propensity написа:Заключителният абзац на колегата:
С оглед на гореизложеното можем да направим заключение, че паркирането на тротоара е разрешено, стига автомобилът Ви да тежи до 2,5 тона, да има не по-малко от 2 метра за преминаване на пешеходците и да не е непосредствена близост до вход или гараж. Направената справка ни показва, че обикалящите инспектори, които решават, че не може да се паркира на тротоар, незаконосъобразно тълкуват разпоредбите, на които основават своите констативни протоколи за извършено нарушение. Съвсем отделен е въпросът, че не могат да се счетат за връчени констативни протоколи, които са под чистачката на автомобила Ви.
ИзточникИ точно тази информация може да даде муниции на питащия, в зависимост от ситуацията му, да си търси правата.
Прочетох цялата статия. Очаквано, но в същото време изненадващо, цитираното заключение е
фундаментално погрешно.
Изводът, който авторът извежда от чл. 98, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, че щом паркирането на тротоара пред входове и гаражи е забранено, то следва, че навсякъде другаде паркирането върху тротоара е разрешено, е в пълен противовес с нормата на предходния чл. 94, ал. 3 от ЗДвП, според който паркирането върху тротоара е разрешено
само на указаните за целта места. Въпросната норма дори е цитирана в статията, но пренебрегната в последствие.
Забраната за паркиране върху тротоара пред входове и гаражи не може да се разглежда самостоятелно, а в контекста на съществуващо разрешение за паркиране върху тротоара в този участък. Например по улица "Иван Вазов" е въведено разрешение за паркиране върху тротоара в съответствие с чл. 94, ал. 3 от ЗДвП. На улицата обаче има 3 гаража, поради което пред тях не може да се спира върху тротоара по силата на чл. 98, ал. 2, т. 2 от ЗДвП.
В статията също така авторът се позовава на
Наредбата за паркиране в София, за да прави общи изводи за паркирането върху тротоара, което е недопустимо, тъй като тя е подзаконов нормативен акт, който се отнася само и единствено за град София. Дори да се имаше предвид само град София, то изводът отново би бил грешен, тъй като Наредбата е цитирана неправилно, съответно тя няма как да противоречи на ЗДвП. А именно, цитирани са чл. 46, ал. 1, т. 2 и чл. 47 от Наредбата, които повтарят чл. 94, ал. 3 и чл. 98, ал. 2, т. 2 от ЗДвП. Пропуснати обаче са следните 2 члена от Наредбата, отнасящи се до "само на определените от собствениците на пътя или администрацията места":
Чл. 28. (1) Забранява се:
7. (доп. - Решение № 148 по Протокол № 12 от 22.03.2012 г.) Движение, престой и паркиране на ППС върху тротоари, в паркове, градини, зелени площи, пешеходни подлези, детски и спортни площадки, територията на детски ясли, детски градини и училища.
Чл. 48. (Изм. - Решение № 301 по Протокол № 14 от 12.06.2008 г., Решение № 148 по Протокол № 12 от 22.03.2012 г., отм., нов - Решение № 521 по Протокол № 48 от 26.09.2013 г.) Местата по чл. 47 се обозначават с допълнителна табела Т12, с която се указва начина на паркиране на ППС.
Ето я и табелата:
Конкретно за град Пловдив - според
Наредбата за паркиране в Пловдив (НРСППППСТГП):
Чл.6. (1) Допуска се престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите, само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най- малко 2 метра за преминаване на пешеходци.
(2) Във всички останали случаи не се допуска престой и паркиране на моторни превозни средства върху тротоарите.
Ето и пример - първият, който ми попадна - на обжалвана глоба за неправилно паркиране върху тротоар в Пловдив:
Решение № 2370 от 20.11.2019 г. на АдмС-Пловдив по КАНД № 2339/2019 г.