Поредните балони и опит за имитация на дейност.
Голям смях е да се твърди че Висшия съдебен съвет, съдилищата,прокуратурите , да не говоря за следствие и дознанието са ДЕМОКРАТИЧНИ институции.!?!?
В единствената свястна книга по въпроса Съдебна власт и корупция , бившия председател на Съюза на съдиите ако не се лъжа Капка Костова, "призна" в тази книга , че съдебната власт не е демократична
.
Интересно по какъв начин суверена, от чието име се дава правосъдие е делегирал това правомощия по надлежния ред да се правораздава от негово име.
Нима принципите , назначаемост, несменяемост и имунитет са белези на демократична институция или умишлен остатък от средновековен феодален начин на мислене.
За демократична иституция говорим тогава когато имаме изборност на ръководителите или в най лошия случай контрол от изборна институция.
За да говорим за демократична съдебна власт трябва да са налице следните принципи, изборност на ръководителите,мандатност(за ръководителите), конкурсно начало, граждански и парламентарен контрол, липса на имунитет и каквито и да е привилегии, а само правомощия .
Само САЩ може да твърди че имат демократична съдебна система. Изборност на ръкоодителите, изборност на случаен принцип на съдебните заседатели. За останалите страни, особено за България, етикета демократичен е меко казано неуместен. Но това няма значение дали една институция е демократична или не. По важното е дали лицата които им са възложени правомощията да прилагат и правораздават си вършат работата. Точни критерии за влизане, издигане и напускане от системата.
Този пинг понг, между институциите взе да омръзва и на ЕС, не само на българското общество.
И хайде да не се правим на "ощипани моми" девици, че видите ли висшите магистрати, председателите на ВАС,ВКС, глав. прокурора, ама хич не знает и не познават политици и партии, както казва Слави "Мис Калифорния даже не съм я виждал?!?
"
Фундаменталния проблем е че контрола от таен задкулисен, при това често от босове на престъпната олигархия, трябва да се превръне в явен открит, граждански. Неизбежното втръдяване на тона, не се харесва на колеги, но това е факт. Властта е единна и неделима, правосъдето е просто една от функциите на властта, но винаги на върха на пирамидата стои или президента(монарха в миналото) или сената. А когато властта търпи негативи от обществото и от ЕС, а то разчита на електорална подкрепа, приказките за вижте това не зависи от нас(защото съдебната власт е називисима и не можем да упражнвама парламентарен контрол и какъвто и да е контрол и отговорност), е много губеща реторика , и подобна реторика води до аут от политиката. Властта е работа като всяка друга работа, и възложителят(суверена) не иска оправдания , по важното е че ЕС не искат оправдания. Свещения йезуитски принцип(да не забравяме че всички престижни университети са основани от този орден) е Целта опрвадава средствата. Това е . Ако целите не бъдат постигани има шамар, оправданията не се приемат, както казват Москва не вярва на сълзи. Май същия принцип важи и за Брюксел.
Както съм казвал, проблемите трябва да се решават а не да се преследват или избягват.
На няколко семинара преди години когато бях канен организирани от Министерство на правосъдието, нищо от дискусията, с конкретните анализи и становища по предложени законопроекти , от колеги включително и съдии, които уважавам, нищо не беше взето впредвид, а само се имитира дейност, и опит за псевдо транпониране на Директиви. Най жалкото е че колеги от САЩ,ИСПАНИЯ, са по загрижени за нашето правосъдие от нас самите. Това е позор.
За най голямо съжаление, начинът ни на мислене и поведение си е типично балкански, да не кажа азиатски.
Хубавите неща все трябва да стават по бавния и доброзорния начин.
Няма истинско действие докато "Ножа не опре до кокала".