сила на ЗДСл. "Назначаване на държавна служба" имаме регламентирано в самия закон именно като държавен служител. Този текст беше масово използван по отношение на лицата, които преминаха от трудово към служебно правоотношение като удобна възможност за немотивирана раздяла с тях. Но това не значи, че "държавната служба" и "служебният стаж", включително и приравнения на служебен стаж трудов такъв по §.2, ал.1 от ЗДСл. е едно и също.
Не виждам защо тогава ще имаме обща разпоредба на §.2, ал.1 и специално изключение, относимо само за ранговете в ал.2 на закона...
Второто дело не го намирам- пишеш, че решението е на ВАС, а делото е гражданско. Нямам такова в базата. За какво става въпрос?
Ето нещо друго в този смисъл: "Обстоятелството, че придобитият преди влизането на закона трудов стаж по КТ в организация на бюджетна издръжка се зачита за служебен стаж по ЗДСл не е аргумент в полза на обратното, тъй като тази законова фикция има значение за определянето на първоначалния ранг на държавния служител и неговите социални придобивки." /Отпускът е такава придобивка/- Решение № 1556 от 21.02.2003 г. на ВАС по адм. д. № 9583/2002 г., V о.
Също разлика между "постъпване на държавна служба" по спор при чл 12 и "служебен стаж": "Очевидна е разликата, която ЗДСл прави между случаите на заемане на длъжността по трудов договор и заемането й по силата на служебно правоотношение. Ползуването на привилегията по § 3 не означава, че лицето вече е било на такава длъжност, тъй като служебното правоотношение във връзка със заемането й възниква с издаването на административния акт по чл. 9, ал. 1 от ЗДСл, ... по- нататък следва същото, като цитираното по- горе, а именно, че приравняването на трудовия стаж, придобит преди влизане на ЗДСл. в сила и служебния такъв е само по отношение на ранговете и други социални придобивки /т.е. касае не само ранговете/.- Решение № 1558 от 21.02.2003 г. на ВАС по адм. д. № 9585/2002 г., V о.
Практиката на ВАС, обобщено, е в следната насока: Константна е практиката на ВАС, че не е налице правоприемство между трудовото и служебното правоотношение. Особено що се касае до уволненията по чл. 12 на закона. Обстоятелството, че придобитият преди влизането на закона трудов стаж по КТ се зачита за служебен стаж по ЗДСл, не е аргумент в полза на обратното, тъй като тази законова фикция има значение за определянето на първоначалния ранг на държавния служител и неговите социални придобивки.
Да не забравяме, че и размерът на отпуска зависи като цяло от ранга, нали? Този отпуск е социална придобивка, която зависи от този ранг и от размера на зачетения служебен стаж...
- Julyan
- Потребител
- Мнения: 556
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 09:22
Грешка, решението е на ВКС.
Наясно съм, че в решението не става дума за тълкуване на понятието "служебен стаж" за ползване на платен отпуск. Имах предвид само пасажчето "по силата на § 2 от ПЗР на ЗДСл за служебен стаж по този закон се зачита и трудовия стаж, придобит до влизането на закона в сила, има значение ЕДИНСТВЕНО ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РАНГА на лицата, назначени по § 3 от ц. закон. ..".
За "социалните придобивки" не знаех. Но пък и да бях го срещнал като понятие по - скоро щях да го схвана в материален смисъл - осигуровки, пенсии и т.н., както е споменато и в решението на ВКС, което цитирах погрешно.
Четенето на практика е важно, но в много отношения уж "светилата", от които попиваме знания, са на различно становище по едни и същи въпроси.
Иначе аргументите ми се виждат солидни
Някой ако има още нещо да добави, моля
Наясно съм, че в решението не става дума за тълкуване на понятието "служебен стаж" за ползване на платен отпуск. Имах предвид само пасажчето "по силата на § 2 от ПЗР на ЗДСл за служебен стаж по този закон се зачита и трудовия стаж, придобит до влизането на закона в сила, има значение ЕДИНСТВЕНО ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РАНГА на лицата, назначени по § 3 от ц. закон. ..".
За "социалните придобивки" не знаех. Но пък и да бях го срещнал като понятие по - скоро щях да го схвана в материален смисъл - осигуровки, пенсии и т.н., както е споменато и в решението на ВКС, което цитирах погрешно.
Четенето на практика е важно, но в много отношения уж "светилата", от които попиваме знания, са на различно становище по едни и същи въпроси.
Иначе аргументите ми се виждат солидни
Някой ако има още нещо да добави, моля
- fester1
- Потребител
- Мнения: 245
- Регистриран на: 08 Дек 2006, 15:25
Re: служебен стаж и трудов стаж
Здравейте, интересува ми вярно ли е, че въпросният параграф 2 е отпадна? От скоро работя като държавен служител и нямам 8 мес.служебен стаж, но имам трудов стаж преди влизане на закона в сила т.е. преди 1999 г. Интересува ме имам ли право тази година на платен год.отпуск?
- nfmdnfmd
- Нов потребител
- Мнения: 1
- Регистриран на: 09 Юли 2010, 10:48
Re: служебен стаж и трудов стаж
Здравейте! Аз също работя от скоро като държавен служител, като до преди това съм работила повече от 8 месеца по трудово правоотношние! От прочетенето разбирам, че въпреки придобития ми трудов стаж, нямам право на платен годишен отпуск, докато не придобия още 8 месеца служебен стаж, така ли?
- anny_ilcheva
- Нов потребител
- Мнения: 4
- Регистриран на: 05 Сеп 2009, 12:11
15 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 42 госта